Kursus: Tværfagligt 1.års projekt:
Formålet med projektet er at styrke de studerendes evner til at
bearbejde den viden de har opnået gennem det første år, og
derigennem opnå en forståelse for mulige sammenhænge på tværs af
fagene.
Formålet med 1.års projektet kan derfor opdeles i to: For det
første skal de studerende lære at arbejde problemorienteret i
grupper. Her skal de lære at forstå og håndtere de udfordringer og
fordele, der ligger i problemorienteret projektarbejde. For det
andet skal de studerende anvende og videreudvikle deres faglige
viden om teorier, perspektiver og metoder til analyse af
kommunikationsstrategiske problemstillinger.
På listeform er de konkrete mål for 1. års projektet:
• at styrke tilegnelsen af det teoretiske stof fra undervisningen
på 1. år gennem selvstændigt og målrettet arbejde med et udvalg af
teorier og perspektiver.
• at gøre erfaringer med muligheder og begrænsninger i samt
relationer mellem de enkelte fag med henblik på at opbygge en
forståelse for tværfaglighedens muligheder og udfordringer.
• at reflektere over forskellene i navnlig kommunikationsteoretiske
og samfundsanalytiske perspektiver, og problemerne i at analysere,
forstå og præsentere sådanne forskelle.
• at gøre erfaringer med selvstændig indsamling og vurdering af
empiri.
• at gå videre i indlæringen af en problemorienteret og
projektorganiseret arbejdsmetode.
• at gøre erfaringer med at arbejde i grupper, der har deltagere
med forskellig baggrund og holdning.
Subject: Strategi og samtidsdiagnostik:
Kurset 'Strategi og samtidsdiagnostik' er et
'subject', som understøtter 1.års projektet ved at give en
grundlæggende forståelse af samfundsmæssige processer som
forudsætning for at kunne analysere virksomheders og
organisationers sociale og politiske omverdensbetingelser og deres
strategiske handlemuligheder. Beskrivelsen af kurset 'Strategi
og samtidsdiagnostik' er derfor inkluderet i beskrivelsen af
1.års projektet.
Formålet med kurset 'Strategi og samtidsdiagnostik' er at
sætte forståelsen af organisationers kommunikationsstrategiske
udfordringer ind i en samfundsanalytisk sammenhæng. I den
kommunikerende organisation er der strategi på spil på alle
niveauer og det bliver derfor utilstrækkeligt kun at lokalisere
strategi som en ledelsesopgave (selvom det selvfølgelig også er
det). Kurset præsenterer en række perspektiver, der synliggør,
hvordan strategi handler om at skabe det mulige i det kontingente.
Kontingens er et filosofisk begreb, der betegner det, der hverken
er umuligt eller nødvendigt. I erhvervsøkonomien bliver strategi
ofte udlagt som et beregningsforhold; organisationen skal kalkulere
sig frem til den optimale måde at forholde sig til sine omgivelser
på; kunder, markeder, investorer, det politiske system etc. Et
sådant strategibegreb forudsætter, at omgivelserne er stabile. Hvis
vi imidlertid forestiller os, at omgivelserne er foranderlige og
kontingente, må man tænke strategi på en anden måde. At forholde
sig strategisk til kontingens kræver, at man sætter organisationens
forhold til sin samtid i begreb.
|
Tværfagligt 1.årsprojekt:
Pensum fra Kommunikationsfagene og Strategi og
Samfundsdiagnostik på 1. år
Strategi og samfundsdiagnostik:
Andersen, Niels Åkerstrøm (1995). Institutionel historie –
udkast til en analysestrategi. Statsvetenskaplig Tidskrift
, 98, 3, pp. 257-280.
Andersen, Niels Åkerstrøm (2000). Public Market –
Political Firms. Acta Sociologica, 43, 1.
Andersen, Niels Åkerstrøm (2002). Polyfone
Organisationer. Nordiske Organisasjonsstudier,
4, 2, pp. 25-51.
Andersen, Niels Åkerstrøm (2004). Ledelse af
personlighed - om medarbejderens pædagogisering.IPedersen, Dorthe
(Ed.), Offentlig ledelse i managementstaten, (pp.241-267).
Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Andersen, Niels Åkerstrøm & Asmund W. Born
(2005). Følsom selvesklusjon - eller følelser som kommnikativt
artefakt i organisasjoner. In Nyeng, Frode & Grete Wennes
(Eds.), Kan organisasjoner føle?, (pp.155-171). Oslo: J.W.
Cappelens Forlag.
Andersen, Niels Åkerstrøm (2006.)
Partnerskabelse, København: Hans Reitzels Forlag (kapitel
2 og 6).
Christensen, Lars Thøger & George Cheney
(2000), "Self-Absorbtion and Self-Seduction in the Corporate
Identity Game." In Majken Schultz, Mary Jo Hatch & Mogens
Holten Larsen (Eds.), The Expressive Organization. London:
Oxford University Press, pp. 246-270.
Christensen, Lars Thøger (2004), "Det
forførende medie. Om autokommunikation i markedsføringen.", i
Mediekultur, Nr. 37, (juni), pp. 14-23.
Dean, Mitchell (1999). Risiko, beregnelig og
uberegnelig. In Rasborg, Klaus, Kurt Aagaard Nielsen, Anni Greve
et al (Eds.), Risiko, politik og miljø i det moderne
samfund – en antologi om en aktuel kontrovers, (pp.212-243).
Roskilde: Roskilde Universitetsforlag.
Frankel, Christian & Erik Højbjerg (2010).
Public Affairs og den politiske virksomhed, i Merkelsen, Henrik
(Red.), Håndbog i Strategisk Public Relations, Gylling:
Samfundslitteratur (pp. 243-275).
Grolin, Jesper (1999). Industrien i
risikosamfundet – legitimitet, subpolitik og dialog i Brent Spar
sagen. In Rasborg, Klaus, Kurt Aagaard Nielsen, Anni Greve et
al (Eds.), Risiko, politik og miljø i det moderne samfund
– en antologi om en aktuel kontrovers, (pp.264-292). Roskilde:
Roskilde Universitetsforlag.
Hardis, Jeanet (2001). Er det 'hot' eller
'not'? – om skabelsen af fænomenet sociale partnerskaber.
GRUS, 65, pp. 46-68.
Højbjerg, Erik (2004). Forvaltningspolitikkens
privatisering, i Frankel, Christian (red.) Virksomhedens
politisering(pp. 103-134). Frederiksberg: Samfundslitteratur.
March, James G. (1991). Exploration and
Exploitation in Organizational Learning, Organization Science Vol.
2 No. 1, pp. 71-87.
Mintzberg, Henry & James A. Waters (2003
[1985]). Of Strategies, Deliberate and Emergent, i Kay, John (Ed.),
The Economics of Business Strategy, Cheltenham: Edward
Elgar (pp. 40-55).
Power, Michael (1994): The Audit Society; in
Anthony G. Hopwood and Peter Miller (eds.): Accounting as
social and institutional practice, Cambridge University Press
(pp. 299-316).
Raffnsøe, Sverre & Ove K. Pedersen (1993).
Hænger samfundet sammen? Teori Praksis, pp. 7-18.
Sennett, Richard (2000). Street and Office: Two
Sources of Identity. In Giddens, Anthony & Will Hutton (Eds.),
On the edge – Living with global capitalism, (pp.175-190).
London: Jonathan Cape.
|