2014/2015
BA-BKOMU1002U Erhvervsøkonomisk teori og analyse – Det
institutionelle perspektiv
English Title |
Erhvervsøkonomisk teori og analyse –
Det institutionelle perspektiv |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
Et semester |
Placering |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, BSc
|
Kursusansvarlig |
- Anders Ravn Sørensen - MPP
|
Primære
fagområder |
- Virksomhedsstrategi/Corporate and Business Strategy
- Økonomi, makroøkonomi og erhvervsøkonomi/Economics, macro
economics and managerial economics
- Økonomisk og organisatorisk sociologi/Economic and
organizational sociology
|
Sidst opdateret den
03-07-2014
|
Læringsmål |
Bedømmelsen tager udgangspunkt i følgende mål med
faget:
- Den studerende skal kunne redegøre for teorier og perspektiver
på virksomhedens institutionelle omgivelser
- Den studerende skal kunne diskutere institutionelle strukturers
og processers betydning for organisering af virksomhedsrelationer
og strategisk adfærd
- Den studerende skal opnå konkret forståelses for
institutionelle forholds betydning for øvrig erhvervsøkonomisk og
strategisk handling
- Den studerende skal gennemføre systematiske analyser af
virksomhedens institutionelle omgivelser
- Den studerende skal udvikle praktisk beslutnings- og
rådgivningskompetence i forbindelse med virksomhedens organisering
af eksterne relationer i et institutionelt
perspektiv
|
Prøve/delprøver |
Erhvervsøkonomisk teori og analyse: Det institutionelle
perspektiv:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
|
Udprøvning er en synopsiseksamen. En synopsis er
en kort skriftlig redegørelse på max. 5 normalsider for et
tema/emne hvori den studerende beskriver en afgrænset
problemstilling, der lægger op til en uddybning og diskussion ved
en mundtlig præsentation.
Selvom formen er meget kortfattet, skal synopsen udformes i
almindeligt og kommunikativt adækvat skriftsprog. Stikordsform bør
kun anvendes hvor det alligevel ville være naturligt.
Synopsen skal indeholde
• præsentation af det generelle emne
• indkredsning af den relevante problemstilling
• kort redegørelse for relevant teori og/eller metode.
Den studerende har ret til en halv times vejledning i forbindelse
med udarbejdelse af problemformuleringen; dette kan ske gennem møde
eller gennem besvarelse af 1 til 2 mails.
Den mundtlige prøve indledes med at den studerende med udgangspunkt
i synopsen fremkommer med et mundtligt oplæg af 3-5 minutters
varighed, som danner udgangspunkt for en efterfølgende individuel
mundtlig eksamen af 20 minutters varighed. Den resterende del af
den mundtlige prøve foregår som en diskussion mellem eksaminator og
den studerende af det fremlagte stof under inddragelse af
baggrundsviden, litteraturen om det valgte tema/emne samt eventuelt
aktuelle forhold der måtte have relevans for synopsen.
Eksamenspræstationen bedømmes som en helhed.
Ved bedømmelsen af prøve indgår den studerendes stave- og
formuleringsevne i bedømmelsesgrundlaget. Bedømmelsen er en
helhedsvurdering af det skriftlige arbejde og den mundtlige
præstation.
Den studerende er automatisk tilmeldt den ordinære
eksamen. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommertermin |
Syge-/omprøve |
Anden prøveform
Der er ikke automatisk tilmelding
til syge/omprøven i august og rettidig tilmelding er senest 2 uger
før eksamen afholdes.
Ved syge-/omprøve erstattes synopsiseksamen af en individuel
mundtlig eksamen af 20 minutters varighed i hele pensum uden
forberedelse.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Det Institutionelle Perspektiv på HA(Kom) sigter
på at give de studerende et helhedsorienteret syn på virksomheders
strategiske adfærd, hvor relevante forhold i såvel den interne
kontekst som den eksterne kontekst bringes ind i den empiriske
analyse. De studerende trænes her i at sammentænke relationer,
historiske årsager og fremtidige påvirkninger imellem forskellige
analyseniveauer og redegøre for disse i korte, præcise og
pointestyrede analyser.
Kurset træner de studerende til at gennemføre analyser af
virksomheders strategiske mulighedsrum. Kurset tager teoretisk
udgangspunkt i en række centrale teoriudviklinger indenfor
institutionel teori. Vi kommer til at gennemgå klassiske tekster
indenfor dette felt som f.eks. North, Oliver, Meyer & Rowan og
Fligstein, der, på forskellige måder, søger at forklare det
eksterne og interne pres, der potentielt påvirker organisationers
adfærd.
I fællesforelæsninger bliver disse centrale tekster gennemgået,
diskuteret og illustreret ved en række cases, mens der med den
sideløbende holdundervisning vil være mulighed for yderligere
fordybelse, studenteroplæg og diskussion. |
Undervisningsformer |
Undervisningsmetoden på fjerde semester er
specifikt udviklet for at muliggøre, at de studerende opnår de
ønskede kompetencer. Metoden integrerer forskellige undervisnings-
og arbejdsformer under rammerne af den vedtagne CBS-pædagogik.
Undervisningsmetoden er baseret på en kombination af formidling,
diskussioner, casestudier og praktisk arbejde på forelæsninger,
holdøvelser og en workshop. Der lægges i undervisningen særlig vægt
på den praktiske anvendelse og forståelse af fagets pensum og
relaterede problemstillinger. Kombinationen af pensum, cases og
aktiv individuel og gruppebaseret deltagelse udgør rammen for en
spændende, meningsfuld og forhåbentlig lærerig proces.
Undervisningen tilrettelægges på intet tidspunkt som simpel
genfortælling af pensum, ligesom du ikke kan forvente, at al pensum
bliver berørt i undervisningen. Det forventes, at du selv læser den
angivne litteratur forud for undervisningen og diskuterer din
fortolkning af den i studiegrupper, på øvelseshold og på
EØ-portalen på SSF. |
Arbejdsbelastning |
Deltagelse i forelæsninger |
16 timer |
Øvelser |
14 timer |
Forberedelse (herunder læsning af pensum og forberedelse af
øvelser) |
81 timer |
Løbende opgaver og fremlæggelser |
30 timer |
Eksamensforberedelse |
65 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Offentliggøre på CBSLearn inden semesterets
start.
|
Sidst opdateret den
03-07-2014