2014/2015 BA-BPSYO1051U Socialpsykologi
English Title | |
Social Psychology |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 10 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 08-07-2014 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
De studerende skal ved prøven kunne:
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Socialpsykologi udforsker samspillet og den gensidige påvirkning mellem individet og dets sociale omverden. Fokus ligger grundlæggende på hvad der sker med menneskers adfærd, tænkemåde, følelser og holdninger i socialt samspil i de grupper, de indgår i og de samfundsmæssige forhold, de lever under. Faget har særligt fokus på mennesker i en social og organisatorisk kontekst. Faget præsenterer gruppeteorier og teorier om forskellige slags social påvirkning som berør beslutningsprocessen, samarbejde, problemløsning og lederskab. Endvidere diskuteres socialpsykologisk forskning om konformitet og lydighed, og den relative betydning af personlighed og situation for adfærd diskuteres. Vigtige socialpsykologiske begreber som rolle, normer, holdning, gruppe, konflikt, attribution og motivation vil blive gennemgået. | ||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Forelæsninger og øvelser | ||||||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Litteraturliste, Socialpsykologi 1.
semester
· Andersen og Mørch (2000). Socialpsykologiens verdener i Psyke og Logos (29 sider) · Berthelsen, P (2008). Mennesket som socialt væsen – at påvirke og blive påvirket, Frydenlund s. 113-120 (7 sider) · Buelens, Sinding, Waldstrøm, Kreitner & Kinicki (2011). Group dynamics, chap 7 in Introduction to Psychology, McGraw Hill (32 sider) · Buelens, Sinding, Waldstrøm, Kreitner & Kinicki (2011). Teams and teamwork, chap 8 in Introduction to Psychology, McGraw Hill (44 sider) · Burr, V. (1995): An Introduction to Social Constructionism. Kap. 1: What is Social Constructionism? Routledge Publ. London (16. sider) · Coutu, D. (2009). Why Teams Don’t Work. Harward Business Review, (6 sider) · Dahl, K. og Juhl, A.G. (2009), Den professionelle processkonsulent, kap. 1: Det konsultative rum. Hans Reitzels Forlag, (s. 13-34) (22 sider) · Dalsgaard (2006), Stress – et vilkår i det moderne arbejdsliv?, kap. 4 – stress som en mulighed (s. 125-143) (18 sider) · De Dreu & Beersma (2005). Conflict in organizations: Beyond effectiveness and performance. European Journal of Work and Organizational Psychology, 14(2), 105-117 (13 sider) · Gagne, M. & Deci, E.L. (2005). Self-determination theory and work motivation. Journal of Organizational Behavior, 26, 331-362 (31 sider) · Gergen (1994). Realities and relationships: Soundings in social construction, kap. 8: Self narration in social life. Cambridge Harvard University Press (24 sider). · Giddens, A. (1996).Modernitet og selvidentitet, kap 1 & kap 3 (48 sider) · Goffee R. & Jones G., (1996). What Holds the Modern Company Together. Harvard Business Review, 74(6), 133-148 (15 Sider) · Karpatschof, B. (2006). Udforskning i psykologien, kap. 1 (80 sider) · Kreitner & Kinicki (2010). Social perception and attribution, chap 7 in Introduction to Psychology, McGraw Hill, (28 sider) · Kuschel, R & Zand, F. (2007) fordomme og stereotyper, Frydenlund, s.19-28, 43-48, 84-94 (25 sider) · Kvale & Brinkmann (2008). Interview – introduktion til et håndværk, kap. 3 og kap. 7. Hans Reitzels Forlag. (38 sider) · Mead, G. (1934). Mind, Self, and Society, kap 20 & kap 22 (19 sider) · Meyer, J.P., & Allen, N.J. (1997). Commitment in the Workplace. Theory, Research and Application (kap. 1-4). London: Sage Publications. (65 sider) · Müller, L. P. (2004), Arbejds, organisations, og ledelsespsykologi, kap. 6: Stress, Frydenlund (s. 147-172) (25 sider) · Myers (2010). Group Influence, chap 8 in Introduction to Psychology, McGraw Hill (40 sider) · Pearce, B (2007). Kommunikation og skabelsen af sociale verdener, kap. 5: Man handler I kommunikation: Talehandlinger. Kap. 5. Dansk Psykologisk Forlag (20 sider) · Putnam & Poole (1987). Conflict and negotiation. In Jablin, Putnam, Roberts, & Porter (Eds.), Handbook of organizational communication: An interdiciplinary perspective, 549-599. CA: Sage Publications, Inc (51 sider) · Rogers (2011). Social Psychology, kap. 1 (30 sider) · Wetherell (1996). Identities, Groups and Social Issues, chap 1: Themes in Experimental Research on groups from the 1930’s to the 1990’s. Sage Publications. (54 sider) · Wilken, Lisanne (2006): Bourdieu for begyndere, kap. 2, s. 37-61 (24 sider). Roskilde Universitetsforlag. · Willig (2008). Introducing Qualitative Research in Psychology, kap. 1: From recipes to adventures. McGraw Hill, kap. 1 (15 sider) |
Sidst opdateret den
08-07-2014