2014/2015 DIP-DORGU1018U Organisationsforandring og innovation
English Title | |
Organisationsforandring og innovation |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 10 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ORG)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 08-07-2014 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
Efter aktiv deltagelse i specialiseringsvalgfaget
”Organisationsforandring og innovation” vil den studerende have
viden om teori, metoder og praksis vedrørende entreprenørskab,
innovation, strategi og organisationsforandringer, meningsskabelse
og om organisationer som komplekse responssive processer. Den
studerende forventes at kunne:
• Identificere, sammenligne, kombinere og udnytte fagområdets begreber, modeller og teorier med henblik på analyse og løsning af organisatoriske og ledelsesmæssige problemstillinger i forbindelse med organisationsudvikling • Iværksætte undersøgelser af konkrete problemstillinger inden for området, herunder formulere krav til data og datageneringsmetoder • Anvende empiriske data og resultater i analyser af disse problemstillinger og på baggrund heraf vurdere behovet for at iværksætte organisatoriske og/eller ledelsesmæssige forandringer • Vurdere eget og andres arbejde og påpege begrænsninger i såvel analyser som anbefalinger • Forholde sig kritisk til de anvendte teorier, det empiriske materiales kvalitet samt til anvendelse af alternative teorier/modeller, herunder kunne argumentere for eventuel påvirkning af og forbehold for de fremkomne analyser og konklusioner. Faget beskæftiger sig bl.a. med organisationsudvikling gennem forskellige former for innovation, entreprenørskab og læring i organisationer. Der lægges vægt på udviklingen af eksplorative tilgange til organisationsforandringer og en større forståelse for, hvorfor der kan være modstand mod forandring. |
||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||
Det er en forudsætning for at kunne påbegynde 3. semester, at 1. og 2. semester er bestået. | ||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Formålet med ”Organisationsforandring og innovation” er at:
|
||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen er baseret på dialogforelæsninger og case-diskussioner, hvor de anvendte teoretiske tilgange eksemplificeres gennem anvendelse af illustrative cases, rollespil eller simuleringer samt præsentation/diskussion af konkrete problemstillinger fra deltagernes og eventuelle gæsters virksomheder. Mini-projektarbejdet organiseres som et action-learning projekt. | ||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen foregår fredag og lørdag i uge 35, 39, 43 og 47.
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
Vejledende litteratur:
|