2014/2015
BA-BJURO1357U Bachelorprojekt
English Title |
Bachelor's
Project |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
15 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
Et quarter |
Placering |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
erhvervsjura, BSc
|
Kursusansvarlig |
- Marie-Louise Holle - Juridisk Institut
(JUR)
|
Primære
fagområder |
- Erhvervsjura/Business Law
|
Sidst opdateret den
30-06-2014
|
Læringsmål |
Læringsmål for bachelor-afhandlingsforløbet er
opstillet i to aspekter, det ene vedrører det metodiske udbytte af
arbejdet med afhandlingen, det andet vedrører de elementer
afhandlingen skal bestå af.
Det metodiske udbytte
Efter at have gennemført bachelorafhandlingsforløbet skal den
studerende kunne:
• Håndtere en iterativ proces, hvor bearbejdning af viden og
formulering af problem er gensidigt influerende.
• Formulere et problem, som kan styre og strukturere arbejdet med
afhandlingen og dens indhold.
• Argumentere for formulering af de spørgsmål, der besvares for at
løse problemet.
• Forklare og evaluere de metoder, der bliver anvendt til
besvarelsen af spørgsmål og ved løsningen af problemet.
• Udvælge og bearbejde teori, der bruges til formulering af
problem, opstilling af spørgsmål, analyse og konklusion.
• Argumentere for relevansen af den anvendte teori.
• Udvælge og bearbejde primære og sekundære kilder, der anvendes
til dokumentation for analyse og løsning af problemet.
• Forklare og evaluere den overordnede sammenhæng mellem:
formulering af problem, valg og brug af teori, empiriindsamling og
empiribearbejdning og konklusion.
Karakteren 12 gives, når afhandlingen på fremragende vis, d.v.s.
med ingen eller få uvæsentlige mangler lever op til følgende krav:
- Afhandlingen er styret af en for uddannelsen relevant
problemformulering udviklet af den studerende
- Besvarelsen er afgrænset således, at afhandlingens analyser og
diskussioner er relevante, nødvendige og dækkende for at kunne
besvare problemformuleringen
- Der er konsistens imellem problemformulering, afgrænsning,
disposition analyse og konklusion således, at besvarelsen fremstår
logisk i lyset af problemformuleringen
- Der er en diskussion af og begrundelse for valg og fravalg både
med hensyn til emneafgrænsning, teori, metode og empiri (hvis
empiri indgår)
- Der er dokumentation og/eller argumentation for påstande i
analyse og konklusion
- Analysen fokuserer på et velafgrænset problem, dvs. går i
dybden og skaber syntese på baggrund af teorier og evt. empiri
- Afhandlingen bygger på den for emnet relevante
(forsknings)litteratur
- I bedømmelsen indgår den studerendes stave- og
formuleringsevne, jf. dog § 12, stk. 2
- I bedømmelsen indgår resumé, der indeholder afhandlingens
centrale pointer. Resuméet skal affattes på engelsk
- Afhandlingen anvender begge fagområder i løsningen af
problemformuleringen, således at fagområderne indgår i projektet
med nogenlunde samme vægt. Afhandlingen kombinerer de to fagområder
hensigtsmæssigt
- De i Vejledningen anførte elementer
|
Prøve/delprøver |
Bachelorprojekt:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve, grupper bestående af max. 2
studerende |
|
Prøven afholdes som en mundtlig individuel
eksamen med udgangspunkt i det skriftlige arbejde. Bedømmelsen er
baseret på en samlet vurdering af det skriftlige arbejde og den
mundtlige præstation. Bedømmelsen er et udtryk for en
helhedsvurdering af det faglige indhold samt stave- og
formuleringsevne, idet dog det faglige indhold vægter
tungest. |
|
Bachelorprojektet udarbejdes individuelt eller i
grupper bestående af 2 studerende.
Bachelorprojektet skal for individuelt udarbejdede opgaver have et
sidetal på maks. 30 normalsider og for opgaver udarbejdet i grupper
med 2 studerende have et sidetal på maks. 40 normalsider. |
Opgavetype |
Bachelorprojekt |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala
Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i den
samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter det faglige
indhold tungest. |
Bestemmelser vedrørende resuméet |
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé af projektet
udfærdiget på engelsk, jf. studienævnets retningslinier. Resuméet
indgår i bedømmelsesgrundlaget. |
Bedømmer(e) |
To eksaminatorer og en ekstern censor |
Eksamensperiode |
Forårstermin |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis bachelorprojektet bedømmes til
karakteren 00, kan den studerende med vejledernes godkendelse inden
14 dage fra underretning om karakteren indlevere opgaven i
omarbejdet form til bedømmelse. Er karakteren -3, skal der
indleveres et nyt projektarbejde til bedømmelse. Indlevering af et
omarbejdet projektarbejde såvel som indlevering af et nyt
projektarbejde tæller som fornyet deltagelse i den pågældende
prøve.
Hvis en studerende er syg under hele projektforløbet, har
vedkommende ret til at indlevere et projekt til bedømmelse snarest
mulig efter den ordinære prøve, det vil normalt sige forud for
næste semesters begyndelse.
Hvis en studerende er syg på dagen for den mundtlig prøve, afholdes
der en mundtlig prøve snarest muligt efter den ordinære eksamen,
det vil normalt sige forud for næste semesters begyndelse. Såfremt
projektet er udarbejdet af to studerende, afholdes den ordinære
eksamen på vanlig vis for den anden
studerende.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
- |
Undervisningsformer |
- |
Sidst opdateret den
30-06-2014