|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk udbudt som valgfag |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
Et semester |
Placering |
Efterår, Efterår, Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere |
50 |
Max. antal deltagere |
100 |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig |
- Morten Thanning Vendelø - Institut for Organisation
(IOA)
|
Hans Jørgen Vedel
hjv@lokrea.dk
Administrator Ane Lindgren Hassing alh.ioa@cbs.dk
38152987 |
Primære
fagområder |
- Ledelse/Management
- Organisation/Organization
- Metodelære/Methodology
|
Sidst opdateret den
07-01-2015
|
Læringsmål |
Efter at have fulgt valgfaget
”Kvalitative data og metoder - Anvendelsesmuligheder og –
begrænsninger -,” skal den studerende være i stand til at:
• Demonstrere kendskab til, hvordan sammenhænge mellem
videnskabeligt udgangspunkt og brug af kvalitative data og metoder
kan udspille sig, og dermed hvornår og hvordan det er relevant at
arbejde med kvalitative data..
• Analysere fordele og ulemper ved brug af forskellige kvalitative
data og metoder(dokumentanalyser, observationer og interview etc.)
• Strukturere og systematisere arbejdet med kvalitative data!
• Inddrage teoretiske begreber/- dimensioner samt praktiske
problemstillinger i egne analyser af kvalitative data.
• Kritisk reflekter over relevante valideringsformer af kvalitative
data og metoder/analyser. |
Forudsætninger for indstilling til
prøven |
Antal obligatoriske
aktiviteter: 1
Obligatoriske
godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Obligatoriske godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke
godkendt), der skal være bedømt godkendt for at den studerende kan
indstille sig til eksamenen.
Opgaverne må have et sideantal på max. 2 sider per person.
Opgaverne skal udarbejdes, således at individuel bedømmelse er
mulig.
Krav om aktiv
undervisningsdeltagelse (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Forudsætning for en indstilling til eksamen er en vurdering af den
studerende individuelle indsats i det fælles afleverede
mini-projekt.
|
Prøve/delprøver |
Kvalitative
data og metoder - begrænsninger og muligheder-:
|
Prøvens ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
|
Max 10 tider pr. studerende |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
December/januar |
Syge-/omprøve |
Anden prøveform
Home assignment for 4 days. Max 10
pages
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den individuelle mundtlige eksamen tager udgangspunkt i det
indleverede miniprojekt og fagets pensum. Eksamen varer 20 minutter
pr. studerende, inklusiv votering og karaktergivning. Det
forventes, at den studerende indleder den mundtlige eksamen med et
kort oplæg (ca. 3 minutter), hvor udvalgte dele fra miniprojektet
præsenteres og perspektiveres. Dernæst stiller eksaminator (og
censor) spørgsmål til projektet og til fagets
pensum.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Faget vil være intenst anvendelsesorienteret i den
forstand, at det vil have fokus på at gøre kvalitative data og
metoder til konkrete og nærværende analyseredskaber for de
studerende. Dermed bidrager faget til dels at udvikle og forbedre
de metodemæssige kompetencer hos de studerende i forhold til det
fremtidige arbejde med bacheloren og/eller specialet, og dels til
at relatere den kvalitative metode og validering til
konkret/praktisk empiri.
Undervisning vil være dialog baseret undervisning og projektarbejde
og have fokus på at kunne identificere sammenhænge i udvalgte
videnskabelige standpunkter som f.eks. fænomenologi, hermeneutik
og/eller funktionalisme og den kvalitativorienterede empiri og
metode.
De studerende bliver også introduceret til en række afgrænsede
teoretiske perspektiver indenfor f.eks. organisations - og
strategiteori og de redskaber, der i den forbindelse gør det muligt
at beskrive og analysere centrale aspekter ved indsamling, analyse
og validering af kvalitative data.
Formålet med faget er således at gøre de studerende bevidste om,
hvilke(n) organisationsforståelse(r) og videnskabeligt standpunkt
(er), der er relevante i forhold til brug af kvalitative analyser
og metoder. Dette med henblik på at forstå og analysere en
virksomheds/aktørs handlinger og refleksioner i den konkrete og
praktiske organisatoriske kontekst og/eller teoretiske forståelse.
Undervisningen vil blive bygget op og tilrettelagt således, at de
forskellige kvalitative data og metoder introduceres, diskuteres og
anvendes på empiriske eksempler i holdundervisningen. De
forskellige metoder er: Dokumenter, observation og interviews.
Parallelt med diskussionen af de forskellige perspektiver/metoder
på holdet vil de studerende få tilbudt 2 case øvelser, som de
frivilligt kan få udleveret og få mundtlig bedømt.
Der vil blive brugt 2-3 undervisningsgange på hver kvalitativ
metode(Dokumenter, observation og interviews).
Det er således fagets ambition at illustrere, hvordan der i en
dynamisk organisations og kompleks omverdens forståelse kan skabes
sammenhænge mellem det valgte videnskabelige standpunkt, den
kvalitative identifikation og analyse af problemstillinger og
anvendelse af valideringsmetode.
Undervisningen vil foregå på øvelseshold og som gruppearbejde.
Den sidste del af undervisningsforløbet fokuseres der på
udarbejdelse af et mini projekt baseret på gruppernes selvstændige
definering, indsamling og analyse af empirisk materiale, der er af
kvalitativt karakter.
|
Undervisningsformer |
Undervisningsformer
Øvelseshold, projektarbejde, case analyser |
Yderligere oplysninger |
Ændring i skema kan forkomme.
Tirsdag 11.40-14.15, uge 36-41, 43, 48.
|
Foreløbig litteratur |
Introduktion til dokumentanalyse
af
Poul
Duedahl
ISBN 978-87-7674-487-8
Udgivelsesår 2010
Deltagende observation
Hanne Kathrine Krogstrup, Søren Kristiansen
ISBN: 9788741227085 (Bog)
Udgivelsesår: 2012
Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier
Lise Justesen, Nanna Mik-Meyer
ISBN: 9788741253800 (Bog)
Udgivelsesår: 2010
At fremstille kvalitative data, Kap 3
Peter Dahler Larsen
Syd danske universitet
Adcock and Collier, " Measurement Validity: A Shared
Standard for Qualitative and Quantitative Research,"
American Political Science Review 95 (September 2001), pp. 529-546.
Findes på
http://www.jstor.org/pss/3118231
Patton, Michael Quinn, 2002: Qualitative Research and Evaluation
Methods, 3rd. ed., SAGE. (udvalgte kapitler)
|