2014/2015 BA-BEUEO1001U Sprog, tekster og virksomheden (engelsk)
English Title | |
Language, Texts and Context (English) |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for BA i europæisk business
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 15-08-2014 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Den studerende skal kunne:
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen foregår primært på engelsk.
Udprøvningen kan foregå som en kombination af dansk og engelsk.
Kursets samlende udgangspunkt er tekster om og i virksomheden. Der arbejdes med teksterne fra forskellige vinkler: den kontekstuelle, den tekstuelle og den grammatiske vinkel. Fra det kontekstuelle perspektiv arbejdes der med den faglige viden om f.eks. virksomhedsformer, virksomhedens interessenter og virksomhedens relationer til omverdenen, som forudsættes for at forstå virksomhedstekster. Det tekstuelle perspektiv fokuserer hovedsagelig på teksternes struktur, fra sætning over afsnit til hele teksten, og inddrager teorier om genrer og tekstuelle virkemidler. Fra den grammatiske vinkel arbejdes der med virksomhedsteksternes typiske sætnings- og frasestrukturer, deres anvendelse og deres kommunikative funktioner. Kurset ledsages af en forelæsningsrække på dansk, der giver en kort indføring i grammatik på dansk (lærebog: Grammatik på dansk, af Claus Drengsted-Nielsen, seneste udg.) samt en indføring i fagsprog og fagsproglige problemstillinger, herunder analyse af fagsproglige teksters genretræk (lærebog: Sprog på arbejde, af Marianne Grove Ditlevsen m.fl., seneste udg.). Forelæsningerne danner grundlag for fremmedsprogenes videre arbejde med disse problemstillinger. |
||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Arbejdsformerne kan omfatte forelæsninger, holdundervisning, mini-workshops, studenteroplæg, øvelser og skriftlige opgaver. | ||||||||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
PRELIMINARY READING LIST
Books - Bodil Helder (2011).Textual Analysis. An Approach to Analysing Professional Texts. Samfundslitteratur. - Lita Lundquist (2008). Navigating in Foreign Language Texts. Samfundslitteratur. - Claus Drengsted-Nielsen (2012). Grammatik på dansk. Gyldendal/Hans Reitzel. Chapters from the following books will be printed in a compendium: - Lone Albrecht (2005). Textual Analysis and the Production of Text. Samfundslitteratur. 2nd edition. - Lennart Björk & Christine Räisänen (1997). Academic Writing. A University Writing Course. Studentlitteratur. - Claire Capon (2009). Understanding the business environment, Inside and outside the organisation. Financial Times Prentice Hall - J.D. Daniels, L.H. Radebaugh & D.P. Sullivan (2009). International Business. Environments and Operations. FT Prentice Hall/Pearson. 12th edition. - L. Hjulmand & H. Schwarz (2009). A Concise Contrastive Grammar of English (for Danish Students). Samfundslitteratur. 3rd edition. - Tonya Trappe og Graham Tullis (2010). Intelligent Business. Pearson/The Economist - Catherine Turner. (2009) Corporate Governance. CIMA Publishing. (available online from the library) - Ian Worthington & Chris Britton (2006). The Business Environment. Pearson. (available online from the library) |
Sidst opdateret den
15-08-2014