Læringsmål |
Viden
Den studerende opnår forskningsbaseret viden om teori, metode og
praksis for ledelse af forandring gennem indføring i fire tilgange
til ledelse af forandringer: En beslutningsorienteret/rational
tilgang, en interessenttilgang, en konflikttilgang samt en
kommunikationstilgang. Indenfor hver af disse fire tilgange
bibringes de studerende en viden om dels hvordan
forandringsprocesser forløber og kan anskues og dels hvilke
muligheder og begrænsninger, der er for ledelse/intervention.
Ved at arbejde med fire forskellige tilgange til organisatoriske
forandringer får de studerende mulighed for at forstå og reflektere
over mulighederne og begrænsningerne ved de enkelte
forandringsværktøjer i forhold til teori og praksis.
Færdigheder
De studerendes centrale færdigheder omfatter at kunne:
Anvende fagets fire forskellige videnskabelige perspektiver på
organisationer til at tilrettelægge forandringsprocesser i
organisationer, så de forløber så hensigtsmæssigt så muligt samt
generelt kunne forstå organisatoriske forandringsprocesser og kunne
se muligheder og begrænsninger for at kunne intervenere i disse.
Vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger omkring
organisatoriske forandringer samt begrunde og vælge relevante
analyse- og løsningsmodeller for tilrettelæggelse, ledelse og
intervention i disse.
Indgå i organisatoriske forandringsprocesser og her formidle de
faglige problemstillinger og løsningsmodeller, der er for at
organisere og lede disse på tværs af både funktioner og
ledelsesniveauer til såvel fagfæller som ikke-specialister.
Kompetencer
De studerendes centrale kompetencer består i at kunne:
- Håndtere organiseringen og ledelsen af organisatoriske
forandringsprocesser som af natur er både komplekse og
udviklingsorienterede.
- Indgå i samarbejde på tværs af funktioner og ledelseslag omkring
organisering, ledelse og gennemførelse af organisatoriske
forandringer med en professionel tilgang.
- - Kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen
læring i forskellige organisatoriske sammenhænge. Eksamensmål For
at opnå karakteren 12 for projektet skal den studerende kunne:
- Opstille og argumentere for en velafgrænset relevant
selvstændig problemformulering
- Afgrænse besvarelsen således, at projektets analyser og
diskussioner er relevante, nødvendige og dækkende for at kunne
besvare problemformuleringen.
- Skabe en sammenhæng imellem problemformulering, afgrænsning og
disposition således at besvarelsen fremstår logisk i lyset af
problemformuleringen.
- Demonstrere kendskab til og anvendelse af relevante begreber,
modeller, perspektiver og teorier fra det fag som projektet tager
udgangspunkt i.
- Diskutere og begrunde valg og fravalg både med hensyn til
emneafgrænsning, teori, metode og empiri.
- Skabe sammenhæng imellem valg af teori og empiri, f.eks. ved at
teorien anvendes i analysen af empirien.
- Dokumentere og/eller argumentere for analysens påstande i
analyse og konklusion.
- Formulere sig i skrift på en saglig og let tilgængelig
måde
|
Forudsætninger for at deltage i kurset |
1. år af HD-ØP skal være bestået |
Prøve/delprøver |
Ledelse af
Forandringsprocesser:
|
Prøvens
ECTS |
10 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 30 sider |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterårstermin, Ordinær eksamen i december.
Reeksamen i januar |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Progressionsfag, der ”bygger” oven på specielt faget
”Organisation og ledelse”, men også dele af andre fag på 1. og 2.
semester.
Faget vil fortrinsvis ”bevæge” sig på aktørniveau, dvs. at
”processen” skal forstås som ”det der sker”, når man gennemføre
det, der er planlagt” fx et projekt, implementering af nyt it-
eller økonomisystem eller en sammenlægning af en eller flere
organisatoriske enheder. Det er ofte, at det ikke går som planlagt,
og det kan man bruge meget tid på at forsøge at forstå, men det er
vigtigt, at man forsøger at ”lede” sig igennem det
”uforudsigelige”. Ledelse skal ikke nødvendigvis forstås som den
ledelse, der udøves af en dedikeret/udnævnt leder, men som det alle
aktører gør (bør gøre) for at processen bliver så smidig og
problemfri som muligt.
Der tales meget om forandringsparathed som en nødvendig konsekvens
af nutidens dynamiske udvikling. Dermed bliver evnen til at
generere, håndtere og implementere forandringer et væsentligt
parameter for såvel individer som organisationer.
Forandringsstrategier igangsættes, fordi de af nogle ses som
positive og nødvendige forandringer – alligevel er det et faktum,
at mange forandringsprocesser bliver afsporet, modarbejdet eller i
værste fald slet ikke bliver til noget. En aktiv og deltagende
ledelse af forandrings-processer er derfor afgørende, hvis en
planlagt forandring skal blive en succes.
