2014/2015
DIP-DINBO2001U Virksomhedens internationale
omgivelser
English Title |
International business
environment |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Diplom |
Varighed |
Et quarter |
Placering |
Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
|
Kursusansvarlig |
- Ari Kokko - Institut for International Økonomi og
Virksomhedsledelse (INT)
|
Primære
fagområder |
- Globalisering, international forretning, markeder og
studier/Globalization, International Business, markets and
studies
|
Sidst opdateret den
11-08-2014
|
Læringsmål |
- Kunne kritisk diskutere og reflektere over begreber, teorier og
modeller for politiske, kulturelle og institutionelle dimensioner
af virksomhedens internationale omgivelser.
- Vælge mellem og bruge teorier og modeller til analyse af
strategiske og driftsmæssige problemer relateret til virksomhedens
internationale omgivelser.
- Diskutere teoretiske og praktiske problemer og foreslåede
løsninger på et højt fagligt niveau.
- Relatere politiske, kulturelle og institutionelle faktorer bag
international business-relaterede problemer og analysere disse
problemer.
|
Prøve/delprøver |
Virksomhedens
internationale omgivelser:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
4 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Efterårstermin |
Hjælpemidler der må
medbringes |
Med visse hjælpemidler, se nedenfor og
eksamensplan/-opslag for mere information:
- Andre tilladte hjælpemidler
- Egne bøger og kompendier
- Egne noter
- Hvilke hjælpemidler er p.t. uafklaret
- Tilladte lommeregnere
- Tilladte lovsamlinger
- Tilladte ordbøger
|
Syge-/omprøve |
Anden prøveform
Mundtlig eller skriftlig (afhængig
af antal tilmeldte studerende til eksamen)
FOR ONLINE STUDERENDE gælder følgende:
Prøveform ved den ordinære prøve: Individuel projektopgave, maks.
20 sider.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Kurset har til
formål at give de studerende en sammenhængende forståelse af
kompleksiteten ï virksomheders internationale omgivelser, og de
udfordringer de repræsenterer for virksomheder med internationale
aktiviteter. Der lægges vægt på at fremhæve forskelle mellem landes
nationale erhvervsmiljøer, og hvordan det påvirker de strategiske
valg virksomheder træffer for at kunne konkurrere internationalt.
Ved kursets afslutning vil studerende være i stand til at forklare
og fortolke internationale forretningspraksisser i et
multidisciplinært perspektiv. Pensum omfatter både teori og
empiriske cases; meget af det empiriske materiale vil blive
inddraget fra igangværende
forskningsaktivitet.
Kursets pensum indeholder diskussioner om:
- Udvalgte landespecifikke forskelle med indflydelse på
forretningsaktiviteter, inkl. historiske, institutionelle,
geografiske, kulturelle og politiske strukturer
- Globale handels- og investeringsteorier, herunder
internationale reguleringssystemer for handel og investering, på
både globalt og regionalt niveau
- Global selskabsledelse (governance) og international
erhvervsret
- Teorier og institutionelle strukturer for internationale
kapitalstrømme og finansielle transaktioner
- Teori og empiri om udviklingen af politiske systemer,
overgangsøkonomier og ’varieties of capitalism’
- Forbindelsen mellem teknologisk udvikling og innovation og
global konkurrenceevne
- Internationaliseringsstrategier
|
Undervisningsformer |
Fremmøde:
Undervisningen er baseret på en række af forelæsninger, som foruden
forelæsning omfatter klassediskussioner og dybtgående analyser af
udvalgte emner valgt i samarbejde med gæsteforelæsere.
Online:
Fagelementet er baseret på en kombination af virtuelle diskussioner
de studerende imellem og en coach på basis af uploadede
læringsmaterialer og opgaver. Der arbejdes både individuelt og i
grupper. De studerende vil løbende igennem forløbet skulle fortolke
materialet og videreformidle dette skriftligt til deres
medstuderende. |
Sidst opdateret den
11-08-2014