2014/2015
DIP-D1FMO2002U Dataanalyse
English Title |
Dataanalyse |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Diplom |
Varighed |
Et semester |
Placering |
Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (1. del)
|
Kursusansvarlig |
- Gorm Gabrielsen - Institut for Finansiering
(FI)
|
Primære
fagområder |
- Statistik og matematik/Statistics and
mathematics
|
Sidst opdateret den
19-06-2014
|
Læringsmål |
Målbeskrivelse: Det er fagets mål, at den
studerende – i relation til hovedindholdet i faget kan:
- anvende grafiske og numeriske metoder til at undersøge og
opsummere information i en enkel kategorisk eller kvantitativ
variabel
- anvende simpel sandsynlighedsregning og redegøre for hvordan
sandsynlighedsregning kan bidrage til en forståelse af
usikkerhed/variation i verden
- identificere beskrivende metoder og inferensmetoder til
undersøgelse af data samt redegøre for relevansen af sådanne
metoder
- analysere sammenhængen mellem variable; kategoriske og
kontinuerte ved anvendelse af kontingenstabeller, korrelation,
regression, variansanalyse og introducerende kovariansanalyse
- redegøre for relevansen af en statistisk analyse; dvs. redegøre
for hvorledes beslutninger under usikkerhed kan forbedres ved en
statistisk analyse.
- kommunikere konklusioner af den statistiske analyse klart og
effektivt; dvs. klargøre forbindelsen mellem simpel statistik og
den virkelige verden
|
Prøve/delprøver |
Dataanalyse:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
4 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterårstermin, Denne eksamen afholdes på
CBS' computere uden netadgang.
Der vil til eksamen være adgang til Learn og s-drevet.
Eksamensopgave samt datasæt udleveres på Learn til
eksamen. |
Hjælpemidler der må
medbringes |
Med visse hjælpemidler, se nedenfor og
eksamensplan/-opslag for mere information:
- Hvilke hjælpemidler er p.t. uafklaret
|
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven
mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig
prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre
prøven er ekstern.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Faget Dataanalyse har til formål at give den studerende en
grundlæggende viden om og
forståelse for basale statistiske begreber, metoder og modeller,
samt gennemføre analyse ved anvendelse af relevant software. Den
studerende skal desuden kunne vurdere om egen og andres anvendelser
af basale statistiske metoder er hensigtsmæssige og korrekte i en
given situation. Det indebærer opøvelse af færdigheden i at sikre
en klar sammenhæng mellem problemstilling, analyseform og
informationsindsamling og være i stand til at identificere den mest
hensigtsmæssige kombination af disse i en konkret kontekst. Endelig
skal den studerende på baggrund af en statistisk analyse kunne
redegøre for og kommunikere til såvel eksperter som ikke-eksperter,
hvilken konklusion, der kan drages omkring den konkrete
problemstilling.
Mange problemstillinger og beslutninger i private og offentlige
organisationer er karakteriseret ved usikkerhed og risiko. For at
kunne træffe kvalificerede beslutninger under usikkerhed kræves
således kendskab til og anvendelse af statistiske metoder og
modeller i forbindelse med indsamlingen af data, beskrivelse af
usikkerhed, formulering af hypoteser, og analyser af de indsamlede
data. Analyser af data, der typisk kommer fra stikprøver, har ofte
til formål at beskrive forhold i de(n) population(er), hvorfra
stikprøverne er taget. Det drejer sig om at identificere centrale
tendenser, variation, ligheder og forskelle mellem de(n)
population(er), hvorfra stikprøverne kommer. Dertil kommer basale
modeller til at beskrive graden af sammenhæng mellem 2 variabler i
et datasæt. Endemålet er at sætte den studerende i stand til at
kvantificere usikkerheden med henblik på forbedret beskrivelse af
risikoen ved beslutninger af erhvervsøkonomisk eller
samfundsøkonomisk art.
Centrale problemstillinger i Dataanalyse:
• Deskriptiv statistik
• Sandsynlighedsteori
• Stokastiske variable og sandsynlighedsfordelinger
• Stikprøveudvælgelse og stikprøvefordelinger
• Punkt- og intervalestimation
• Hypotesetest
• Antalstabeller
• Regressions- og korrelationsanalyse.
|
Undervisningsformer |
Vekslen mellem dobbelthold og holdundervisning
med dialog. |
Sidst opdateret den
19-06-2014