2014/2015 DIP-DORGV1027U Coaching – et værktøj i ledelseskassen
English Title | |
Coaching – et værktøj i ledelseskassen |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 25 |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ORG)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 28-04-2014 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
Viden:
* Den studerende skal have en konkret forståelse af hvad coaching er. * Den studerende skal have en forståelse for en sammenhæng mellem motivation og coaching * Den studerende skal kunne skelne mellem coaching og rådgivning. Færdigheder: * Den studerende skal være i stand til at redegøre for udvalgte teorier indenfor pensum. * Den studerende skal være i stand til at diskutere styrker og svagheder i disse teorier. * Den studerende skal kunne fremføre argumenter, der understøtter en handlingsorienteret konklusion på baggrund af udvalgte teorier. * Den studerende skal kunne perspektivere over konsekvensen ved anvendelse af anden teori på sin valgte problemstilling. Kompetencer: * Den studerende skal kunne applicere relevant teori på sin problemstilling. * Den studerende skal kunne analysere om en samtale bygger på coachende principper og i givet fald redegøre for hvilke principper er i spil. * Den studerende skal kunne udlede hvornår coachende ledelsesstil er det rette valg. * Den studerende skal kunne anvende og demonstrere helt basale begreber fra coachingens verden. |
||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||
Dette valgfag udbydes KUN til de HD-O studerende | ||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Coaching er et af de nyeste ledelsesværktøjer, og
der bliver i dag talt om coaching i alle mulige sammenhænge. Vi
undersøger, hvad det egentlig er for et begreb, hvor det kommer fra
og hvordan det er udbredt i dag.
Coaching er beskrevet i mange forskellige teoretiske skoler, og forskningsmæssigt er der ikke bred underbygning endnu. Der er et udspring i den positive psykologi, så det bliver et naturligt udgangspunkt, og herfra vil vi begive os ud i det systemiske univers samt se på det relationelle, det narrative og det filosofiske. Med dette udgangspunkt vil faget med en indføring i grundbegreberne og forskningsresultater fra psykologien og andre studier af det menneskelige sind give den studerende mulighed for at: · Forstå hvornår der samtales, rådgives, sparres og hvornår der coaches · Opnå større indsigt i sig selv som menneske · Styrke egen rolle som leder/medarbejder · Styrke virksomhedens/ organisationens effektivitet og konkurrenceevne Faget er krævende, udviklende og udbytterigt. Faget skal sætte den studerende i stand til at forholde sig til begrebet Coaching, både praktisk og teoretisk. Det vil betyde, at coaching efterfølgende kan integreres i en praktisk ledelseskontekst, som et bevidst til- og fra-valg. Desuden kan faget integreres med de øvrige fag på HD(O) og dermed give et bredt teoretisk grundlag. Faget er et progressionsvalgfag og forudsætter at Gitte Haslebos ”Relationer i organisationer” og den socialkonstruktionistiske tilgang er kendt stof, og faget bygger videre på denne basis. Desuden integreres den analytiske tilgang fra Ralph Stacey, så ”Strategic Management and Organisational Dynamics” forudsættes også som kendt stof. |
||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Faget tilrettelægges med fokus på deltagernes
læring og forståelse, og for at få det bedste udbytte arbejdes der
på mange planer simultant.
Der dannes faste refleksionsgrupper, der vil være plenumdiskussioner, der vil være kortere forelæsninger og der vil være praktiske øvelser, både med coaching konkret, men også med henblik på gruppedynamik og personlig indsigt. Der er 4 undervisningsdage, og sideløbende forventes den studerende at etablere et ”undersøgelsesfelt” hvor der arbejdes med en logbog og en personlig refleksion over hvad coaching er og kan, og dette arbejde munder ud i en problemstilling som beskrives i synopsis til eksamen. Undervisningen understøttes af besøg fra teoretikere og praktikere med viden om coaching, af audiovisuelle indslag og af cases og personlige erfaringer |
||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||
Undervisningstidspunkter/ Vejledende:
HD(O) administrationen
|
Sidst opdateret den
28-04-2014