2014/2015 BA-BHAAV2477U Kvantitative metoder
English Title | |
Quantitative Methods |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Sekretær: Christel Sølvsten, chs.eco@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 20-06-2014 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Obligatorisk, der skal vælges mellem Kvalitative eller Kvantitative metoder | ||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Klarer familie-ejede virksomheder sig bedre end andre virksomheder? Er det et problem at aktiers risiko – deres beta – ofte findes på basis af historiske data? Hvordan kan man bestemme en virksomheds skalaafkast? Hvordan estimeres en efterspørgsels priselasticitet? Kursets primære formål er at forsøge at besvare spørgsmål af same type som dem, der nævnes ovenfor, ved at introducere en vifte af modeller, metoder og værktøjer indenfor økonometri. Kurset er anvendelsesorienteret. Kurset vil i høj grad fokusere på de mange muligheder som regressionsmodellen tilbyder. Der vil blive lagt vægt på de forskellige forhold, man som praktiker skal være opmærksom på, når man arbejder med forskellige typer af økonomiske data: tværsnits data, hvor alle observationer stammer fra samme tidsperiode og tidsrækker, hvor observationerne stammer fra mange forskellige tidsperioder. Det er vigtigt, at de studerende bliver fortrolige med modellernes fortolkninger og hermed i sidste ende deres anvendelsesmuligheder. Et andet vigtigt område er, kombinationen af en kvantitativ analyse med mere kvalitative aspekter, noget som virkelig er en styrke ved regressionsmodeller anvendt indenfor økonomi. Endnu et forhold, man altid er nødt til at overveje i forbindelse med brug af regressionsmodellen, er modellens implicitte kausalitetsbudskab. Er det f.eks. aktiemarkederne, der påvirker real-økonomien – eller er det real-økonomien, der påvirker aktiemarkederne? Et tvivlsomt kausalitetspostulat har alvorlige konsekvenser for hele analysens troværdighed. Denne diskussion leder til, at man i visse situationer er nødt til at revidere sin estimationsmetode. Endelig vil kurset også diskutere økonomiske forudsigelsesmodeller. |
||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
En kombination af forelæsninger og øvelsestimer. Til forelæsningerne introduceres de forskellige emner, og de diskuteres ud fra en anvendelsesorienteret synsvinkel. Forelæsningernes eksempler vil så vidt muligt komme fra økonomiske problemstillinger, men også andre eksempler vil blive inddraget. Undervejs i forløbet vil der blive inviteret et par gæsteforelæsere, der kan give eksempler på spændende anvendelser ud fra deres egen forskning eller hverdag udenfor CBS. I øvelsestimerne vil en instruktor hjælpe de studerende med at køre statistiske programmer og diskutere resultater fra mindre analyser, som forsøger at komme rundt om alle emner i pensum. Som software til kurset foreslås Stata, som de studerende har gratis adgang til via CBS. | ||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen i faget kan forekomme på engelsk. | ||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Stock, J. H. and Watson, M., Introduction to
Econometrics (Pearson Education, 2011).
|