2014/2015 DIP-DORGV1035U Strategisk Public Relations
English Title | |
Strategisk Public Relations |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 25 |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ORG)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 28-04-2014 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Den studerende:
Viden: - vil opnå en forståelse for centrale begreber og temaer - vil opnå et indgående kendskab til teorier og modeller Færdigheder: - vil kunne analysere en case med udgangspunkt i teorier/modeller - vil kunne anvende centrale begreber og temaer i forhold til en case - vil kunne vurdere et økonomisk aspekt i forhold til Cost vs. Benefit - vil kunne forholde sig kritisk ift. anvendelsen af teorier og modeller Kompetencer: - vil være i stand til selvstændigt at vurdere risici vs. værdiskabelse - vil være i stand til selvstændigt at forholde sig til ledelsens rolle - vil være i stand til selvstændigt at forslå løsninger eller alternativer |
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Udbydes kun til studerene som går på HD i Organisation og Ledelse | ||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Formålet med faget er at give den studerende en
holistisk tilgang og forståelse af Strategisk Public Relations.
Herunder særligt i forhold til, hvorfor netop dette fagområde er
blevet mere aktuelt - end nogensinde.
Fagets fokus er rettet mod de udfordringer som organisationer bliver mødt af, og med hvilke midler disse organisationer agerer ud fra - i forhold til en dynamisk omverden der almindeligvis er præget af kontinuerlig forandring. Fokus er endvidere at bibringe de studerende evnen til at reflektere og perspektivere, over de indsatser organisationer adopterer og praktiserer. Særligt set i lyset af et økonomisk perspektiv, som f.eks. Cost vs. Benefit. Formålet er samtidig også et led i at sikre en faglig progression, i forhold til hovedfagområdet Organisation og Ledelse. Den studerende får med andre ord - mulighed for - netop at arbejde intenst med et fagområde der med hovedfagområdet både supplerer og komplementere hinanden - i høj grad. - Introduktion til Public Relations - Grundlæggende definitioner, Legitimitet samt det herskende PR-paradigme og dets historie. - Issues Management - Omverdensforståelse, begreber, modeller og teorier, Udviklingsstadier for hvordan issues opstår/udvikler sig. - CSR - Begrebsdefinitioner, Ansvarlighed vs. Profitskabelse-problematikken, Lovgivning, CSR-prioriteringer og CSR-strategier. - Public Affairs - Eksistensberettigelse (License to Operate), Korporatisme, Politisk Virksomhed (Lobbyisme), Multinationale Selskaber og Strategisk Prioritering samt Strategisk Planlægning. - Beslutningsproces - Ledelsens rolle, Økonomifunktionens rolle, Beslutningsværktøj, Implementering, Cost vs. Benefit-analyse. - Risiko - Risici vs. Værdiskabelse eller Katastrofe vs. Succes. |
||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Faget tilrettelægges med fokus på den studerendes
læring og forståelse.
Undervisningen tager derfor udgangspunkt i en kombination af oversigtsforelæsninger (herunder dialog-undervisning med inddragelse af de studerendes egne erfaringer, f.eks. aktuelle temaer fra deres respektive organisationer) samt de studerendes fremlæggelser af Mini-Cases, på ca. 4-5 PowerPoint-slides, med efterfølgende drøftelser/opponering i plenum. |
||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningstidspunkter:
Kilevej 14A 2000 Frederiksberg |
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Bøger:
Merkelsen, H. (red.): Håndbog i strategisk public relations, Forlaget Samfundslitteratur (2010). Der kan forekomme kapitler fra andre lærebøger. Disse vil blive uploadet. Artikler: Friedman, M. (1970). The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits. The New York Times Magazine, 1-6. Neergaard, P. (2006). Chapter 1: Virksomheders sociale ansvar - Corporate Social Responsibility. En introduktion. In: Djursø, Helene Tølbøll & Neergaard, Peter: Social ansvarlighed - fra idealisme til forretningsprincip, pp. 19-37. Academica. Porter, Michael E. & Kramer, Mark R. (2006) Strategy and Society: The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility. Harvard Business Review, pp. 78-92. Fleming, John E. (1980). Linking Public Affairs with Corporate Planning. California Management Review, Vol. XXIII, No. 2, Winter 1980, 35-43. Der kan forekomme andre artikler. Disse vil blive uploadet. |
Sidst opdateret den
28-04-2014