Læringsmål |
Efter endt kursus skal den studerende være i
stand til
- At kunne forklare forskellen på kvantitative og kvalitative
tilgange
- At diskutere kvalitative metoder i forhold til
kvalitetskriterier
- At diskutere kvalitative metoder i forhold til valg af
grundperspektiv
- At beskrive forskellen på et interview, observationsstudium
eller dokumentstudium og reflektere over, hvordan de tre metoder
genererer forskellige data
- At kunne anvende en af de tre kvalitative metoder i
business-studier (interview, observationsstudier og
dokumentanalyse) og diskutere den valgte metode i forhold til de to
alternative metoder, valg af undersøgelsesdesign og
kvalitetskriterier
|
Forudsætninger for at deltage i kurset |
Den studerende kan vælge mellem dette fag eller
faget Kvantitative metoder |
Prøve/delprøver |
Kvalitative
metoder:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
|
Synopsis à 3-5 sider, der tager udgangspunkt i en
konkret øvelse, som de studerende har gennemført i løbet af
undervisningsforløbet.
Synopsen skrives i grupper af 3-5 studerende, der har valgt samme
metode. |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
15 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vintertermin |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Efter aftale med underviser fastsættes
dato for, hvornår de studerende kan aflevere udkast til synopsis
(max 2 sider), som videreudvikles til egentlig synops, der
indleveres til eksamen. De studerende får fælles tilbagemelding på
deres udkast til synops i undervisningen.
Udover at synopsen skal tage udgangspunkt i en konkret metodisk
øvelse, skal den inddrage relevante metodiske temaer, der
diskuteres i pensum. Ved aflevering af synopsis vedlægges
interviewguide (samt cd med interview), observationsnotater (samt
oversigt over, hvordan observationerne er gennemført) eller
begrundede valg af bestemt dokumentmateriale (samt kopi af
dokumentmateriale med begyndende kodning af materialet).
Der foretages en helhedsbedømmelse af synopsis og den mundtlige
præstation.
Den studerende skal indlede med et 3-5 minutters oplæg, der tager
afsæt i den skrevne synopsis metodiske problemstilinger. Herefter
vil den studerende blive eksamineret med afsæt i den konkrete
synosis' problemstilling og fagets samlede
pensum.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Stort set alle analyser af virksomheder og deres praksisser
benytter sig af kvalitative metoder som fx interview med
nøglepersoner og studier af virksomhedens centrale dokumenter,
hjemmesider mv. Hvis man vil undersøge fx virksomheders strategiske
adfærd, indførelsen af styringssystemer eller organisatoriske
forandringsprocesser, kommer man ikke uden om anvendelsen af
kvalitative metoder, som fx interview, dokumentstudier og
kvalitative observationsdersøgelser. Da flere og flere grundbøger i
kvalitative metoder tager konkret afsæt i business-studier, fx
Justesen og Mik-Meyers bog Kvalitative metoder i organisations-
og ledelsesstudier fra 2010 samt Erikssons og Kovalainens
Qualitative Methods in Business Research fra 2008, vil
nærværende fags litteratur både være litteratur som eksplicit
forholder sig til velkendte business-studie-problemstillinger (som
de to ovenfor nævnte) og være anerkendt kvalitative
metodelitteratur, som diskuterer kvalitative metoder konkret og
videnskabsteoretisk (fx Gubrium og Holstein samt Silverman
m.fl.).
Dette fags formål er at sætte den studerende i stand til at
arbejde systematisk med kvalitative metoder som
observationsstudier, interview og dokumentanalyse. Den studerende
skal sættes i stand til at foretage et informeret valg, når valg af
problemstilling skal omsættes metodisk. Den studerende vil desuden
blive præsenteret for typiske faldgruber i kvalitative
undersøgelser (tvetydige spørgsmål, forskerstyrede interview,
usystematisk læsning mv.) samt typisk kritik af en ureflekteret
brug af kvalitative metoder. Fagets styrke består i dets nære
kobling til praksis, dvs. almindelige metodiske udfordringer i
gennemførelsen af undersøgelser/opgaver på bachelor- og
kandidatniveau for business school-studerende.
Faget bygger på den introduktion til kvalitative metoder, som den
studerende fik i organisationsfaget på første studieår.
|
Undervisningsformer |
Undervisningen består af en introducerende
storforelæsning om faget, der fokuserer på udbyttet af faget med
fokus på, hvordan metodekendskab er en forudsæting for at kunne
skrive ”den gode opgave”. Herefter følger otte
holdundervisningsgange i videnskabsteori, interview, observation og
dokumentanalyse (undervisningsgangene 2 - 7) gennemførelse af
øvelse i ”marken” og holdundervisning, hvor der samles op på de
studerendes erfaringer fra deres øvelse i "marken", og
hvor underviseren præsenterer og diskuterer den kommende eksamen
(undervisningsgangene 8 – 9). |
Foreløbig litteratur |
De studerende vil blive præsenteret for en grundbog i
kvalitative metoder skrevet specifikt til dette fag af Lise
Justesen og Nanna Mik-Meyer. Derudover vil de blive præsenteret for
centrale tekster om den praktiske gennemførelse af interview,
observations- og dokumentstudier. Litteraturen vil være på dansk og
engelsk.
