2014/2015 BA-BHAAV6005U Videregående strategisk ledelse
English Title | |
Advanced Strategic Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 60 |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 20-02-2014 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende på
overbevisende måde kunne:
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Kendskab til faget Strategisk Ledelse | ||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Formål
Målet er, at give de studerende en dybere indsigt i, hvordan forskellige typer af virksomheder/organisationer arbejder med strategi i dynamiske og komplekse omgivelser og herunder, hvordan ledere håndtere usikkerhed i forbindelse med virksomhedens forretningsmæssige udvikling. Faget har overordnet en behavioralistisk tilgang til strategisk ledelse og der er fokus på samspillet imellem forskellige virksomhedskontekster og strategiudviklingsprocesser. Indhold Indledningsvist ser vi på strategi og ledelse udfra en række forskellige perspektiver og hunder på hvad strategi og ledelse er i et klassisk og et adfærdsmæssigt perspektiv. Vi diskuterer, hvordan vi formelt formulerer og arbejder med strategier og hvorledes strategier også fremkommer som ’emergent strategies’ via uformelle processer. Endelig ser vi i fagets første del på, hvordan vi leder forskellige typer af forandringsprocesser. I fagets anden del kommer vi ind på en række forskellige kræfter, som former både arbejdet med strategi og selve strategien. De seks kræfter vi ser på er kognition, organisation, teknologi, samarbejde, globalisering og værdier. Vi drøfter, hvordan ledere håndtere ændringer i disse forhold gennem bl.a. eget engagement og via brug af tankegange fra finansiel teori omkring håndtering af risiko. I fagets sidste del er vi optaget af strategi i forskellige typer af organisationer. Mere konkret diskuteres muligheder for og problemer ved udvikling af strategier i bl.a. nystartede små virksomheder, i store og modne fabrikationsvirksomheder, i professionelle servicevirksomheder, i innovative virksomheder og for store koncerner etc. I forbindelse hermed diskuterer vi de særlige organisatoriske, ledelsesmæssige og strategiske problemer, som hver af disse virksomhedsformer er konfronteret med. Faget henvender sig især til studerende, der ser sig selv som konsulenter og/eller ledere af virksomheder og som medarbejdere, der kommer til at indgå i virksomhedens ledelse- og strategifunktion |
||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Overbliks- og dialogforlæsninger, casepræsentationer, gruppearbejder, studenterpræsenationer og plenumdiskussioner | ||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Mintzberg, Lampel, Quien & Ghoshal: "The
Strategy Proces, Concepts, Contexts, Cases", Fifth Edition,
Pearson 2014. ISBN 978-0-273-71628-0
(Ialt ca. 450 siders tekster og ca. 100 sider cases) |
Sidst opdateret den
20-02-2014