2014/2015 BA-BEUFO1001U Sprog, tekster og virksomheden (fransk)
English Title | |
Language, Texts and Context (French) |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for BA i europæisk business
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 15-08-2014 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Den studerende skal kunne:
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen foregår primært på fransk.
Udprøvningen kan foregå som en kombination af fransk og dansk
Kursets samlende udgangspunkt er tekster om og i virksomheden. Der arbejdes med teksterne fra forskellige vinkler: den kontekstuelle, den tekstuelle og den grammatiske vinkel. Fra det kontekstuelle perspektiv arbejdes der med opbygning af viden om væsentlige erhvervs- og samfundsforhold i fremmedsprogsområdet evt. sammenlignet med danske forhold. Det drejer sig om f.eks. virksomhedsformer, virksomhedens interessenter og virksomhedens relationer til omverdenen. Den historiske kontekst inddrages, hvor det er relevant. Det tekstuelle perspektiv fokuserer hovedsageligt på teksternes struktur, fra sætning over afsnit til hele teksten, og inddrager teorier om genrer og tekstuelle virkemidler. Fra den grammatiske vinkel arbejdes der med teksternes typiske sætningsstrukturer, deres anvendelse og deres kommunikative funktioner. Kurset ledsages af en forelæsningsrække på dansk, der giver en kort indføring i grammatik på dansk (lærebog: Grammatik på dansk, af Claus Drengsted-Nielsen, seneste udg.) samt en indføring i fagsprog og fagsproglige problemstillinger, herunder analyse af fagsproglige teksters genretræk (lærebog: Sprog på arbejde, af Marianne Grove Ditlevsen m.fl., seneste udg.). Forelæsningerne danner grundlag for fremmedsprogenes videre arbejde med disse problemstillinger. |
||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Arbejdsformerne kan omfatte forelæsninger, holdundervisning, mini-workshops, studenteroplæg, øvelser og skriftlige opgaver. | ||||||||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Philippon, Thomas (2007). Le capitalisme
d’héritiers. Paris: Le Seuil.
Lundquist, Lita (2006). Tekstkompetence på fremmedsprog. Kbh.: Samfundslitteratur. Rasmussen, Jens & Stage, Lillian (1993). Moderne fransk grammatik, Kbh.: Schønberg. Drengsted-Nielsen, Claus (2012). Grammatik på dansk. Kbh.: Gyldendal/Hans Reitzel. Lundquist, Lita (2003). ”Tekstlingvistik” IN Michael Herslund og Bente Lihn Jensen (red.) Sprog og sprogbeskrivelse (s. 227-253 + Bilag s. 289). Kbh.: Samfundslitteratur. Palsbro, Lene (2003). ”Genre – sig tekstens navn” IN Elisabeth Halskov Jense og Jenny Anneberg Olesen (red.) Tekstens univers (s. 97-136). Århus: Klim. Endvidere fransksprogede tekster om aktuelle franske samfundsforhold. |
Sidst opdateret den
15-08-2014