Læringsmål |
Den studerende skal kunne:
- identificere centrale begreber og temaer
- redegøre for centrale teorier og modeller
- analysere den valgte problemstilling med udgangspunkt i
teorier/modeller
- anvende centrale begreber og temaer i forhold til den valgte
problemstilling
- vurdere et økonomisk aspekt i forhold til Cost vs. Benefit
- forholde sig kritisk ift. anvendelsen af teorier og
modeller
- vurdere risici vs. værdiskabelse
- forholde sig til ledelsens rolle
- diskutere løsninger eller alternativer
|
Prøve/delprøver |
Strategisk
Public Relations:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
|
Mundtlig prøve på baggrund en skriftlig
gruppesynopsis. Grupperne skal være på 3-5 studerende. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vintertermin og Sommertermin |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Bestemmelser ved syge-/omprøven er
de samme som ved den ordinære
eksamen
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Formålet med faget er at give den studerende en holistisk
tilgang og forståelse af Strategisk Public Relations. Herunder
særligt i forhold til, hvorfor netop dette fagområde er blevet mere
aktuelt - end nogensinde.
Fagets fokus er rettet mod de udfordringer som organisationer
bliver mødt af, og med hvilke midler disse organisationer agerer ud
fra - i forhold til en dynamisk omverden der almindeligvis er
præget af kontinuerlig forandring.
Fokus er endvidere at bibringe de studerende evnen til at
reflektere og perspektivere, over de indsatser organisationer
adopterer og praktiserer. Særligt set i lyset af et økonomisk
perspektiv, som f.eks. Cost vs. Benefit.
Formålet er samtidig også et led i at sikre en faglig progression,
i forhold til hovedfagområdet Organisation og Ledelse. Den
studerende får med andre ord - mulighed for - netop at arbejde
intenst med et fagområde der med hovedfagområdet både supplerer og
komplementere hinanden - i høj grad.
Fagets indhold:
-
Introduktion til Public Relations - Grundlæggende
definitioner, Legitimitet samt det herskende PR-paradigme og dets
historie.
-
Issues Management - Omverdensforståelse, begreber,
modeller og teorier, Udviklingsstadier for hvordan issues
opstår/udvikler sig.
-
CSR - Begrebsdefinitioner, Ansvarlighed vs.
Profitskabelse-problematikken, Lovgivning, CSR-prioriteringer og
CSR-strategier.
-
Public Affairs - Eksistensberettigelse (License to
Operate), Korporatisme, Politisk Virksomhed (Lobbyisme),
Multinationale Selskaber og Strategisk Prioritering samt Strategisk
Planlægning.
-
Beslutningsproces - Ledelsens rolle, Økonomifunktionens
rolle, Beslutningsværktøj, Implementering, Cost vs.
Benefit-analyse.
-
Risiko - Risici vs. Værdiskabelse eller Katastrofe vs.
Succes.
|
Undervisningsformer |
Faget tilrettelægges med fokus på den studerendes
læring og forståelse.
Undervisningen tager derfor udgangspunkt i en kombination af
oversigtsforelæsninger (herunder dialog-undervisning med
inddragelse af de studerendes egne erfaringer, f.eks. aktuelle
temaer fra deres respektive organisationer) samt de studerendes
fremlæggelser af Mini-Cases, på ca. 4-5 PowerPoint-slides, med
efterfølgende drøftelser/opponering i plenum. |
Foreløbig litteratur |
Pensum:
Merkelsen, H. (red.): Håndbog i strategisk public relations,
Forlaget Samfundslitteratur (2010).
Der kan forekomme kapitler fra andre lærebøger. Disse vil blive
uploadet.
Artikler:
Friedman, M. (1970). The Social Responsibility of Business is to
Increase its Profits. The New York Times Magazine, 1-6.
Neergaard, P. (2006). Chapter 1: Virksomheders sociale ansvar -
Corporate Social Responsibility. En introduktion. In: Djursø,
Helene Tølbøll & Neergaard, Peter: Social ansvarlighed - fra
idealisme til forretningsprincip, pp. 19-37. Academica.
Porter, Michael E. & Kramer, Mark R. (2006) Strategy and
Society: The Link Between Competitive Advantage and Corporate
Social Responsibility. Harvard Business Review, pp. 78-92.
Fleming, John E. (1980). Linking Public Affairs with Corporate
Planning. California Management Review, Vol. XXIII, No. 2, Winter
1980, 35-43.
Der kan forekomme andre artikler. Disse vil blive
uploadet.
|