Læringsmål |
Den studerende skal kunne:
- • designe en survey-undersøgelse: Udfærdige et spørgeskema samt
ræsonnere ift. problemstillinger vedrørende
spørgsmålsformuleringer, svarkategorier og
stikprøveudtrækning;
- Konkret udformer og bruge simple spørgeskemaer bl.a. i online
form.
- Designe og udføre simple kvalitative intervies og deltagende
observation
- Konkret analysere vareetikketter og evt. reklamers
kommunikations måder og former
- Foretage konkret deltagerobservation på netmedier
- Vurdere beskrivende statistik i relation til markedsmæssige
•problemstillinger.
- • anvende grafiske og numeriske metoder til at undersøge og
opsummere information i en enkel kategorisk eller kvantitativ
variabel,
- • anvende simpel sandsynlighedsregning og fordelinger og
redegøre for hvordan sandsynlighedsregning kan bidrage til en
forståelse af usikkerhed/variation i verden,
- • identificere beskrivende metoder og inferensmetoder til
undersøgelse af data samt redegøre for relevansen af sådanne
metoder,
- Opstille hypoteser angående enkeltvariable samt teste disse
statistisk; Vælge den mest passende statistiske metode til test af
hypoteser angående sammenhænge mellem variabler; estimere og lave
grundlæggende statistiske konsekvenser (test) om befolkningsmæssige
karakteristika ud fra stikprøver,
- analysere sammenhængen mellem variable; kategoriske og
kontinuerte ved anvendelse af kontingenstabeller, korrelation,
regression, variansanalyse og introducerende kovariansanalyse,
redegøre for relevansen af en statistisk analyse; dvs. redegøre for
hvorledes beslutninger under usikkerhed kan forbedres ved en
statistisk analyse,
|
Forudsætninger for at deltage i kurset |
Ingen |
Prøve/delprøver |
Metode:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
|
Rapporten skal kombinere mindst en kvalitativ og
mindst en kvantitativ metode i undersøgelsen af et selvvalgt
problem.
Rapporten udarbejdes i grupper 2-5 studerende.
Rapporten må maksimalt fylde 10 sider uanset gruppestørrelse. Dette
gælder også hvis rapporten udarbejdes individuelt. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
December/januar |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
Har den studerende udarbejdet og afleveret den skriftlige rapport
til den ordinære eksamen, men været syg ved den mundtlige prøve,
afvikles sygeprøven på baggrund af genindlevering af den
oprindelige rapport.
Hvis den studerende ikke har udarbejdet den skriftlige rapport på
grund af sygdom, skal den studerende udarbejde en rapport og
deltage i den efterfølgende mundtlige sygeprøve på basis af denne.
Er den studerende ikke-bestået efter den mundtlige prøve, kan den
studerende vælge at indlevere en ny, en forbedret eller en identisk
rapport og på den baggrund deltage i den mundtlige
omprøve.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
De studerende afleverer en skriftlig grupperapport af deres
undersøgelser og går op enkletvis og begrunder metodologidsk de
metodiske valg de har foretaget og foetager en selvstændig
bedømmelse af resultaternes validitet, rækkevidde og pålidelighed
og på hvilken måde man kan kombinere de kvalitative og de
kvantitative
resultater.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Kursets mål er at lære de studerende at beherske nogle
kvantitative og kvalitative metoder i praksis baseret på et kursus
i elementær statistik og et i kvalitative metode som interview og
spørgeskemaudformning plus semiotisk tekst-billed
kombinationsanalyse.Forholdet mellem forskningsspørgsmål
og metodevalg. Valg af kvantitative og kvalitative metoder sammeni
form af triangulering i form af ”mixed methods”.
Halvdelen af kurset vil bestå af gennemgang og øvelser i elementær
statistik baseret på en fast lærebog. Den anden halvdel af kurset
vil bestå af kvalitative og semi kvantitative interviews,
evt. fokusgrupper inverviews og øvelser i konkret udforming
af interviews og interviewguides og analyser af vareemballagers
semiotiske kommunikationsfromer om mulig sammenlignende flere
kulturer. Eksperimentelle psykologiske metoder, nettnography og
deltagende observation på sociale internet sites.Netnography
i form af aktivt deltagende observationsstudie.Spørgsmålet
angår bl.a. magtbalancen mellem virksomhed/brand og
forbrugere. Skaber brand
communities som del af relationsmarketing et øget tilhørsforhold og
dermed
mere varig loyalitet fra kunderne? Er det med til at gøre brandet
til en del af
kundens identitet? Spørgsmålet er generelt og eksplorativt, hvilket
efterlader
plads til at man kan vælge et forum nogenlunde frit, og at de
studerende kan
definere et mere specifikt underspørgsmål..Valget af online kultur
skal være
knyttet til profilering og salg/marketingsmuligheder ifht et
specifikt produkt/brand, som de studerende selv
vælger.
|
Undervisningsformer |
Foredrag, øvelser baseret på opgaver og
gruppearbejde på selvvalgte projekter med vejledning. |
Yderligere oplysninger |
Der vil bliver valgt et par grundbøger, hvor vi bruger mang
kapitler, desuden vil der blive suppleret med specifikke
emnetekster, som samles i et kompendium.
|
Foreløbig litteratur |
Stjernholm Madsen ”Statistik for ikke-statistikere” ,
Samfundslitteratur. 2012.
Noget om semiotiks analyse af kombinationerne af nilleder og tekst
i reklamer og kampagner.
Heiman, G. W. (2001). Understanding research methods and
statistics: An integrated introduction for psychology. Second
edition (hardback). Boston: Houghton Mifflin. [Especially Chapter
4, “Design issues and ethical concerns in experiments”, pp.
79-107.]
Stroop, J. R. (1935/1992). Studies of interference in serial
verbal interactions. Journal of Experimental Psychology: General,
121, 15-23.
The reading for the FairSpeak part of the lecture could be
Smith, V., Møgelvang-Hansen, P., & Hyldig, G. (2010). Spin
versus fair speak in food labelling: A matter of taste? Food
Quality and Preference, 21, 1016-1025.
Generelt pensum: Ib Andersen, Kap. 1-‐2, og
Robert V. Kozinets:" Netnography: Doing Ethnographic Research
Online: Kap 2 + 4 +. 5 + 7:.plus
Munin og O’Guinn, 2001; Brand Fællesskaber fra www.brandbase.dk,
evt kort
tekst fra ”Det Lærende Brand”.
Brinkman & Tanggaard (2010) : "Kvalitative Metoder. En
Grundbog" .Kap. 1 (s. 29-‐53): ’Interviewet: samtalen som
forskningsmetode. Hans Reitzels Forlag. Kap. 20 (s.
429-‐445): ’Etik i en kvalitativ verden’ ;23 + 24 (om kvalitet i
kvalitativ metode + formidling),
Case tekst om Goffman og Social Media identities.
Frontstage/Backstage: i
hvor høj grad hænger de sammen i online/offline kommunikation? (med
henblik på segmentering og eksplorativ baggrund for online
markedsundersøgelser generelt).
Fuglsang, Hagedorn-‐Rasmussen og Bitsch Olsen: Teknikker i
Samfundsvidenskaberne, Kapitel 16, Hanne Warming Nielsen:
’Deltagende
Observation’ .
Ole Bjerg & Kaspar Villadsen (red.): Sociologiske Metoder. Kap.
7 om
fokusgruppen og socialkonstruktivisme.
|