|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
15 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
Et semester |
Placering |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for BA i europæisk business
|
Kursusansvarlig |
- Studieleder
Doris Hansen - MSC
|
Studieleder er
ansvarlig for hele uddannelse, men i forbindelse med
bachelorprojektet kan de øvrige undervisere kontaktes. |
Primære
fagområder |
- Filosofi og videnskabsteori/Philosophy and philosophy of
science
- Globalisering, international forretning, markeder og
studier/Globalization, International Business, markets and
studies
- Kommunikation/Communication
- Sprog og interkulturelle studier/Language and Intercultural
Studies
- Økonomi, makroøkonomi og erhvervsøkonomi/Economics, macro
economics and managerial economics
- Metodelære/Methodology
|
Sidst opdateret den
15-08-2014
|
Læringsmål |
For så vidt angår projektrapporten skal den
studerende kunne:
• Identificere og formulere en velafgrænset, tværfaglig
problemstilling inden for fagområdet 'Europæisk Business'
og med relation til det/de fremmedsprogområde/r den studerende har
valgt
• Analysere og diskutere problemstillingen fyldestgørende ved hjælp
af relevant empirisk materiale og relevant faglig litteratur,
herunder:
• Indsamle den relevante empiri under hensyntagen til faglige
kriterier for empiriindsamling
• Vælge og anvende relevante teorier, begreber, metoder og
værktøjer til besvarelsen af problemstillingen
• Argumentere logisk for den eller de valgte løsninger
• Vælge en i forhold til problemstillingen passende balance mellem
refererende fremstilling, selvstændig analyse og fortolkning samt
diskussion
• Demonstrere metode- og formidlingsmæssig sikkerhed, herunder:
• Formulere sig klart og præcist og med anvendelse af det relevante
fagsprog på det valgte fremmedsprog
• Angive sine kilder korrekt og konsekvent i besvarelsen
• Strukturere fremstillingen og præsentere stoffet i en sprogligt
og indholdsmæssigt klart formuleret og disponeret form
For så vidt angår den mundtlige eksamination skal den studerende
kunne:
• Give en kort og dækkende redegørelse for problemstilling og
hovedkonklusioner
• Argumentere for valg af kilder og arbejdsmetode
• Demonstrere fyldestgørende kendskab til projektets indhold
• Perspektivere projektets problemstilling
• Deltage selvstændigt i dialog med eksaminator
• Udtrykke sig på et flydende og varieret sprog med anvendelse af
den relevante fagterminologi på dansk. |
Prøve/delprøver |
Bachelorprojekt:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve, grupper bestående af max. 5
studerende |
|
Projektet udarbejdes normalt i grupper af på 2-5
studerende.
Prøven i bachelorprojektet er en individuel mundtlig prøve med
udgangspunkt i et skriftligt gruppeprojekt. Det mundtlige forsvar
afholdes på dansk.
Gruppeprojektet udarbejdes på 6. semester og forsvares i
eksamensterminen. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 20 sider |
|
Projektet skal skrives på det fremmedsprog den
studerende læser. Projektet skal ledsages af et resumé på dansk.
Det samlede gruppeprojekt må være på maks. 20 sider per studerende.
Hvis projektet udarbejdes individuelt er omfanget maks. 30
sider. |
Opgavetype |
Bachelorprojekt |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala
Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i den
samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter det faglige
indhold tungest. |
Bestemmelser vedrørende resuméet |
Projektet skal være ledsaget af et resumé på maks. 2 sider, som
indgår det samlede sideantal. Resuméet skal skrives på
dansk. |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Maj/juni |
Hjælpemidler der må
medbringes |
Med visse hjælpemidler, se listen nedenfor:
Projektet og præsentation |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende deltaget i
udarbejdelsen af det skriftlige gruppeprojekt til den ordinære
eksamen, men været syg ved den mundtlige prøve, afvikles sygeprøven
på baggrund af en genindlevering af det oprindelige gruppeprojekt.
Har den studerede deltaget i udarbejdelsen af det skriftlige
gruppeprojekt til den ordinære eksamen, men er den studerende ikke
bestået ved den mundtlige prøve, afvikles omprøven normalt på
baggrund af en genindlevering af det oprindelige gruppeprojekt. Den
studerende kan dog vælge i stedet at indlevere et nyt, individuelt
udarbejdet projekt inden for en nærmere fastsat frist.
Hvis den studerende ikke har deltaget i udarbejdelsen af det
skriftlige gruppeprojekt på grund af sygdom, kan den studerende
deltage i den mundtlige sygeprøve, hvis vedkommende inden for en
nærmere fastsat frist indleverer et individuelt udarbejdet projekt.
Den studerende har ikke krav på vejledning i forbindelse med
syge-/omprøven.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Med bachelorprojektet sigtes der mod at opbygge de studerendes
akademiske kompetencer indenfor uddannelsens fagområder. De
studerende identificerer selv deres konkrete interesseområde,
udmønter dette i en relevant problemstilling og besvarer denne.
De studerende arbejder med en selvvalgt problemstilling inden for
et eller flere af de fagområder den studerende har beskæftiget sig
med på uddannelsen. Den selvvalgte problemstilling skal knytte sig
til et af de fremmedssprogslande, hvor det fremmedsprog den
studerende læser tales.
Indhold:
•At udvælge og besvare en velafgrænset, tværfaglig problemstilling
indenfor uddannelsens fagområder
•At identificere de relevante faglige tilgange til
problemstillingen og anvende disse i besvarelsen
•At indsamle og anvende relevant empiri og forskningslitteratur
•At opstille en samlet tværfaglig tilgang og anvende denne
stringent
•At udvise sproglig opmærksomhed i besvarelsen af
problemstillingen
|
Undervisningsformer |
I forbindelse med udarbejdelsen af
bachelorprojektet afholdes der en række workshops, hvor der
fokuseres på emner indenfor områderne: problemformulering, metode,
kildehenvisninger mm.
Derudover tilbydes der vejledning i forbindelse med udarbejdelsen
af projektrapporten. Yderligere oplysninger omkring vejledning,
frister mm. findes på e-campus. |
Arbejdsbelastning |
Studenterarbejdstimer |
420 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Rienecker, Lotte, Peter Stray Jørgensen, m.fl.
(2005): Den gode opgave. 3. udgave. Frederiksberg:
Samfundslitteratur.
Rasmussen, Erik Stavnsager, Per Østergaard & Suzanne C.
Beckmann (2006): Essentials of Social Science Research Methodology.
Odense: University Press of Southern Denmark.
Desuden: relevant fag- og forskningslitteratur efter den
studerendes eget valg. |