2014/2015 DIP-DREGV1040U Management control systems
English Title | |
Management control systems |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 10 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (REØ)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Studiesekretær:
Pia Clasen Mail: pc.acc@cbs.dk |
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 25-04-2014 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Fagets overordnede mål er at give de studerende
kompetencer med henblik på at kunne identificere, analysere og
konstruere forslag til løsning af virksomhedens interne
kontrolproblemer. Den studerende skal således blive i stand til at
forklare, anvende og evaluere værktøjer indenfor management control
systems i forskellige områder af virksomheden. Faget er en
fortsættelse af de i Økonomistyring introducerede centrale
problemstillinger indenfor kontrol i decentraliserede
organisationer lige fra kontrol i enkelt projekter og underordnede
enheder, til leverandørkæder og topledelsen.
Faget centrale hovedtema er styring af personer og enheder ved hjælp af resultatmålinger af såvel finansiel som ikke finansiel karakter, design af incitamentssystemer i forbindelse hermed, samt resultatmåls interaktion med andre kontrolværktøjer så som værdier, procedurer og politikker. Da det endvidere er målsætningen at komme igennem de væsentligste områder for danske virksomheder, uddybes særlige emner: Anvendelsen af framework til strategi-implementering og kontrol og corporate governance. Der lægges vægt på en forståelse af, hvordan kontrolredskaber kombineres og tilpasses til forskellige situationer, og hvilke overvejelser der lægges til grund herfor. Case-analyse er derfor en central del af faget. |
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Progressionsvalgfag som kun udbydes til HD(R) studerende | ||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Fagets indhold.
Fagets overordnede del omhandler ledelsens kontrol i decentrale enheder. Først behandles den overordnede teori om ledelseskontrolproblemer og redskaber. Kontrolproblemer defineres og klassificeres. Det primære fokus herefter er anvendelsen af resultatmålinger (KPIer) og disses sammensætning med såvel mere direkte kontroller- eksempelvis overvågning - som mere værdibaserede kontroller – værdier, kultur. Der gås i dybden med definition af indhold og muligheder for måling af resultater. Herunder indgår og udbygges målinger, der kendes fra virksomhedens økonomistyring. Disse udvides med målinger i andre organisatoriske enheder, herunder profitcentre og investeringscentre. Fordele og ulemper ved design af forskellige belønningssystemer på baggrund af målingerne – bonusordning, forfremmelser, aktiebaseret aflønning – behandles. De særlige vanskeligheder ved måling af resultater og derpå baserede kontroller i non-profit organisationer afslutter den overordnede del. Det første specielle fokusområde er anvendelsen af frameworks til at understøtte strategiimpletering. For at opnå implementering af strategien er det væsentligt, at denne gøres målbar, at målsætninger kan formuleres konkret, og at opfølgning kan ske på målbare resultater. En vigtig forudsætning herfor er forståelse for og evne til at eksplicitere målsætninger, formulere målinger, definere målingsmetoder og opfølgningsmuligheder.Der tages udgangspunkt i Strategikort og Balanced scorecard modellen som illustration af, hvorledes frameworks opbygges og anvendes. Desuden skal strategikort og balanced scorecards forstås og integreres som vigtige elementer i virksomhedens kontrolsystem. Det andet særlige område er corporate governance, dvs. kontrol med virksomhedens topledelse og dens strategiske beslutninger. De generelle overvejelser indenfor kontrol er de samme på alle niveauer i organisationen, men kontrol med topledelsen giver særlige udfordringer på grund af ledelsens meget udstrakte handlingsfrihed, og fordi de mulige metoder og værktøjer til kontrol ændres. Bestyrelsen og den eksterne revision spiller en hovedrolle i denne sammenhæng, og samtidig anvendes forskellige aktiebaserede incitamentskontrakter i udpræget grad. Modulet fokuserer derfor primært på dette. Samfundets regulering indgår naturligvis også. I alle temaer benyttes casearbejde med henblik på at give de studerende en anvendelsesorienteret indlæring. |
||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen er centreret om nogle udvalgte
kapitler eller artikler og tilhørende øvelser/cases. Der vil blive
vekslet imellem overbliksforelæsninger, klassedialog, øvelser,
arbejde med cases og plenumdiskussioner. Faget forudsætter
forberedelse og aktiv deltagelse fra de studerendes side.
Består af ca. 50 lektioner af 45 minutters varighed Hverdage: fordelt på 14 undervisningsdage. Lørdag: består af 9 undervisningsgange |
||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||
Undervisning:
Mulighed 1: mandag og/eller onsdag, uge 40-50, kl. 17.10 Mulighed 2: Lørdag, uge 40-50, kl. 9.00 |
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
|
Sidst opdateret den
25-04-2014