2014/2015 DIP-DFINO1035U Afgangsprojekt
English Title | |
Thesis |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (FIN)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 20-06-2014 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
Den studerende skal have indgående viden om det
problemfelt, som afgangsprojektet behandler, og viden i bredere
dele end det behandlede problemfelt.
Den studerende skal være kvalificeret til at opstille en operationel problemstilling inden for studiets genstandsfelt. Den studerende skal være kvalificeret til at argumentere for udvalgt teori, anvendt metodik og redegøre for det empiriske grundlag. Den studerende skal være kvalificeret til at vurdere anvendeligheden af afgangsprojektets resultater og konklusioner. Den studerende skal have kompetencer til at forholde sig kritisk over for udvalgt teori, anvendt metodik og redegøre for det empiriske grundlag. Den studerende skal have kompetencer til at formidle og kommunikere afgangsprojektets problemstillinger og resultater på en forståelig måde. |
||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||
Det er en forudsætning for at kunne tilmelde sig afgangsprojektet, at den studerende har bestået studiets obligatoriske moduler, på 1. og 2. semester, for i alt 30 ECTS. | ||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Formålet med afgangsprojektet er, at den studerende på et
problembaseret grundlag selvstændigt skal kunne kombinere
uddannelsens teoretiske, praktiske og udviklingsorienterede
elementer og formidle dette på et sikkert metodisk grundlag.
Grundlaget for afgangsprojektet kan findes inden for uddannelsens
fagområder. Den studerende vælger, formulerer og modner sit emne,
hvor den studerende arbejder videre på de fra studiet tilegnede
faglige teorier og metoder, og hvor den studerende på selvstændig
vis behandler det valgte emne. Det er studielederen og den udpegede
vejleder, der skal godkende det valgte emne. I vurderingen af
afgangsprojektet indgår, udover beherskelse af fagets og
hovedopgavens begreber, også de kommunikative og sproglige
kompetencer. Den sproglige behandling og formuleringsevne indgår
dermed i den samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter
fagligt indhold tungest.
Det udarbejdede skriftlige afgangsprojekt afsluttes med en mundtlig prøve.
Afgangsprojektet udarbejdes over et emne inden for HD
Finansierings faglige område, overordnet set. I projektet
gennemføres en i forhold til det valgte finansielle emne relevant
teoretisk og empirisk dybtgående belysning af de foreliggende, ofte
komplekse problemstillinger og analyse heraf. Der forventes en
kvalificeret og selvstændig behandling af det valgte emne.
Afgangsprojektet forventes at levere et kvalificeret bidrag til
litteraturen omkring det pågældende emne.
Afgangsprojekter udarbejdet af 1 eller 2 studerende må max. være
på 80 normalsider ekskl. forside, litteraturliste, og evt. bilag.
Opgavens sider må i gennemsnit ikke indeholde mere end 2.275 anslag
(inkl. mellemrum). (Fx svarende til 35 linjer à 65 anslag). Siderne
skal have en margen på mindst 3 cm i top og bund og mindst 2 cm i
hver side. Skrifttypen skal være på minimum 11 pitch. Tabeller,
figurer, illustrationer og lign. tæller ikke med i antallet af
anslag, men berettiger ikke til at overskride det fastsatte
maksimale sidetal.
Den studerende udarbejder afgangsprojektet på egen hånd, men med adgang til rådgivning fra udpeget vejleder. |
||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Den studerende udarbejder selvstændigt sit afgangsprojekt og har det fulde ansvar for emnevalg og for resultat. Der er tale om en proces, hvor den studerende tilmelder sig med det valgte emne inden et angivet tidspunkt. Der tildeles herefter en vejleder, der kan rådgive den studerende omkring arbejdets tilrettelæggelse (problemløsningsprocessen) og om udformningen og udarbejdelsen af afgangsprojektet. Vejleder vil sammen med en ekstern censor senere bedømme opgaven og forestå den mundtlige prøve heri. |