Vejledende litteratur:
Pensum til 1. undervisningsgang om Kvalitative metoder /
Kvantitative metoder (uge 36)
Justesen, L. & N. Mik-Meyer (2010) ”Kvalitetskriterier og
kvalitative metoder” i Kvalitative metoder i organisations- og
ledelsesstudier. København: Hans Reitzels Forlag
Eriksson, P. og Kovalainen A. (2008) ”Research design and Process”
og “Focus and Frame” (s. 25-50) i Qualitative Methods in
Business Research. London: Sage.
Bitsch Olsen, P. (2003) ”Kvalitetsvurdering” og ”Arbejdsteknikker”
(s. 193-238) i Bitsch Olsen og Pedersen (red.)
Problemorienteret projektarbejde. Roskilde: Roskilde
Universitetsforlag.
Pensum til 2. undervisningsgang om kvalitetskriterier,
problemformulering og valg af metode (uge 36)
Justesen, L. & N. Mik-Meyer (2010) ”Videnskabsteori,
perspektiver og kvalitative metoder” i Kvalitative metoder i
organisations- og ledelsesstudier. København: Hans Reitzels
Forlag
Pedersen, K. (2003) ”Videnskabsteori i projektarbejde og rapport”
i Bitsch Olsen og Pedersen (red.) Problemorienteret
projektarbejde. (S. 139-169). Roskilde: Roskilde
Universitetsforlag.
Bitsch Olsen, P. (2003) ”Metode i problemorienteret
projektarbejde” i Bitsch Olsen og Pedersen (red.)
Problemorienteret projektarbejde. (S. 169-193). Roskilde:
Roskilde Universitetsforlag.
Pensum til 3. og 4. undervisningsgange om interview (ugerne
37og 38)
Justesen, L. & N. Mik-Meyer (2010) ”Interview” i
Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier.
København: Hans Reitzels Forlag
Holstein, J. A. og Gubrium, J. F. (2004) ”The active interview” i
Silverman (red.) Qualitative Research. Theory, Method and
Practice. (S. 140-162). London: Sage.
Kvale, S. (2001) “Interviewet som samtale” i Kvale
Interview. (s. 31-48). København: Hans Reitzels Forlag.
Pensum til 5. undervisningsgang om fokusgruppeinterview (uge
39)
Justesen, L. & N. Mik-Meyer (2010) ”Fokusgrupper” i
Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier.
København: Hans Reitzels Forlag
Demant, J. (2006) ”Fokusgruppen – Spørgsmål til fænomener i nuet”
i Bjerg og Villadsen (red.) Sociologiske metoder. Fra teori til
analyse i kvantitative og kvalitative metoder. (S. 131- 150).
København: Forlaget Samfundslitteratur.
Pensum til 6. undervisningsgang om dokumentanalyse (40)
Justesen, L. & N. Mik-Meyer (2010) ”Dokumenter” i
Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier.
København: Hans Reitzels Forlag
Atkinson, P. and Coffey, A. (2004) “Analyzing documentary
realities” i Silverman (red.) Qualitative
Research.Theory, Method and Practice. (S. 56-75).
London: Sage.
Dahler-Larsen, P. (2008) ”Dokumenter som objektiveret social
virkelighed” (s. 235-254) i Järvinen og Mik-Meyer (red.)
Kvalitative metoder i et interaktionistisk perspektiv.
København: Hans Reitzels Forlag.
Pensum til 7. undervisningsgang om observation samt
introduktion til øvelse (uge 41)
Justesen, L. & N. Mik-Meyer (2010) ”Deltagerobservation” i
Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier.
København: Hans Reitzels Forlag.
Alan Bryman and Emma Bell (2003). “Ethnography and Participant
Observation” (pp. 314-339) in Business Research Methods.
Oxford University Press.
8. undervisningsgang om Opsamling af erfaringer (uge 45)
Justesen, L. & N. Mik-Meyer (2010) ”Kvalitative metoder i
organisations- og ledelsesstudier” i Kvalitative metoder i
organisations- og ledelsesstudier. København: Hans Reitzels
Forlag.
Flyvbjerg B. (2006) ”Five Misunderstandings about Case-Study
Research”, Qualitative Inquiry, Vol. 12, No. 2, 219-245.
9. undervisningsgang om eksamensforberedelser (uge 46)
(Intet pensum)
|