2014/2015 BA-BFILO1319U Organisationsteori
English Title | |
Organization Theory |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 15-08-2014 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Overordnet er det fagets formål at styrke den
studerendes evne til at formulere sig på en fagligt kvalificeret
måde om organisationsteoretiske emner, især skriftligt. Efter at
have fulgt faget forventes den studerende at kunne:
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Faget introducerer til en række centrale
begrebs-, problem- og teorikomplekser, der karakteriserer
organisationsteorien. Gennem læsning af en række væsentlige
primærtekster vil de studerende ikke blot blive opøvet i at
identificere teoriernes væsentlige bestanddele og forudsætninger;
de vil tillige blive sat i stand til at operationalisere disse i
selvstændige organisationsanalytiske udforskninger. I tillæg hertil
vil faget endvidere inddrage en række kritiske og problematiserende
tilgange til studiet af organisation.
I den første del af faget introduceres der til en række grundforestillinger og teorier, der historisk og aktuelt har præget og stadig præger det organisationsteoretiske felt. I den anden del af faget vil fokus dels være på, hvordan de studerende selv kan lave organisationsteoretiske studier, dels på en række metateoretiske overvejelser, der binder an til mere problematiserende og metodologiske betragtninger over organisationsteoriens anliggende, grundlagsproblemer og aktuelle status. Centrale spørgsmål, der adresseres i forbindelse med faget vil være: Hvordan træder organisation frem i de præsenterede tekster? Hvad er nøglebegreberne? Hvordan bliver organisationer gjort til genstand for analyse? Hvilke(t) analyseniveau(er) befinder vis os på? Hvilke implicitte eller eksplicitte handlingsanvisninger synes at følge af de respektive perspektiver? Hvordan kan man anvende teorierne i egne organisationsanalyser? Hvad er, og hvad bør være, organisationsteoriens mere overordnede formål? |
||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Forelæsning og workshop |
Sidst opdateret den
15-08-2014