Den studerende skal kunne:
- udtrykke sig klart og i overensstemmelse med de væsentligste af
fremmedsprogets konventioner mht. sprogrigtighed.
- gøre rede for og i praksis anvende teoretisk materiale
vedrørende det talte sprogs funktioner i en
interaktionssituation
- interagere med en samtalepartner (fx eksaminator) i en
meningsfuld dialog og demonstrere en forståelse af, hvordan talt
sprog fungerer, og hvordan det bruges til argumentation
- Formidle klare mundtlige budskaber på fremmedsproget i en
velstruktureret præsentation
- Formulere sig hensigtsmæssigt i forhold til målgruppe,
situation, formål og genre på basis af en teoretisk baseret analyse
af den givne kommunikationssituationøring og stemmestyrke
- Formulere sig klart og tydeligt på fremmedsproget uden
væsentlige kommunikationshæmmende fejl og med en passende
talehastighed, stemmeføring
- Ved præsentationen demonstrere indsigt i emnet for
præsentationen
- Ved præsentationen formulere sig på passende vis og fremføre
passende argumentation
- Demonstrere indsigt i og anvendelse af det teoretiske
materiale, der er blevet arbejdet med i kursusforløbet (fx
talehandlinger, face og høflighed, kohærens, argumentation,
retorik)
|
Tale og
samtale, fransk:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
|
Prøven er en mundtlig prøve på basis af en
individuelt udarbejdet beskrivelse af en kommunikationssituation.
Situationsbeskrivelsen skal indeholde en kort redegørelse for
relevante strategiske overvejelser samt have en erhvervsrelateret
vinkel.
Sprog: Den skriftlige kommunikationsbeskrivelse såvel som den
mundtlige eksamen (præsentation samt dialog) afvikles på
fransk. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 1 side |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Maj/juni |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Syge-/omprøve: Har den studerende
udarbejdet og afleveret den skriftlige situationsbeskrivelse til
den ordinære eksamen, men været syg ved den mundtlige prøve
afvikles denne på baggrund af genindlevering af den oprindelige
situationsbeskrivelse.
Har den studerende ikke udarbejdet og afleveret den skriftlige
situationsbeskrivelse ved den ordinære eksamen foregår den
mundtlige sygeprøve som den ordinære prøve.
Er den studerende ikke bestået efter den mundtlige prøve, kan den
studerende vælge at indlevere en ny, en forbedret eller en identisk
situationsbeskrivelse og på den baggrund deltage i den mundtlige
prøve.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den studerende skal ved den mundtlige
prøve lave en præsentation på baggrund af den indleverede
situationsbeskrivelse og derefter redegøre for de overvejelser og
valg, der er foretaget i forbindelse med
denne.
|
|
Vejledende litteratur:
Fransk:
- Gabrielsen, Jonas og Tanja Juul Christiansen. 2009. Talens
magt. Indføring i mundtlig retorik. Academica.
- Kompendium til Mundtlig kommunikation og
interaktion – fransk 2012. Joan Tournay
- Moderne fransk Grammatik, Schønberg
Spansk:
- Comunicación empresarial (2004). Barcelona : Deusto. Harvard
Business Essentials
-Comunicación y correspondencia empresarial (2007). Adams.
- Felices, A., M.A. Calderón, E.Iriarte og E.Núñez (2003):
Cultura y negocios. El español de la economía española y
latinoamericana. Madrid: Edinumen.
- Márquez Reiter, R. og M. E.Placencia (2005): Spanish
Pragmatics. London:Palgraven McMilland.
- Mondahl, Margrethe S. & Svendsen, Lisbet P. (2003): Oral
Communication – in a Foreign Language.
Copenhagen: Copenhagen
BusinessSchool Press)
- Mulholland, J. (1991): The Language of Negotiation. A handbook
of practical strategies for improving communication. London:
Routledge.
- Villemoes, A. og S.Kjærbeck (2003):Negociar a lo español.
Copenhagen: Systime.
- Yule, G. & Widdowson, H.G. (1996): Pragmatics. Oxford:
OxfordUniversity Press.
- Briz, A. (2008):Saber hablar. Instituto Cervantes, Aguilar
Tysk:
- Colliander, Peter & Hansen, Doris (2004) Sproghandlinger i
tysk. Handelshøjskolens Forlag, København
- Holzheu, Harry (1996) Ehrlich überzeugen. Aktiv zuhören,
souverän verhandeln, sicher gewinnen. ECON Verlag GmbH, Düsseldorf
- Gabrielsen, Jonas og Tanja Juul Christiansen. 2009. Talens
magt. Indføring i mundtlig retorik. Academica
- Bruun Hansen, Agnete, Stenestad, Elva og Collin Eriksen, Carl
(2002) Gyldendal Tysk Grammatik.
|