2014/2015
DIP-D1FMV2016U Supply Chain Management
English Title |
Supply Chain
Management |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
5 ECTS |
Type |
Valgfag |
Niveau |
Diplom |
Varighed |
Et semester |
Placering |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (1. del)
|
Kursusansvarlig |
- Kim Sundtoft Hald - Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi
(PEØ)
|
Primære
fagområder |
- Logistik og forsyningskæder/Supply Chain Management and
Logistics
|
Sidst opdateret den
03-02-2015
|
Læringsmål |
Den studerende skal opnå viden om
forskellige SCM problemstillinger samt hvordan virksomheder kan
opstille mål og - strategier for deres løsning, herunder beskrive,
hvordan forskellige styringskoncepter kan forbedre virksomheders
konkurrenceevne. Det er vigtigt, at den studerende har en viden om,
hvilket potentiale Supply Chain Management har for den enkelte
virksomhed i forhold til de kompetencer, der kan forbedre
virksomhedens servicefunktioner og reducere omkostninger i
virksomhedens materiale - og informationsflow, samt at opnå indsigt
i, hvordan dette kan opnås gennem samarbejde med andre virksomheder
og aktører i et globalt forsyningsperspektiv.
- • Formulere de væsentligste SCM problemstillinger, der vedrører
konkurrenceevnen i forskellige typer service og
fremstillingsvirksomheder set i et globalt perspektiv.
- • Opstille SCM mål og strategier for den fokale virksomhed i
relation til dens forsyningskæde.
- • Forklare hvordan forskellige styringsværktøjer kan forbedre
virksomhedens service og samtidig reducere bestemte omkostninger i
relation til indkøbs, - produktions- og
distributionsfunktionerne.
- • Forklare hvordan virksomheder med fordel kan outsource og
lokalisere SCM-opgaver i et globalt perspektiv.
- • Forklare hvordan den fokale virksomhed kan indgå i
forskellige typer relationer med dens kunder og leverandører med
henblik på at udvikle den såkaldte adaptive virksomhed.
- • Designe et SCM-styringskoncept, der integrerer informationer
på tværs af funktioner og virksomheder og som er baseret på nyere
informationsteknologiske værktøjer
- • Forklare hvilke informationsteknologiske muligheder, der
aktuelt kan anvendes til at effektivisere anvendelse af
informationsstyring i forsyningskæder
|
Forudsætninger for at deltage i
kurset |
Du skal have kendskab til faget
Erhvervsøkonomi for at kunne tilmelde dig undervisningen. Hvis
ikke, skal man som minimum være tilmeldt eksamen i Erhvervsøkonomi,
før man kan tilmeldes faget. |
Prøve/delprøver |
Supply Chain
Management Mundtlig eksamen:
|
Prøvens ECTS |
5 |
Prøveform |
Mundtlig stedprøve |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Varighed |
20 min. pr. studerende, inkl. votering,
karaktergivning og begrundelse |
Forberedelse |
Med følgende forberedelsestid: 20
Minutter |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Forårstermin |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Supply Chain Management omfatter styring af samtlige
forretningsprocesser, der vedrører indkøb, produktion og
distribution af varer til slutkunden på tværs af
virksomhedsgrænser. I et globalt perspektiv medfører dette en øget
kompleksitet, idet produkter kan udvikles, sources, fremstilles og
distribueres i forskellige lande, hvilket har stor betydning for
lokalisering af produktion og
lagerføring.
Faget er opdelt i fire temaer, der beskriver og problematiserer
Supply Chain Management.I det første tema formuleres mål og
strategier for hvordan Supply Chain Management kan forbedre
virksomhedens konkurrenceevne i et Performance Management
perspektiv. Det andet tema tager udgangspunkt i Lean Thinking og
forklarer hvordan strategiske, taktiske og operative
styringsværktøjer kan forbedre virksomhedens service og samtidig
reducere bestemte omkostninger i relation til indkøbs, -
produktions- og distributionsfunktionerne. Det tredje tema
diskuterer hvordan virksomheder med fordel kan outsource og globalt
kan lokalisere forskellige funktioner og opgaver i forsyningskæden.
I dette perspektiv diskuteres også hvordan virksomheder kan indgå i
forskellige typer af relationer med andre virksomheder og derved
forbedre forsyningskædens effektivitet. I det fjerde og sidste tema
fokuseres på, hvordan informationsteknologi kan understøtte
virksomhedens intra - og interorganisatoriske integration gennem
deling af SCM-relateret information.
|
Undervisningsformer |
Faget er opdelt i 8
undervisningsgange, der fokuserer på udvalgte styringsværktøjer
inden for fagområdet. Den enkelte undervisningsgang forløber i tre
faser: I første fase perspektiverer de studerende den til
undervisningsgangen tilknyttede litteratur med udgangspunkt i på
forhånd stillede spørgsmål. I anden fase fremlægger underviseren
sine vurderinger af undervisningsgangens tema. I tredje fase
afprøves teorierne på konkrete virksomhedscases eller
øvelsesopgaver. Formålet er således, at faget har en høj
deltageraktivitet og et anvendelsesorienteret sigte. |
Yderligere oplysninger |
Valgfaget udbydes både onsdage og torsdage kl.
17.10-20.40.
|
Sidst opdateret den
03-02-2015