2014/2015 BA-BHAAV6007U Økonomisk teoris udvikling
English Title | |
The Evolution of Economic Thought |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Course administrator: Maja Dueholm (md.ikl@cbs.dk) | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 11-04-2014 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Efter at have aflagt eksamen i faget forventes
den studerende at være i stand til at
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven | ||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter: 1
Obligatoriske
godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
1 midtvejsessay á max. 5 sider |
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Kursets formål er at give den studerende
grundlæggende indsigt i den vestlige økonomiske teoris udvikling i
moderne tid, med vægt på det kritiske perspektiv. Kurset
viser, hvordan den økonomiske teoridannelse er foregået i tæt
samspil med den politisk-økonomiske udvikling, enten i form af
opgør med eksisterende skoler eller som videreudvikling af dem.
Kurset dækker de væsentligste aspekter af de sidste tre hundrede års økonomiske teorihistorie. Vi kommer til at beskæftige os med nationalstaternes opkomst og merkantilismens velstandsbegreb / landbrugssamfundets vækstproblemer og den fysiokratiske reaktion / industrialiseringen og Adam Smiths fremskridtsoptimisme / 1800-tallets ’sociale spørgsmål’ og dets svar fra Malthus’ og Ricardos dystopier, Marx’ frigørelsesteori og Mills socialliberalisme / den moderne virksomhed og mikroøkonomiens fremkomst i form af marginalismen og Marshalls neoklassiske skole / 1930’rnes store krise og Keynes’ reguleringsteori / efterkrigstidens højkonjunktur, 1970'ernes stagnation og Friedmans monetarisme / nyliberalismen og de seneste 20 års højkonjunktur / finanskrisen og keynesianismens evt. genkomst. Hvilke teorier kan anvendes i forståelsen af nutidens krise og krisebekæmpelse? Hvolke teorier kan forklare vækst? Er vækstbegrebet til diskussion i et fremtidigt paradigme? |
||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Kurset opbygges som en vekselvirkning mellem forelæsninger og øvelser i form af studenteroplæg og diskussion af centrale, primære tekster. Vi kommer til at diskutere problematiske sider ved de enkelte teorier såvel som deres evt. nutidige relevans. | ||||||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Wednesday 9.50-12.25, week 36-47.
Changes in schedule may occur. |
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Roger E. Backhouse: The Penguin History of
Economics (Penguin, 2002)
Kompendium |
Sidst opdateret den
11-04-2014