Læringsmål |
Efter endt undervisning skal den
studerende være i stand til at:
- anvende analytiske værktøjer fra fagets pensum til at undersøge
de udfordringer, som følger af at lede projekter under høj
usikkerhed.
- redegøre for fagets teorier og diskutere teorierne i forhold
til empiriske eksempler.
- anvende teori til at analysere empiriske cases og anvende cases
til at diskutere grundlæggende antagelser, muligheder og
begrænsninger i de anvendte teorier.
- foretage en kritisk vurdering af forskellige teorier fra pensum
og redegøre for relevansen i forhold til en case.
- redegøre for forskellige typer af projekter.
- formulere sig fagligt i et klart og korrekt
sprog.
|
Prøve/delprøver |
Grundlæggende
projektledelse:
|
Prøvens ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve, grupper bestående af max. 5
studerende |
|
Projektrapporten er et skriftlig produkt som
udarbejdes i grupper af 3-5 studerende i løbet af
undervisningsperioden. Den mundtlige prøve er individuel. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
|
Pojektetrapporten behandler en selvvalgt
problemstilling inden for fagets rammer og udarbejdes ud fra et
katalog af emner. Nærmere specifikation af projektrapporten, dets
indhold og form angives i separat dokument, som gøres tilgængelig
på Learn. |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
December/januar |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende udarbejdet og
afleveret projektrapporten til den ordinære eksamen, men været syg
ved den mundtlige prøve eller ikke bestået denne, afvikles omprøven
på baggrund af genindlevering af den oprindelige projekt rapport.
Hvis den studerende ikke har udarbejdet projektrapporten på grund
af sygdom, skal den studerende udarbejde en projektrapport og
deltage i den efterfølgende mundtlige sygeprøve på basis af
denne.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den mundtlige eksamen foregår som en dialog over jeres rapport.
Det betyder, at du kan lægge ud med et oplæg (ca. 5 minutter) fx om
de centrale spørgsmål og teorivalg i rapporten. Herefter træder
eksaminator ind i dialogen med såvel interne som eksterne vinkler
på rapporten (ca. 10 minutter). En intern vinkel betyder, at
rapporten diskuteres i lyset af de teorier eller analyser, den
indeholder. En ekstern vinkel betyder, at alternative teorier og
analyser fra pensum diskuteres. Herefter vil eksaminator bruge ca.
5 minutter på votering og give en kort
feedback.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Faget " Grundlæggende projektledelse" har til formål
at give de studerende en grundlæggende introduktion til fænomenet
projektorganisering og projektledelse. De studerende vil blive
præsenteret for teoretiske perspektiver på projektledelse og
for konkrete projektledelsesværktøjer, som vil blive
diskuteret i lyset af de teoretiske perspektiver. Endvidere
præsenterer faget forskellige typer af projekter gennem en række
cases fra forskellige brancher.
Faget tager udgangspunkt i antagelsen om, at projektledelse finder
sted under vilkår, hvor der er begrænset viden og usikkerhed.
Usikkerheden kan dreje sig om forskellige ting: Er projektet stadig
relevant, når det afleveres til kunden? Har projektet tilstrækkelig
ressourcer til at gennemføres? Spørgsmål som disse opstår ofte i
projekter, og der vil være en række forskellige hensyn, som
projektledelsen må afveje.
Faget giver de studerende analytiske værktøjer, som gør det muligt
at forstå projekter og projektledelse samt at håndtere de
mange praktiske hensyn, udfordringer og dilemmaer, som opstår
undervejs.
Undervisningsforløbet er bygget op omkring tre relaterede
elementer. Det første element består af forelæsninger baseret på
fagets litteratur. Forelæsningerne er tematiseret og præsenterer de
studerende for analytiske værktøjer, der gør det muligt at forstå
projekt og projektledelse. Det andet element består af casebaserede
diskussioner, som giver de studerende indblik i projektets
praktiske udfordringer. Det tredje element er miniprojektopgaven,
som de studerende arbejder med i projektgrupper undervejs i
forløbet. Et centralt element i miniprojektopgaven er at analysere
en case, der omhandler projektledelse i praksis, ved hjælp af
fagets litteratur. Undervisningsforløbet skal således understøtte
arbejdet med miniprojektet.
Undervisningen kan være både på dansk og engelsk.
|
Undervisningsformer |
Forelæsninger, casebaseret
undervisning, mundtlige oplæg, gruppearbejde. |
Foreløbig litteratur |
Bog: Christensen, S. and Kreiner, K. (2005), Projektledelse
i løst koblede systemer – ledelse og læring i en ufuldkommen
verden, Jurist – og Økonomforbundets Forlag, København (købes
i CBS boghandel). Hele bogen er pensum.
Artikler (findes i Learn):
Kreiner, K. (1995). In search of relevance: Project
management in drifting environments. Scandinavian Journal of
Management. Vol. 11, No. 4, pp. 335-346
Tryggestad, K., Justesen, L. and Mouritsen, J. (2013). Project
temporalities: how frogs can become stakeholders.
International Journal of Managing Projects in Business, 6
(1), 69–87.
Maylor, H. (2010) Project Management, Pearson Education
Limited, Harlow, England. (uddrag af bogen)
|