2014/2015 DIP-DORGV1053U Motivationsteori, præstations- og belønningsledelse
English Title | |
Motivationsteori, præstations- og belønningsledelse |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 25 |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ORG)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 28-04-2014 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
Viden:
Den studerende skal opnå en viden om de processer der indgår i begrebet motivation og præstationsledelse i en forretningsmæssig og ledelsesmæssig sammenhæng. Færdigheder: Gennem talrige øvelser/cases skal den studerende skal kunne begrunde en praktisk løsning ved at vise forståelse for teoriens styrker og svagheder i anvendelsen af dem på en praktisk situation. Kompetencer: Den studerende opnår kompetence til at kunne begrunde valg af løsninger i komplekser organisatoriske ledelsesmæssige sammenhænge, hvor de ansattes præstation søges styret/påvirket i en bestemt retning. Den studerende skal selvstændigt kunne: *analysere og afgrænse ledelsesmæssige situationer, hvor ansattes motivation og præstationer indgår *identificere de processer der kan forekomme mellem leder og medarbejder i relation til en præstation som ønskes gennemført af en medarbejder og hvordan der gives tilbagemelding på præstationen *identificere og kritisk reflektere over teoretiske tilgange der kan bringes i spil indenfor motivationsteori, præstations- og belønningsledelse. |
||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||
Udbydes til alle HD studerende | ||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Fagets formål er at udforske den central
ledelsesdisciplin præstationsledelse.
Fokus er på organisationspsykologien i de forskellige motivationsteoretiske tilgange og de psykologiske processer der diskuteres i forbindelse med præstations- og belønningsledelse. Emnerne er:
Faget behandler indgående relationerne mellem leder og de ansatte, set fra såvel en rationel tilgang som gennem de sociale processer som foregår i ledelsessituationen. Der sættes også fokus på at motivation alene ikke skaber præstation. Her kan flere organisatoriske faktorer kan spille ind: f.eks. tilgængelige ressourcer, organisations struktur, lederstil. |
||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen er problemorienteret, sådan at den studerende gennem hele forløbet arbejder med at skulle anvende de teoretiske tilgange på virkelighedsnære problemer, dvs. hvordan teorien kan anvendes som inspiration til løsninger konkrete problemer i en virksomhed. Adskillige cases anvendes på valgfaget. | ||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||
Undervisningstidspunkter: - Fredag den 22. august 2014 kl. 8.00 til 16.00 - Lørdag den 13. september 2014 kl. 9.00 til 15.00
- Lørdag den 8. november 2014 kl. 9.00 til 15.00
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
Der er udarbejdet et særligt kompendium til dette valgfag. |
Sidst opdateret den
28-04-2014