Forskningsdisciplinen indenfor informationssystemer (IS) bygger
på forskellige videnskabsteoretiske antagelser omkring måden,
hvorpå vi frembringer viden, forstår fænomener relateret til IS og
ser på forholdet mellem teori og praksis. Videnskabsteori refererer
til den systematiske undersøgelse af, hvordan gyldig viden
produceres, hvilke forudsætninger der ligger til grund for
vidensproduktionen, samt validiteten og reliabiliteten af arbejdet.
Formålet med dette fag er at give studerende en grundlæggende
introduktion og kendskab til den videnskabsteoretiske bredde, der
findes indenfor IS disciplinen. De studerende præsenteres for fire
grundlæggende paradigmer – det positivistiske, fortolkende,
kritiske og design science – og deres underliggende antagelser.
Herigennem illustreres, hvordan det samme problem kan tilgås
forskelligt alt afhængig af udgangspunktet, og hvordan det kan
resultere i forskellige metodevalg og løsningsmuligheder.
Det er væsentligt, at de studerende får et dybdegående indblik i,
hvad viden er, hvordan den frembringes, og hvilke konsekvenser
paradigme fokus har for metodevalg og for analysen samt vurderingen
af praksis. Dette hænger sammen med et indblik i hvilke
kvalitetskriterier, der ligger til grund for den fremskaffede
viden. Faget har stor praksis relevans, idet den studerende i
rollen som "vidensskaber" og "vidensbruger"
skal være i stand til at forstå og have et overblik over de
videnskabsteoretiske antagelser og metodiske tilgange, som viden
skabes gennem. Disse antagelser er afgørende for kvaliteten af den
viden, som skabes samt dens anvendelighed i løsningen af
problemstillinger både på studiet og i arbejdsmæssige
sammenhænge
|