Videnskabsteori:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve, grupper bestående af max. 5
studerende |
|
Prøven er en individuel mundtlig prøve på
baggrund af et essay skrevet i grupper. Gruppestørrelsen er på 2-5
studerende.
Essayet udarbejdes i løbet af semesteret.
Omfang: Essayet må maksimalt fylde 5 sider uanset antal studerende
i gruppen. Dette gælder ligeledes ved individuelle
essays. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
Opgavetype |
Casebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
December/januar |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende deltaget i
udarbejdelsen af det skriftlige gruppeessay til den ordinære
eksamen, men været syg ved den mundtlige prøve afvikles sygeprøven
på baggrund af en genindlevering af det oprindelige gruppeessay.
Hvis den studerende ikke har deltaget i udarbejdelsen af det
skriftlige gruppeessay på grund af sygdom kan den studerende
deltage i den mundtlige sygeprøve, hvis vedkommende inden for en
nærmere fastsat frist indleverer et individuelt udarbejdet essay.
Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af det skriftlige
gruppeessay til den ordinære eksamen, men ikke har bestået ved den
mundtlige prøve afvikles omprøven normalt på baggrund af en
genindlevering af det oprindelige gruppeessay. Den studerende kan
dog vælge inden for en nærmere fastsat frist i stedet at indlevere
et nyt individuelt udarbejdet essay.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
I forhold til det mundtrlige
forsvar lægger den studerende ud med en kort beskrivelse af
essyets hovedpunkter for at overbevise om sin deltagelse i dets
tilblivelse. Dertil tilføjes evt. kritik af opgaven udsprunget af
refleksion baseret på pensumlæsning i perioden mellem opgavens
aflevering og den mundtlige eksamen. Den studerende vælger derefter
at fremlægge en af de mulige diskussioner esssyeet lægger op
til. Eksaminator stiller forståelsesafklarende spørgsmål
undervejs, hvis det skønnes nødvendigt. Endelig
vil eksaminator stille spørgsmål i et andet paradigme eller
metodisk perspektiv fra andre dele af pensum end det gruppen har
valgt at fokusere på i
essayet.
|
|
Den studerende skal have indsigt i generelle, tværfaglige
teoretiske og analytiske tilgange til videnskabsteori. Spørgsmål om
forholdet mellem videnskabelige og andre former for viden,
opfattelser af videnskabelighed, objektivitet, sandhed,
videnskabelig videns generalitet, repræsentativitet og
forudsigelseskraft, videnskabelige slutningsformer
og sandhedskriterier er i centrum. Den studerende skal desuden
have indsigt i forskellige metoder herunder forskellen på
kvantitative og kvalitativ forskning og på naturvidenskabelige,
fænomenologisk-hermeneutiske, samfundsvidenskabelige og tekniske
tilgange til kommunikationsvidenskabelige analyser.
Kursets fokus er tværfagligt med hovedinteresse inden for
humaniora og samfundsvidenskab. Her lægges igen særligt fokus på
problemstillinger, paradigmer og metodologiske overvejelser
indenfor det kommunikationsvidenskabelige område.
INDHOLD:
Hvad er viden og hvordan kan vi producere viden? Hvilke
konsekvenser har valg af videnskabeligt paradigme for og hvad
betyder det i sidste ende for analysen og vurderingen af praksis?
Kurset i Videnskabsteori danner grundlag for det akademiske
arbejde, men det diskuteres også, hvordan den praktiske håndtering
af interkulturel markedskommunikation kan informeres af
videnskabsteoretiske positioner og valg.
|
Vejledende litteratur:
Thurën, Torsten (1996): Videnskabsteori for begyndere,
Munksgaard 120 pp.
Brier, Søren (2006): Informationsvidenskabsteori,
Samfundslitteratur, 2. udv. kap. 1-8., Hvad er videnskabsteori?:
Vidensformer og sandhed, Hvad er videnskabsteori?: Forsknings-,
slutnings- og metodetyper herunder kvantitativ og kvalitative
metoder, Den klassiske naturvidenskabelige selvforståelse og
positivismens tilblivelse, Poppers kritiske rationalisme, Kuhns
paradigmeteori, Videnskabens enhed uden enhedsvidenskab,
Betydningsdannelse, videnskab og eksistens i C.S. Peirces semiotik
i kontrast til Saussures semiologi, Videnskab som et symbolsk
generaliseret media i agoraen. pp. 284
Nygaard, Claus (2012): Samfundsvidenskabelige
Analysemetoder, Samfundslitteratur. Kap. 1-7, Omhandlende
intro til samfundsvidenskabelige analysemetoder, kritisk realisme,
den filosofiske hermeneutik, regnskaber og postmoderne ontologi,
socialkonstruktivisme som forskningsmetode og empirisk
fænomenologi. Pp. 145.
Artikler og kapitler til kompendium
Bo Elling: ”Kritisk teori” kap. 6 i Fuglsang, Lars og Bitsch
Olsen, P. (2004): Videnskabsteori i Samfundsvidenskaberne på
tværs af fagkulturer og paradigmer, Roskilde
Universitetsforlag, 2. Udg. Side 207-31. Pp. 24.
Månson: Karl Marx, Kap. 2 i Andersen, H. og Kaspersen, L. B.
(2004): Klassisk og moderne samfundsteori, Hans Reitzels
forlag. Ss. 27- 44 i alt 17 sider.
Torben Elgaard Jensen ”Aktør-Netværksteori – en sociologi om
kendsgerninger, karakker og kammuslinger” Papers in Organization,
No. 48, 2003, Pp. 32.
Mary Jo Hatch (1997): Organization Theory,Oxford: Oxford
University Press,p. 34-52 “Contemporary Influences on Organization
Theory”.
Oplæg og tekster til øvelserne.
|