Læringsmål |
Kurset har flere målsætninger.
Deltagende studerende forventes at udvikle færdigheder og
kompetencer, der giver dem mulighed for at:
- Identificere og formulere en nyetableret virksomhed
udfordringer og muligheder.
- At identificere potentielle realistiske stakeholders givet
forretningsplanen
- At tage aktiv del i en virksomheds planlægning og/eller
udviklingsproces.
- At kunne indgå i kritisk debat omkring og vurdere pensum, og
kombinere disse bidrag til analysen af SMVs.
- At være i stand til at analysere og skrive/ revidere en
forretningsplan.
- At være i stand til at præsentere en forretningsplan både
skriftligt og mundtligt, som et resultat resultatet af den
studerendes analyse og refleksion.
- Redegørefor og kristisk vuredere forskellige
foreetnigsmodeller
|
Prøve/delprøver |
Forretningsplaner:
|
Prøvens ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve, grupper bestående af max. 5
studerende |
|
Individuelt |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 30 sider |
|
Rapporten består af to dele: 1) En
forretningsplan skrevet om udleveret cases (max 25 sider til max 5
studerende). 2) En teoretisk afklaring for kerne elementerne i
forretningsplanen. Rapporten består af en teoretisk orienteret del
og en praktisk orienteret del og svarer til det formål og indhold
af kurset. |
Opgavetype |
Rapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommertermin og Sommertermin |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Kursets indhold og struktur
Pensum er på engelsk.
Formålet med kurset: Iværksætteri indebærer bl.a.
udvikling af ideer og skabelsen af en virksomhed. Iværksættere
(founders) og start-up teams tror ofte strategisk planlægning eller
udvikling, ud over den indledende papir arbejde, er spildt tid.
Planlægning er ofte ad-hoc og noget der sker undervejs. De fleste
nystartede virksomheder ikke engang har skrevet noget ned der
udtrykker deres forretningsidé. De har heller ikke nogen
optegnelser for hvad der gør ideen levedygtig/ unik, hvad der er
virksomhedens vigtigste mål, eller hvordan disse mål skal opnås.
Ofte opstår disse refleksioner når det er nødvendigt at søge midler
uden for det nærmeste netværk af familie og venner. Det er
formentlig rigtigt, at handling i mange tilfælde er vigtigere end
strategi for en nyoprettet virksomhed. Ikke desto mindre er evnen
til at sætte den nye virksomhed under en strategisk linse og derved
være i stand til at præsentere ide, produkt, plan og vision på en
overbevisende måde, afgørende rolle for at tiltrække ressourcer og
opnå både tidlige og sene stadier af finansiering samt at blive re
- finansieret. Det overordnede formål med dette kursus er at give
studerende de nødvendige værktøjer og komtencer som tilader dem af
skrive menigsfyldte og brugbare forretningsplaner. At sikre at den
studerende får en forståelse for forskellige foreetningsmodeller og
hvorledes disser passer ind i forretnigsplanlægningen og den
planlagte sttategi. Målet er at give de studerende praktiske og
teoretisk insigt og værktøjer til af udvilke komptencer til at
foretage dybtegående analyser af nye forretniger eller
foretningsideer og udvilke forrentingsplaner som er velovervejet,
troværdige, og menigsfyldte. .
Indhold
Iværksætteren selv (M/K) eller start–up teamet er udgangspunktet
for kurset. Kurset består af to integrerede dele. For det første,
forelæsninger og dialog om teoretisk og empiriske grundet studer,
som giver den studerende det nødendige fundament til at forstå
forretningsplaner. For det andet, øvelser som tillader at den
studerende reflekterer og diskuterer detaler med hensyn til det
undevriste materiale. Øvelserne er en kombination af hypotetiske
eksempler og forretningsplaner anvedt til at etablere nye
virksomheder. Forelæsninger er organiseret så de refererer til helt
specifikke dele af en forretningsplan. Det tillader at den
studerende kan fokusere på et klart defineret snævert område af
forretningsplanen. Integration med gæsteforelæsninger tillader at
de studerende kan teste deres underviste teori og literatur mod
erfarringer.
Progression i forhold til HA-uddannelsen
Dette kursus er grundlaget for at forstå de grundlæggende
principper for strategisk adfærd og handling blandt nyetablerede
organisationer. Det vil bygge på principperne fra
erhvervsøkonomiske, organisatoriske analyse, mikro- og
erhvervsøkonomi fra 1. semester. Kurset giver også teoretisk
forstålse, som er elementær og central i senere kurser som
Entrepreneurship II, Entrepreneurial Finance, og Entrepreneurial og
innovativ organisation.
|
Undervisningsformer |
Undervisningsmetoder
Kurset består af interaktive forelæsninger, herunder
gæsteforelæsninger ved Copenhagen School of Entrepreneurship (CSE)
og entrepreneurer. Kurset er primært traditionelle forelæsninger
som tager udgangspunkt i teoretisk og empirisk literatur bmen
baseres ligeldes på illustrative eksempler på forretningsmodeller
og forretningsplaner. Ovenstående kombination sikrer balance og
integration mellem teori og praksis. |
Foreløbig litteratur |
- Sahlman, W. (1997), “How to Write a Great Business Plan”,
Harvard Business Review, July-August 1997, pp. 98-108.
- Kirsch, D., Goldfarb, B., & Gera, A. (2009). Form or
substance: the role of business plans in venture capital decision
making. Strategic Management Journal, 30(5), 487-515.
- Delmar, F., & Shane, S. (2003). Does business planning
facilitate the development of new ventures?. Strategic Management
Journal, 24(12), 1165-1185.
|