Læringsmål |
Fagets overordnede mål er at give de studerende
solide kompetencer med henblik på at kunne identificere, analysere
og konstruere forslag til løsning af komplekse
økonomistyringsmæssige problemstillinger i praksis. Kompetencerne
søges tilvejebragt gennem en virksomhedsnær og
anvendelsesorienteret behandling af økonomistyringens centrale
opgaver, modeller og metoder.
Fagets fokus er rettet mod de problemstillinger, der relaterer sig
til konstruktion, udvikling og tilpasning af virksomheders
økonomistyringsværktøjer. Fagets ambition er dels at bibringe de
studerende en grundig viden om økonomistyringens begreber, modeller
og værktøjer og dels at gøre de studerende i stand til selv at
udarbejde konkrete forslag til, hvordan den økonomiske styring kan
tilrettelægges og udformes i forskellige organisationer og
virksomhedstyper. Derudover er det fagets mål at bibringe de
studerende en evne til at reflektere over
økonomistyringsmodellernes teoretiske fundament, anvendelighed og
udsagnskraft. |
Prøve/delprøver |
Økonomistyring:
|
Prøvens
ECTS |
10 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
4 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Forårstermin, Ordinær prøve: April 2015
Syge- omprøve: Uge 25 |
Hjælpemidler der må
medbringes |
Med visse hjælpemidler, se nedenfor og
eksamensplan/-opslag for mere information:
- Hvilke hjælpemidler er p.t. uafklaret
|
Syge-/omprøve |
Anden prøveform
Studiekoordinator og underviser kan,
ved syge- omprøven, beslutte at foretage en mundtlig prøvning, hvis
det skønnes hensigtsmæssigt set i forhold til antallet af
studerende.
Ved mundtlig prøve gælder følgende:
Individuel mundtlig eksamen af ca. 20 min. varighed inklusiv
bedømmelse. Der er ligeledes 20 min. forberedelsestid.
Alle hjælpemidler, inkl. computer, må medbringes til forberedelse,
men der må ikke gøres brug af internettet.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Ved mundtlig prøve gælder følgende:
En normal eksamensafvikling vil være karakteriseret ved et forløb,
hvor det forventes, at det er eksaminanden som indledningsvist er
initiativtager til den faglige præsentation og diskussion. Det vil
derfor være en god idé at påbegynde eksaminationen med en
disposition for forløbet. Eksamens afvikling vil herefter bestå af
en dialogbaseret udprøvning mellem eksaminand, eksaminator og
censor. I den sidste del af eksaminationen bør eksaminator have
mulighed for mere aktivt at kunne styre udprøvningen.
Spørgsmålene til mundtlig eksamen tager udgangspunkt i fagets
målbeskrivelser samt den obligatoriske litteratur.
Eksempler på eksamensspørgsmål kunne være:
- Aktivitetsbudgetteringsmetoder - indhold, opbygning og
anvendelse.
- Standardomkostningsregnskabets idé og
metode.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Fagets indhold:
Faget kan opdeles i fire hovedområder.
Det første hovedområde lægger ud med at behandle økonomistyringens
centrale opgaver og formål, herunder økonomistyring som
beslutningsværktøj og økonomifunktionens rolle i virksomhedens
beslutningsprocesser. Der lægges vægt på at skabe forståelse for
sammenhængen mellem virksomhedens registreringer og dataopsamling
ex post og de økonomiske styringsmodeller ex ante. Dernæst sættes
fokus på virksomhedens økonomistruktur og lønsomhedsmønster. Her
behandles kriterierne for de valg, som må foretages, når samspillet
mellem virksomhedens indtægts- og omkostningsside skal struktureres
og beskrives. Et særligt område omhandler omkostningsstruktur,
omkostningsklassifikation og omkostningsterminologi, herunder
ligheder og forskelle mellem dansk og international terminologi.
Opstilling af bidrags- og fordelingsregnskaber behandles kritisk
med henblik på at afdække metodernes styrker og svagheder.
Fagets andet hovedområde sætter fokus på økonomistyring i et
beslutningsorienteret perspektiv. Denne del behandler konstruktion
og anvendelse af økonomiske beskrivelsesmodeller med henblik på
prisfastsættelse, styring af produkt- og kundemiks,
kapacitetsdimensionering og kapacitetsudnyttelse, leverandør- og
lagerstyring, mv.
Det tredje hovedområde behandler økonomisk styring i form af
budgettering og budgetstyring.Budgettet er det helt centrale
periodestyringsværktøj til koordination af handlinger og
aktiviteter i og imellem virksomhedens forskellige funktioner.
Budgetstyringen behandles dybgående i relation til virksomhedens
aktivitet, kapacitet og likviditet, hvor der lægges vægt på
sammenhængen mellem styringsdybde/behov og valg af
budgetteringsformer. Modeller og metoder behandles i forhold til
virksomhedstyper, organisatoriske rammer, størrelse, kompleksitet,
etc.
Fagets fjerde og sidste hovedområde behandler virksomhedens
interne regnskab, opfølgning og kontrol. Forskellige principper for
opgørelse af indtægter og omkostninger behandles i relation til
virksomhedens lønsomhedsopgørelser. I forlængelse heraf behandles
centrale temaer som budgetkontrol og standardomkostningsregnskab.
Alle hovedområder understøttes af øvelsesopgaver med henblik på at
give de studerende en anvendelsesorienteret indlæring.
|
Undervisningsformer |
Faget indeholder ca. 55 lektioner af 45 minutters
varighed. Undervisningen foregår på hold af ca. 30 studerende. Hver
undervisningsgang er centreret om nogle udvalgte kapitler i
lærebøgerne inklusive tilhørende øvelser/cases. Der vil blive
vekslet imellem overbliksforelæsninger, klassedialog,
gruppearbejde, småøvelser og plenumdiskussioner. Faget forudsætter
forberedelse og aktiv deltagelse fra de studerendes side. |
Yderligere oplysninger |
Undervisning: uge 4-15,
Hverdagshold: tirsdage og/eller torsdage 17.10 - 20.40
Weekendhold: Lørdage kl. 9.00-14.00 (med forbehold for
ændringer) |
Foreløbig litteratur |
Litteraturen vil blive offentliggjort på E-campus og
CBSlearn ultimo december.
|