2014/2015 DIP-DINBV1018U Emerging Markets
English Title | |
Emerging Markets |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et quarter |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (IB)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 25-04-2014 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Den studerende skal:
• Have viden om strategier, udlandsinvesteringer og salg ifm forretningsaktiviteter i de nye markeder • Kunne identificere ligheder og forskelle mellem specifikke nye markeder • Forstå hvordan disse økonomier bidrager til og indgår i globaliseringsprocesser Den studerende skal kunne: • Forstå og forklare institutioners rolle for vækst og erhvervsudvikling • Foretage analyser af tendenser og vekselvirkninger mellem politik, institutioner og økonomi i nye markeder Den studerende er i stand til: • At kunne præsentere, kritisk bedømme og anvende teorier og begreber gennemgået på kurset • At kunne identificere relevante indikatorer for politiske risiko, institutionel kvalitet og økonomisk udvikling og finde aktuel og opdateret information via internettet og biblioteksressourcer • At lægge analyser af nye markeder til grund for udviklingen af strategier for virksomheder med erhvervsaktiviteter, eller planer om sådanne aktiviteter, i de nye markeder Den samlede arbejdsbelastning dækker timer fordelt på undervisning, forberedelse og eksamensaktiviteter. |
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven | ||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter: 1
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Dette kursus giver deltagerne viden om de centrale økonomiske,
politiske og sociale dynamikker i de nye markeder (’emerging
markets’). Vægten ligger på de store økonomier – BRIK-landene,
Brasilien, Rusland, Indien og Kina, men også mindre økonomier i
Asien og Østeuropa er inkluderet såvel som andre nye markeder
|
||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Fremmøde:
Kurset baseres på en kombination af forelæsninger, diskussioner, gruppearbejde, arbejde med mini-projekter i og uden for undervisningslokalet samt deltager-præsentationer. Kursuslitteraturen er udfordrende og deltagerne opfordres til at danne læsegrupper. Virtuel: Fagelementet er baseret på en kombination af virtuelle diskussioner de studerende imellem og en coach på basis af uploadede læringsmaterialer og opgaver. Der arbejdes både individuelt og i grupper. De studerende vil løbende igennem forløbet skulle fortolke materialet og videreformidle dette skriftligt til deres medstuderende. |
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Undervisningen ligger på mandage kl. 17.10 - 19.45 i uge 35 - 41. Eksamen: Afl. af skriftlig opgave d. 13.10 - mundtlig eksamen d. 20./21.10. | ||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Basu, K. 2012, The Indian Economy: Rising to
Global Challenges, Cornell University,
https://crawford.anu.edu.au/acde/asarc/pdf/narayanan/oration/2012oration.pdf BCG/Knowledge Wharton (2007): What’s next for India –beyond the back office, 15p. http://knowledge.wharton.upenn.edu/papers/download/manufacturingindiareport.pdf BCG/Knowledge Wharton (2011): Rethinking Operations for a Two-speed World, special report, pp. 1-19 http://knowledge.wharton.upenn.edu/papers/download/020111_RethinkingOperationsforaTwo-speedWorld.pdf Branstetter L. and N. Lardy (2006): China’s embrace of globalization, NBER working paper series no. 12373 pp 3-56. Böttcher & Deuber: As time goes by… Mixed showing after five years of EU eastern enlargement, DBResearch 12-05-2009, pp. 3-14 + 26-30. http://www.dbresearch.de/PROD/DBR_INTERNET_EN-PROD/PROD0000000000241156.pdf EBRD: Transition report (latest), London. www.ebrd.com Economist: Special report on India (Sept 29, 2012); Brazil (Oct Goldman Sachs (2010), “Is this the ‘BRICs Decade’?”, BRICs Monthly, Issue 10/03, May. http://www.goldmansachs.com/our-thinking/archive/archive-pdfs/brics-dream.pdf IMF (2005): World Economic Outlook, September, ch. 3 Building Institutions pp.125-153 http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2005/02/pdf/chapter3.pdf IMF: relevant recent country reports. Mygind N. (2011): Transition from plan to market – a PIE analysis, CBS, (25 pages), January 2011. http://openarchive.cbs.dk/handle/10398/8486 Mygind N. (2008): Virtuous circles in Chinese growth - can it go on? 24 pages Mygind, N. (2007): The PIE Model: Politics, Institutions, Economy, A Simple Model for Analysis of the Business Environment, CEES/CBS (26 pages), http://openarchive.cbs.dk/cbsweb/handle/10398/7062 OECD recent Economic Surveys for Brazil, Russia, India, China – through CBS Library with access to OECD I-library Tushar Podder and Eva Yi ( 2007): India’s Rising Growth Potential in pp 11-25 , in BRICs and Beyond, Goldman Sachs 2007, BRICs and Beyond, http://www.goldmansachs.com/our-thinking/archive/archive-pdfs/brics-book/brics-full-book.pdf UNCTAD (latest): World Investment Report. www.unctad.org UNDP (latest): Human Development Report. http://hdr.undp.org Wilson, D. and Purushothaman, D. (2003),”Dreaming with BRICs: the Path to 2050”, Global Economics Paper No. 99, New York, Goldman Sachs. http://www.goldmansachs.com/our-thinking/archive/archive-pdfs/brics-dream.pdf World Bank (2011), Multipolarity: The New Global Economy, Overview pp. 1-10, Global Development Horizons 2011 http://siteresources.worldbank.org/INTGDH/Resources/GDH_CompleteReport2011.pdf World Bank (2013): China 2030, Building a Modern, Harmonious and Creative Society, Part 1, pp. 1-65 http://www.worldbank.org/content/dam/Worldbank/document/China-2030-complete.pdf World Bank (2011)Global Development Horizons 2011, Multipolarity: The New Global Economy. |