2014/2015
BA-BPSYO1367U Organisationsteori
English Title |
Organization Theory |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
10 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
Et semester |
Placering |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig |
- Anne Roelsgaard Obling - Institut for Organisation
(IOA)
|
Primære
fagområder |
- Organisation/Organization
|
Sidst opdateret den
07-07-2014
|
Læringsmål |
- Identifikation og forståelse af fagets teorier, grundbegreber
og forklaringsmodeller, samt diskussion af deres styrker og
svagheder.
- Anvendelse af fagets teorier, grundbegreber og
forklaringsmodeller på konkrete case-eksempler til at adressere og
analysere organisatoriske kerneopgaver, funktioner og
aktiviteter.
- Refleksion over organisationsteoriens formål, rækkevidde og
status - herunder reflektion over, hvad teori er og hvordan teori
kan bruges til at forstå, hvordan organisationer
fungerer
|
Prøve/delprøver |
Organisationsteori:
|
Prøvens
ECTS |
10 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Casebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Maj/juni |
Syge-/omprøve |
Anden prøveform
Syge-/omprøven er en 20 minutters
individuel mundtlig eksamen på baggrund af pensum. Syge-/omprøven
finder sted i august.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
I faget introduceres til centrale begreber inden for
organisationsteorien som organisation, administration, management
og ledelse. Faget præsenterer organisationen som en
enhed, hvori der foregår en løbende, dynamisk aktivitet og hvor
aspekter som samarbejde, struktur, effektivitet, koordinering og
behov for ledelse ofte spiller en central rolle.
Gennem læsning af klassiske tekster inden for disciplinen giver
faget de studerende en grundlæggende organisationsteoretisk viden
samt forståelse af den idehistoriske udvikling af disciplinen.
Samtidig præsenteres de studerende undervejs for mere
anvendelsesorienterede tekster, der typisk eksemplificerer, hvordan
den pågældende teori eller teoretiske perspektiv kan bruges i
konkrete organisationsanalyser.
Hensigten med den historiske forandring af organisationsteorien
via læsning af klassiske tekster koblet med nyere teorier om
organisation er, at give de studerende et indblik i et akademisk
felt, som er genstand for løbende diskussioner og debatter.
Herigennem skal de studerende blive i stand til at reflektere over
organisationsteoriens formål, rækkevidde og status – herunder også
en mere generel refleksion over, hvad teori er og hvordan teori kan
bruges til at forstå, hvordan organisationer
fungerer.
|
Undervisningsformer |
Undervisning foregår som en blanding af
storholdsforelæsninger, mindre undervisningslektioner og workshop
aktivitet. |
Arbejdsbelastning |
Fremmøde til alm. undervisning |
36 timer |
Pensumlæsning, ca 800 sider tekster + cases |
164 timer |
Anden forberedelse til undervisningen |
36 timer |
Forberedelse til og deltagelse i eksamen |
39 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Tilpasses og offentliggøres i efteråret
14. |
Sidst opdateret den
07-07-2014