Læringsmål |
Ved eksamen skal den studerende på selvstændig
vis kunne:
- Præsentere og diskutere forskellige teoretiske perspektiver på
hvad en organisation er.
- Analysere og diskutere hvordan organisationer fungerer, og
hvordan organisationer udfordres af den omverden de befinder sig
i.
- Anvende pensum til at diagnosticere både interne og eksterne
udfordringer, og give anvisninger til hvorledes disse udfordringer
bør håndteres.
- Præsentere og diskutere hvilke metoder der kan anvendes til at
indsamle data om hvordan organisationer
fungerer.
|
Prøve/delprøver |
Erhvervsøkonomisk teori og analyse:
Organisationsanalyse:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve, grupper bestående af max. 5
studerende |
|
Studerende, der skriver individuelt, eksamineres
i 20 minutter. Grupper eksamineres antallet af gruppens medlemmer
gange 10 minutter (hhv. 40 eller 50 minutter).
Den studerende er automatisk tilmeldt eksamen. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
|
Grupper af fire eller fem studerende skriver
maksimalt 15 sider. Studerende, som skriver alene, skriver
maksimalt 10 sider.
Der gives tre døgn til besvarelse af eksamenscasen. |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
10 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Vintertermin |
Syge-/omprøve |
Anden prøveform
Individuel 20 minutters mundtlig
eksamen uden forberedelse og uden skriftlig stillet
opgave.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Faget introducerer, analyserer og diskuterer hvad en
organisation er, hvordan den fungerer, og hvad der udfordrer den
måde organisationer fungerer på. Faget giver således en
grundlæggende forståelse for hvorfor der eksisterer organisationer,
de virkemidler - som fx ledelse, motivation og koordinering – der
kan anvendes for at få organisationen til at fungere bedre, og
hvorledes organisationen udfordres af omverdenen til bl.a.
innovation og dermed mere eller mindre konstant
forandring. Faget indeholder fire temaer:
1. Hvad er en organisation.
2. Ressourcer og virkemidler i organisationen.
3. Organisationen og dens omgivelser.
4. At se på og studere organisationer.
For det første analyseres hvorfor der eksisterer
organisationer, og hvorvidt organisering fx skaber
synergi-effekter, og dermed bl.a. økonomiske fordele. For det
andet analyseres hvilke ressourcer organisationer rummer,
og hvordan disse ressourcer koordineres og motiveres. For det
tredje analyseres hvorledes organisationen udfordres af
dens omgivelser som fx konkurrenter, kunder og lovgivning, og
dermed bl.a. også må være innovativ og i forandring. For det
fjerde introduceres en række samfundsvidenskabelige
metoder (som fx interview, spørgeskemaer og indsamling af sekundær
data) der bruges i udforskningen af organisationer.
Efter faget vil den studerende således have opnået en
grundlæggende forståelse for hvad organisationer er, hvordan de
fungerer og kunne undersøge og diagnosticere hvorfor de muligvis
ikke altid fungerer.
Undervisningen er en kombination af formidling, diskussioner,
casestudier og gruppearbejde gennem storholdsforelæsninger og
holdøvelser. Der lægges i undervisningen særligt vægt på den
praktiske anvendelse og forståelse af fagets pensum. Undervisningen
gennemføres som 11 dobbeltforelæsninger og 11 dobbelte
øvelsestimer. I storholdsforelæsninger introduceres og diskuteres
pensum, og efterfølgende udfordres de studerende i øvelsestimerne
til at anvende pensum på konkrete problemstillinger. Øvelsestimerne
foregår på tre hold.
|
Undervisningsformer |
Kursusaktivitet:
Studenterarbejdstimer:
Deltagelse i forelæsninger:22
Øvelser:22
Forberedelse (herunder læsning af pensum og forberedelse af
øvelser):62,25
Løbende opgaver og fremlæggelser:20
Eksamensforberedelse:80
Total 7,5 ECTS / 206,25 SAT |
Foreløbig litteratur |
To grundbøger:
Ib Andersen 2013. Den skinbarlige virkelighed. København:
Samfundslitteratur (5. udgave).
Peter Holdt Christensen 2013. Motivation i organisationer.
København: Samfundslitteratur (1. udgave).
13 akademiske artikler (alle tilgængelige vis CBS Library):
- Barney, Jay B. 1995. Looking inside for competitive advantage.
Academy of Management Executive, vol. 9 nr. 4.
- Bowen, David. E. & Cheri Ostroff 2004. Understanding
HRM-Firm performance linkages: The role of the “strength” of the
HRM system. Academy of Management Review, vol. 29 (2).
- DiMaggio, Paul J. & Walter W. Powell 1983. The iron cage
revisited: Institutional isormorphism and collective rationality in
organizational fields. American Sociological Review, vol. 48.
- Fuster, Andreas & Stephan Meier 2010. Another hidden cost
of incentives: The detrimental effect on norm enforcement.
Management Science, vol. 56 (1).
- Holmström, Bengt & John Roberts 1998. The boundaries of the
firm revisited. Journal of Economic Perspectives, vol. 12 (4).
- Kotter, John P. 1995. Leading change: Why transformation
efforts fail. Harvard Business Review, march-april.
- Mintzberg, Henry 1980. Structure in 5’s: A synthesis of the
research on organization design. Management Science, vol. 26
(3).
- Nickerson, Jack A. & Todd R. Zenger 2008. Envy, comparison
costs, and the economic theory of the firm. Strategic Management
Journal, vol. 29.
- Nilakant, V. & Hayagreeva Rao 1994. Agency theory and
uncertainty in organizations: An evaluation. Organization Studies,
15/5.
- O’Reilly, Charles 1989. Social control in organizations.
Corporations, culture, and commitment: Motivation and social
control in organizations. California Management Review, vol. 31
(4).
- Porter, Michael E. 2008. The five competitive forces that shape
strategy. Harvard Business Review, januar.
- Thompson, Leigh 2003. Improving the creativity of
organizational work groups. Academy of Management Executive, vol.
17 (1).
- Williams, Kipling D., Steve A. Nida, Lawrence D. Baca &
Bibb Latané 1989. Social loafing and swimming: Effect of
identifiability on individual and relay performance of
intercollegiate swimmers. Basic and Applied Social Psychology, vol.
10 (1).
|