Ustabile eksterne forretningsmiljøer, der direkte påvirker en
organisation samt det forhold, at ændringstaksten i omverdenen
generelt er stærkt stigende gør, at forandringsprocesser SKAL
opererer med usikkerhed, og manøvrerer i selve processen.
Det er en illusion, og meget teoretisk af tro, at der ikke vil
opstå uforudsete hændelser, at aktører agerer
uhensigtsmæssigt/irrationelt eller det planlagte ikke giver det
forventede resultat. Helt at undgå, hverken konflikter (store som
små), at der udøves magt (der påvirker processen negativt) eller
der er uenighed i beslutningsprocessen, er nok ikke muligt; men man
kan igennem hele procesforløbet ”være et skridt foran” eller
håndterer opståede situationer hurtigt og effektivt.
I faget vil den studerende stifte bekendtskab med teorier,
analysemodeller og værktøjer, der kan anvendes til forståelse og
ledelse af forandringsprocesser.
Faget er opbygget af følgende fire temaer: Overordnet om
forandringer; analyse af organisationen; ændringsstrategier og
ledelse af forandringsprocesser. Disse vil bidrage til at forstå og
lede forandringsprocesser i såvel private som offentlige
organisationer.
Fagets gennemførelse (pædagogik)
Undervisningen er dialogbaseret og vil benytte cases,
forelæsninger og workshops. I undervisningen vil der blive lagt
vægt på aktiv dialog imellem undervisere/oplægsholdere og de
studerende samt inddragelse af problemstillinger fra de
virksomheder, som de studerende kommer fra.
Faget forudsætter således aktiv deltagelse fra de studerende i
undervisningen, fx i form af case-stories, erfaringsudveksling.
Faget gennemføres som hele tema-dage (fredage) i tidsrummet kl.
08.00 til kl. ca. 15.00
Underviser er ekstern lektor, Allan B. Corfitsen
(fagansvarlig).
|
Undervisningsformer |
30 lektioner |
Yderligere oplysninger |
Undervisningstidspunkt: Fredag kl. 8.00-13.20 i
uge 35 og fredag kl. 8:00-15.10 i uge 38, 41 og 44 |
Foreløbig litteratur |
Tema1: Overordnet om forandringer
- Voxsted, Søren m.fl.(2003): ”Viden og forandring”, Gyldendal,
kap. 2, pp. 20-45 *)
- Jacobsen, Dag Ingvar (2005): ”Organisationsændringer og
forandringsledelse”, Forlaget Samfundslitteratur, kap. 2-6,
pp19-205 (kap. 1 læses kursorisk).
Tema 2: Analyse af organisationen
- Elting, Mette og Sverri Hammer (red.) (2011): ”Ledelse og
organisation – forandringer og udfordringer”, Samfundslitteratur,
kap. 2, pp. 41-66 *)
- Nielsen, J. C. Ry og Morten Ry (2004): ”Tanker om
organisationsændringer – brikker til mange ukendte puslespil”, Nyt
fra Samfundsvidenskaberne, kap. 2-5, pp.13-62
- Christensen, Søren & Poul Erik Daugaard Jensen (2008): ”
Kontrol i det stille – Om magt og ledelse”, Forlaget
Samfundslitteratur, kap. 2-6, pp. 27-107 (kap. 1 læses
kursorisk).
Tema 3: Ændringsstrategier- Borum, Finn (1995): ”Strategier for organisationsændring”,
Handelshøjskolens Forlag, ISBN 978-87-629-0019-6, kap. 2-7,
pp.23-127 (kap. 1 læses kursorisk).
- Nielsen, J. C. Ry og Morten Ry (2004): ”Tanker om
organisationsændringer – brikker til mange ukendte puslespil”, Nyt
fra Samfundsvidenskaberne, ISBN 87 7034 355 1, kap. 6, pp. 62-96
(kap. 7 læses kursorisk).
- Jacobsen, Dag Ingvar (2005): ”Organisationsændringer og
forandringsledelse”, Forlaget Samfundslitteratur, kap. 7+9,
pp.205-243 samt 281-311
Tema 4: Ledelse af forandringsprocesser- Jacobsen, Dag Ingvar (2005): ”Organisationsændringer og
forandringsledelse”, Forlaget Samfundslitteratur, kap. 8, pp.
243-281
- Hornstrup, Carsten m.fl. (2011): ”Systemisk ledelse – Den
refleksive praktiker”, Dansk Psykologisk forlag, kap. 1.0-2.5 (dog
ikke kap. 2.4), pp.13-169 (dog ikke pp. 133-151)
- Belling, Lone & Thomas Gerstrøm (red.) (2011):
“Fortællinger fra U’et – Teori U omsat i liv, læring og lederskab”,
Dansk Psykologisk Forlag *)
- Helth, Poula (red.) (2012): ”Ledelse og læring i praksis”,
Samfundslitteratur, kap. 1, pp. 33-65
*)
|