2014/2015 BA-BKOMU1007U Kommunikationsteori- og strategi: Medieudvikling og digital kommunikation
English Title | |
Development of Media and Digital Communication |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 03-07-2014 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
-Den studerende skal være i stand til at
demonstrere overblik over udvalgte medieteorier og teorier om
informations- og kommunikationsteknologiens betydning for samfund,
organisationer og individer.
-Den studerende skal være i stand til at anvende disse teorier til at analysere en konkret problemstilling i forbindelse med en organisation inden for mediekommunikation og / eller digital kommunikation. -Den studerende skal være i stand til at beskrive og undersøge en selvvalgt empirisk case til at demonstrere sin empirisk og teoretisk viden og sine analytiske færdigheder. - Den studerende skal i sin selvstændige analyse kunne koble viden om organisation, medier og kommunikation og forklare deres indbyrdes sammenhæng vha. af analysen af den indsamlede empiri. Kvalitet af analysen omfatter både argumentation, dokumentation og konsistens. - Den studerende skal være i stand at forklare fagets begreber (repræsenteret i pensum) og deres betydning i forhold til hinanden og i forhold til casen. - Den studerende skal være i stand til at reflektere over fagets teorier om samspil mellem samfund, medier/teknologi og kommunikation i forhold til den konkrete empiri – og omvendt. Herunder skal den studerende kunne begrunde valg af teorier i forhold til casen, sammenligne teoriens udsagnskraft i forhold til den valgte empiri og forstå de indsamlede datas særpræg og beskaffenhed. - Dens studerende skal være i stand at formidle analyserne på en velstruktureret, flydende, korrekt og fagsprogligt adækvat måde. |
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Faget ”Medieudvikling og digital kommunikation” skal give de
studerende indblik i historiske, organisatoriske og teoretiske
forhold, der vedrører interpersonelle medier og massemedier samt
digital kommunikation. Udgangspunktet er samfundsmæssige aspekter
samt organisationernes forhold til – og strategiske brug af
medierne. Der fokuseres bl.a. på de digitale medier (herunder
Internet og Intranet) idet disse i særlig grad følges af nye
muligheder og udfordringer for virksomheder, organisationer og de
”gamle” massemedier.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Faget omfatter en forelæsningsrække og en
holdøvelsesrække. I det omfang, det er muligt - tilstræbes
dialogiske elementer også i forelæsningerne, men det er først og
fremmest holdøvelsesundervisningen, der er grundlæggende dialogisk
og studenter-orienteret og forudsætter i endnu højere grad de
studerendes aktive forberedelse og deltagelse. En SeminarDag/
PraksisDag fokuserer særligt på erfaringer med intern kommunkation
i konkrete organisationer. Desuden arbejdes der jo løbende i
kommunikationsværksstederne mere praktisk og praksisreflekterende
med digital kommunikation.
I øvelserne uddybes forelæsningens teoretiske emner og der arbejdes derudover med cases eller undersøgelser. Cases og undersøgelser supplerer det overblik, som forelæsningsrækken giver, og/ eller udprøver forelæsningens teoretiske perspektiver og koncepter, er bruges elementer af e-leaning. I øvelserne afleveres der også en gruppesynopsis for at øve sig i at skrive en synopsis som oplæg for en mundtlig eksamen. Denne prøvesynopsis skrives af 4-5 studerende. For at kunne give feedback til prøvesynopsen i undervisningen, skal grupperne dannes inden for holdet. Denne prøvesynopsis er en god mulighed til at forberede sig til eksamen, som jo sammen med pensum tager udgangspunkt i en gruppesynopsis (se eksamen). Arbejdsbelastning: Forelæsninger/øvelser: 42 timer Forberedelse: 74,25 Eksamensaktiviteter: 90 timer Total: 7,5 ECTS / 206,25 SAT |
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
Endeligt pensum offentliggøres på CBSLearn inden semesterstart.
