2014/2015
DIP-DOPLO1083U Økonomistyring
English Title |
Økonomistyring |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
10 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Diplom |
Varighed |
Et semester |
Placering |
Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
|
Kursusansvarlig |
- Kenneth Brinch Jensen - Institut for Produktion og
Erhvervsøkonomi (PEØ)
|
Primære
fagområder |
- Økonomi, makroøkonomi og erhvervsøkonomi/Economics, macro
economics and managerial economics
|
Sidst opdateret den
19-06-2014
|
Læringsmål |
Viden
• Med udgangspunkt i traditionel og nyere erhvervsøkonomisk teori
giver faget de studerende en forskningsbaseret viden om
økonomistyringens centrale opgaver og formål samt en viden om en
bred vifte af både nyere og klassiske modeller og metoder til
økonomisk beslutningstagning og styring.
• På det praktiske plan bibringes de studerende viden om hvordan
modeller, metoder og teorier indenfor økonomistyringsområdet,
anvendes i forskellige typer af organisationer. Ambitionen er, at
de studerende skal kunne forstå og reflektere over
økonomistyringsmodellerne og deres anvendelse i specifikke
sammenhænge.
Færdigheder
De studerendes centrale færdigheder omfatter at kunne:
• Anvende fagets videnskabelige modeller og metoder til
effektivisering af organisationer, produktkalkulation,
budgettering, intern afregning, resultatopfølgningsopgaver etc.
samt anvende de generelle færdigheder som knytter sig til
økonomistyringsfaget i forbindelse med en organisations økonomiske
styring.
• Vurdere de teoretiske og praktiske problemstillinger som knytter
sig til økonomisk styring af organisationer samt begrunde og vælge
relevante økonomistyringskoncepter til løsning af identificerede
praktiske problemstillinger indenfor økonomistyringsområdet.
• Formidle problemstillinger og løsningsmodeller indenfor
økonomistyringsområdet til både fagfolk og ikke-specialister.
Kompetencer
De studerendes centrale kompetencer består i at kunne:
- Varetage både traditionelle og mere udviklingsorienterede
opgaver indenfor økonomistyringsområdet i en arbejdsmæssig
sammenhæng.
- Identificere, analysere og fremkomme med løsningsforslag til
håndtering af komplekse økonomistyringsmæssige problemstillinger
ved anvendelse af fagets begreber, teorier og metoder.
- Indgå selvstændigt i faglige og tværfaglige organisatoriske
samarbejder indenfor økonomistyringsområdet med en professionel
tilgang.
- EKSAMENSMÅL: FOR AT OPNÅ KARAKTEREN 12 SKAL DEN STUDERENDE
KUNNE:
- Forklare fagets centrale begreber, modeller og teorier, som
anført i fagbeskrivelsen.
- Anvende disse modeller til analyse og/eller finde løsninger på
empiriske/praktiske problemstillinger med udgangspunkt i
virksomhedseksempler og/eller cases.
- Vurdere fagets forskellige begreber og modeller med henblik på
at diskutere deres styrker og svagheder.
|
Prøve/delprøver |
Økonomistyring:
|
Prøvens
ECTS |
10 |
Prøveform |
Mundtlig stedprøve |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Varighed |
20 min. pr. studerende, inkl. votering,
karaktergivning og begrundelse |
Forberedelse |
Med følgende forberedelsestid: 20
Minutter |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Vintertermin, Ordinær eksamen i december,
Reeksamen i januar |
Hjælpemidler der må
medbringes |
Med visse hjælpemidler, se listen nedenfor:
Alle hjælpemidler - dog ikke elektroniske |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Formål
Målet med faget er at give de studerende en grundlæggende
forståelse for moderne økonomistyring. Faget tager udgangspunkt i
økonomisk teoris fokus på, hvordan finansiel og ikke-finansiel
måling (kvalitet, fleksibilitet etc.) kan støtte operationel,
taktisk og strategisk beslutningstagen og implementeringen af disse
beslutninger.
Indhold
I faget analyseres traditionelle økonomistyringsopgaver såsom
effektivisering, produktkalkulation, budgettering, intern
afregning, resultatopfølgningsopgaver etc. både med udgangspunkt i
klassiske erhvervsøkonomiske tilgange og ud fra nyere koncepter så
som Activity Based Costing, Balanced Scorecard og Economic Value
Added. På faget illustreres det at økonomistyringens
målingssystemer bør ses i sammenhæng med decentralisering af ansvar
og belønningssystemer, for at kunne skabe en forståelse for,
hvordan økonomistyringen fungerer i praksis og dermed for, hvordan
god økonomistyring kan udformes.
|
Undervisningsformer |
52 lektioner |
Yderligere oplysninger |
Undervisningstidspunkt: Se
skemaet på e-Campus |
Foreløbig litteratur |
- Zimmerman, Jerold L.: Accounting for Decision Making and
Control, seventh edition, McGraw-Hill
- Kompendium til Økonomistyring og Performance Management,
PEØ/CBS, Academic Books, 2013
|
Sidst opdateret den
19-06-2014