2013/2014 KAN-TIPD Introduktion til programmering og distribuerede systemer
English Title | |
Introduktion til programmering og distribuerede systemer |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
informationsteknologi, MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 04-09-2013 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||
Efter kurset skal den studerende
kunne:
|
|||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||
Kursets formål er at give de
studerende en forståelse for og kendskab til de aktiviteter, der
udføres fra en idé til et IT-system opstår, til det færdige system
er implementeret.
Kurset giver en basisviden om emner, der er relevante i forbindelse med udvikling af IT-systemer med speciel vægt på objektorienterede programmeringsprincipper. Udgangspunktet er en tværfaglig tilgang til IT, der understøttes af en praksisorienteret undervisningsform, der indebærer, at teoretiske emner og teknologiske begreber løbende bliver holdt op imod konkrete og praktiske eksempler, som den studerende selv arbejder med. Følgende emner behandles: · Projektstyring: Den proces, der fører fra idé til fremstillingen af et endeligt produkt, samt udvalgte procesmodeller. · Metoder (ObjektOrienteret Analyse og Design): Sammenhængen mellem produkter, der fremstilles i et systemudviklingsforløb, og programmeringsklasser. · Introduktion til objektorienteret programmering (C#): Centrale begreber og principper indenfor objektorienteret programmering - herunder datatyper, kontrolstrukturer, klasser, objekter og arv – samt anvendelse af disse til konstruktion af simple programmer. · Klassebiblioteker: Brugen af programbiblioteker og deres rolle inden for genbrug og abstraktion. · Databasedesign: Databasemodellering (Entitets-Relations Diagrammer og forespørgsler) samt konstruktion af databaser på 3. normalform. · Maskinarkitektur: Hvordan programkonstruktioner i et anvendt programmeringssprog afvikles gennem et hierarki af virtuelle maskiner samt forskellige programmeltyper. |
|||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||
Læringsaktiviteter:
12 forelæsninger + 12 øvelsesgange. Læringsaktiviteter (yderligere oplysninger): Kurset består af 12 forelæsnings- og øvelsesgange. Der veksles mellem teorigennemgang, praktiske øvelser med og uden brug af PC. Nødvendigt software er Visual Studio.NET, og der udarbejdes programmer i C#. De præsenterede teorier og metoder skal afprøves i praksis. Derfor stilles der i løbet af seme-stret mindre opgaver, hvor eksempler på de studerendes opgaveløsninger diskuteres i plenum. |
|||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||
Introduktion til programmering og
sproget C#
Poul Klausen Ventus Publishing Aps 2012, ISBN 978-87-403-0236-3 http://bookboon.com/dk/studieboeger/it-programmering-java-php-cpp Herudover henvises til web-sider og kompendium udleveres. |
Sidst opdateret den
04-09-2013