2014/2015 BA-BMATO1287U Matematisk analyse og statisk optimering
| English Title | |
| Mathematical Analysis and Static Optimization |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
| Type | Obligatorisk |
| Niveau | Bachelor |
| Varighed | Et semester |
| Placering | Efterår |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og matematik,
BSc
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Fagansvarlig/forelæser: Jesper Michael Møller, KU | |
| Primære fagområder | |
|
|
| Sidst opdateret den 22-05-2014 | |
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
| • Regne med talfølger og deres grænseværdier samt
kende grænseværdierne for de vigtigste konkrete talfølger.
• Anvende de gængse konvergenskriterier til at analysere konvergensforhold for talrækker i konkrete tilfælde. • Regne med komplekse tal, både på standard form og på polær form, løse andengradsligninger med komplekse koefficienter og kende algebraens fundamentalsætnng. • Bruge standardmetoderne til at afgøre om en delmængde af et talrum er åben/afsluttet. • Formulere definitionen af en kompakt delmængde af et talrum og kende karakteriseringen af sådanne. Anvende hovedsætningen vedrørende kontinuerte afbildninger defineret p°a kompakte delmængder af talrum i argumentationssammenhæng. • Bruge sætningen om implicit givne funktioner til at parametrisere løsninger til ligninger samt foretage implicit differentiation. • Benytte Kuhn-tucker betingelserne til bestemmelse af optimale løsninger til generelle optimeringsproblemer. • Kunne omforme generelle lineære programmer til programmer på standardform og på kanonisk form samt konstruere det duale program. Bruge dualitetssætningen til at løse lineære optimeringsproblemer. • Den studerende skal endvidere vise evne til at give en klar fremstilling i gængs matematisk sprogbrug ved opgaveløsningen – det være sig såvel i det logisk-deduktive forløb som i redegørelsen for den benyttede teori |
||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
|
Komplekse tal følger og rækker, topologi, sætninger om invers afbildning og om implicit givne funktioner, generel optimering under bibetingelser, konveksitet, lineære optimerin og konveks optimering. |
||||||||||||||||||||||
| Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
| Undervisningen består af forelæsninger og øvelser. | ||||||||||||||||||||||
| Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
|
Studiesekretariatet for HA(mat.) |
||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
|
Fuglede, Grubb, Gutmann Madsen:
|
||||||||||||||||||||||