Flyverbom, Mikkel & Hans Krause Hansen (2013): Calibrating knowledge: Reflections on the politics of transparency in the age of the algorithmic turn (Work in progress; unpublished manus; forthcoming in Organization. Fulk, Janet (2007) [1993]: Social construction of communication technology In: Putnam, Linda & Kathleen J. Krone (eds.): Organizational Communication. Vol. 2: Sage: London etc.: 132-160. Gladwell, Malcom 2003 [2000]: Det magiske vendepunkt. Viby: JPs Erhvervsbogklub. Hansen, Jens Otto Kjær (2004): I andres brød. Håndbog om informationsjournalistik, virksomhedskommunikation og public relations. Århus: Ajour. Hansen, Søren Schultz (2011): Årgang 2012: Socialliv og samvær i en tid med nye medier. København: Informations Forlag. Hjarvard, Stig (2008): En verden af medier. Medialiseringen af politik, sprog, religion og leg. Frederiksberg: Samfundslitteratur. Hjarvard, Stig (2003): Det selskabelige samfund. København: Samfundslitteratur. Jensen, Klaus Bruhn (2003): Communicating models: The relevance of models for research on the worlds of the internet. In: Hjarvard, Stig (ed): Media in a globalized society (Nothern Lights, Film and Media Studies Yearbook). København: Museum Tusculum: 257-298. Kallinikos, Jannis (2013): The allure of big data. In Mercury Magazine 3 (winter 2013; special issue). Uppsala: Department of Business Studies: 40-43. Lund, Anker Brink (2006): Domesticating the Simpsons: Four types of citizenship in Monitorial Democracy. In: Politik 9,2: 15-25. [ http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/mediekultur/article/view/1290/1198] Lund, Anker Brink (1999): Journalistroller i det redigerede samfund. In: Politica 31, 2: 133-146. Meyrowitz, Joshua (1997): Tre paradigmer i medieforskningen. Mediekultur 26: 56-69. Meyrowitz, Joshua (1985): Media and behaviour – a missing link. New York & Oxford: University Press.
[ http://web.b.ebscohost.com/ehost/detail?vid=3&sid=3a7be87a-baa3-4059-b85c-22ab5e39d06c%40sessionmgr112&hid=108&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZSZzY29wZT1zaXRl#db=bth&AN=9711022105] Negroponte, Nicholas (21996) [1995]: Det digitale liv. Århus: Klim. Nielsen, Mie Femø (2000): Under lup i offentligheden – introduktion til public relations. Frederiksberg: Samfundslitteratur. Petersen, Morten Krogh & Karl-Heinz Pogner (2009): Between administration and change: Assessing distances and analyzing strategies to build bridges in the public sector. Paper presented at the 27th Standing Conference of Organizational Symbolic in Copenhagen and Malmö, July 9-11, 2009. Pogner, Karl-Heinz (2005): Discourse communities and communities of practice: On the social context of text and knowledge production in the workplace. Paper presented at the 21th EGOS Colloquium, Freie Universität Berlin 2005). [http://hdl.handle.net/10398/7320] Qvortrup, Lars (1998): Det hyperkomplekse samfund. 14 fortællinger om informationssamfundet. København: Gyldendal. Rice, Ronald E. and Paul M. Leonardi (2014): Information and Communication Technologies in organizations. In: Putnam, Linda L. & Dennis K. Mumby (eds.): The SAGE Handbook of Organizational Communication. Advances in theory, research, and methods: 425-448. Seufert, Andreas; Back, Andrea & Georg von Krogh (2004): Unleashing the power of networks for knowledge management. In: Beerli, Alfred; Falk, Svenja & Daniel Diemers (eds.): Knowledge management and networked environments. New York: ANACOM: 99-135. Sitkin, Sim B.: Sutcliffe, Kathleen M. & John R. Barrios-Choplin (1992): A dual-capacity model of communication media choice in organizations. In: Human Communication research 18,4: 563-598. Svarre, Peter (2011): Den perfekte storm. København: Gyldendal Business. Takeuchi, Hirotaka & Ikuiro Nonaka (2000) [1995]: Classic work: Theory of organizational knowledge creation. In: Morey, Daryl; Maybury; Mark & Bhavani Thuraisingham (eds.):Knowledge management: Classic and contemporary works.Cambridge MA:MIT Press: 139-182. Winston, Brian (1998): Media technology and society. London: Routledge. |