Læringsmål |
Faget lægger vægt på at træne
deltagerne i at overføre og anvende de teorier/tekniske færdigheder
de har opnået på studiet indtil nu. I faget kobles teori og praksis
i forbindelse med at transformere idéer til forretningsplan, som en
hybrid model imellem forretningsplanens krav fra
"virkeligheden" og det teoretiske grundlag der
forudsættes på nuværende stadie i studiet.
Der lægges op til en selvstændig problemorienteret lærings proces,
der er en forudsætning for den, der senere ønsker at deltage i
ledelse af innovative processer.
- Danne realistiske problemstillinger
- Analysere samme ud fra realiserings kriterier
- Tilpasse teori og praksis til den konkrete opgave
- Fremlægge og diskutere en forretningsplan
- Se forretningsidéen i et samlet perspektiv
- Perspektivering af innovations teori
|
Forudsætninger for at deltage i
kurset |
Dette kursus udbydes som det sidste
inden bachelor eksamen. Faget sætter den faglighed der er dannet på
HA studiet i perspektiv af den viden, den der arbejder i
fagområdet, må indse ikke er til stede, men som skal inddrages
f.eks. i en forretningsidé/-plan.
Faget kan følges af alle studerende på sjette semester. |
Prøve/delprøver |
4 timer
skriftlig stedprøve:
|
Prøvens ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
4 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Forårstermin |
Hjælpemidler der må medbringes |
Med visse hjælpemidler, se nedenfor og
eksamensplan/-opslag for mere information:
- Hvilke hjælpemidler er p.t. uafklaret
|
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven
mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig
prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre
prøven er ekstern.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Hovedproblemstillinger:
• Gunstige muligheder og innovation og
entrepreneurskab.
• Ledelse af den entreprenelle proces
• De studerende skal forstå og acceptere betingelserne
for ledelse af den entreprenelle proces, samt kunne anvende viden
om forretningsmodellers betydning og ledelse af innovation og
entrepreneurskab til at opbygge et nyt forretningskoncept. Det er
fagets fokus at træne ledelse af den entreprenelle proces. De
studerende skal lære at indsamle og bearbejde data, information og
viden til "videnpakker" og ”innovationspotentialer”, der
ved organisering og ressourceallokering kan danne basis for
etablering af en ny produktion af varer og tjenesteydelser.
Der serveres ikke en færdig opskrift på, hvorledes man etablerer en
ny virksomhed eller starter et nyt forretningsområde. Det er
umuligt pga. den usikkerhed, der nødvendigvis er forbundet med
innovation og entrepreneurskab.
Der er intet som den fødte iværksætter. Men der fødes for få, så
derfor må vi uddanne nogle flere. En helt central forudsætning for
undervisningen er derfor de studerendes motivation. Motivation til
at arbejde konkret og praktisk orienteret og anvende
erhvervsøkonomiske fag og metoder med henblik på opbygning af
innovationspotentialer, forretningskoncepter og forretningsplaner
for start af ny produktion af varer og tjenesteydelser.
Meningen er, at de studerende skal udarbejde
innovationspotentialer, forretningskoncepter og forretningsmodeller
af en sådan dybde, at de kan danne beslutningsgrundlag for om der
bør arbejdes videre med henblik på en virksomhedsetablering.
Faget omfatter således både entrepreneurship og intrapreneurship
(corporate entrepreneurship). Det er vigtigt, fordi mange gode
projekter ikke kan realiseres af uafhængige entrepreneurer pga. af
manglende ressourcer, og nok så væsentligt: fordi de fleste
innovationer i erhvervslivet faktisk sker i virksomheder og i
netværk.
Det er stringens og dybde i argumenterne i projektet der er
afgørende i forbindelse med evaluering og ikke om konklusionen er
"go" eller "no go"
Der anlægges en proces synsvinkel på innovation og
entrepreneurskab. Fagets centrale problemstillinger belyses ud fra
de entreprenelle processers forskellige faser. Dermed fokuseres
på hvorledes de studerende kan udforske og udnytte gunstige
muligheder for nye produkter.
|
Undervisningsformer |
Faget bygger på problembaseret
"transformativ læring" med fokus på forståelse af de
problemer vi gerne vil afhjælpe for samfund, borger, kunde eller
bruger.
Undervisningen bygger læreroplæg ved storholdsforelæsning med
henblik på perspektivering samt anvendelsesmuligheder og
refleksioner over fagets litteratur. Der bliver ikke tale om
egentlig gennemgang af pensum. Store dele overlades til
selvstudium, specielt hvad angår arbejdsmetoder og konkrete
værktøjer.
Storholdsundervisningen anvendes til læreroplæg og dialog ud fra
litteratur. Sideløbende er der arrangeret en række work-shops, der
anvendes til gennemgang er særlige metoder, vejledning og dialog ud
fra projekter. |
Foreløbig litteratur |
Foreløbig litteratur:
- “The Business Model Generation: A Handbook for Visionaries,
Game Changers, and Challengers” af Alexander Osterwalder og
Yves Pignuer, 2010, John Wiley & Sons Ltd , 300 sider
- “Lean Startup” af Eric Ries; Crown Business, 2011
- “Design Thinking”af Maurício Vianna, Ysmar Vianna, Isabel K.
Adler, Brenda Lucena og Beatriz Russo, MJV Press, 2014
En række artikler, der opgives ved studiestart og som skal
downloades. cirka 200 sider.
Som supplerende litteratur:
Forretningsplan: http://venturecup.dk/businessplan
http://www.startvaekst.dk/forretningsplan
Forretningsplanen. Håndbog for virksomheder, McKincey &
Company/Børsen 2000
|