2014/2015 DIP-DREGV1048U Videregående Strategisk ledelse
English Title | |
Videregående Strategisk ledelse |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et quarter |
Placering | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 30 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (REØ)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Studiesekretær:
Birgitte Skov Mail: bs.acc@cbs.dk |
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 25-04-2014 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Fagets mål er, at give de studerende adgang til
at bedømme en virksomheds situation og kontekst og med udgangspunkt
heri tilrettelægge en strategiudviklingsproces. Endvidere er det
fagets mål at vise, hvordan arbejdet med strategi, organisation,
ledelse og økonomistyring er forskelligt i forskellige typer af
organisationer. Faget viser herved, hvordan arbejdet med strategi
og ledelse finder sted under usikkerhed i komplekse og
uforudsigelige omgivelser.
Fagets progression ligger i at gå dybt i tilrettelæggelsen af ledelsesprocesser ud fra den situation og kontekst som organisationen befinder sig i. Dertil kommer, at der fokuseres på uddrag af nogle af strategifagets mest klassiske original tekster. For at opnå en topkarakter skal den studerende kunne:
|
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Valgfag som kun udbydes til alle HD linjer. | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Faget lægger ud med at se på, hvordan vi kan få
et overblik over en virksomheds problemer og muligheder ved at
finde ud af, hvilken type af organisation, der er tale om. Vi ser
på Mintzbergs fem organisatoriske arketyper, nemlig den nystartede
virksomhed, den modne virksomhed, den professionelle
servicevirksomhed, den innovative virksomhed og den
divisionaliserede virksomhed. I tilknytning hertil præsenteres
Mintzbergs ideer om sammenhængen imellem forskellige former for
strategier (strategi som en plan, position, plot, perspektiv og som
et mønster af handlinger) og forskellige typer af kontekster,
herunder den simple/komplekse og stabile/ dynamiske kontekst samt
variationer heraf.
Efterfølgende går vi i dybden med hver af de fem organisatoriske arketyper og strategiformer og ser på, hvilke udfordringer der er med hensyn til ledelse, organisering, strategiudvikling og økonomistyring i hver af formerne. Vi vil i tilknytning hertil se på, hvordan man som ekstern partner (f.eks. konsulent, revisor eller kreditgiver) via Mintzbergs begrebsapparat kan danne sig et overblik over virksomhedens strategiske muligheder, ledelsesmæssige udfordringer og strategiske forretningsrisici. I sidste del af faget går vi på tværs af arketyperne og strategiformerne og ser på, hvordan ledelsen kan håndtere usikkerhed omkring forhold såsom valg af ny teknologi, strategiske alliancer, globalisering mv. En central pointe igennem hele faget er, at ledelse sker gennem engagement og deltagelse i det praktiske arbejde i organisationer. Samlet går faget noget dybere ind i organisation, strategi og ledelse end faget Strategisk Ledelse baseret på Johnson, Scholes & Whittingtons bog Exploring Strategy, og det giver en værktøjskasse til at tilrettelægge udviklingsprocesser indenfor bl.a. strategi og økonomistyring. |
||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Undervisningen består af en kombination af forelæsninger, gruppearbejder, studenterindlæg og klassediskussioner. Det forudsættes, at de studerende forud for undervisningen har læst de kapitler og cases i lærebøgerne, som behandles. Endvidere forudsættes det, at de studerende er villige til at præsentere cases og tekststykker i undervisningen. | ||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Undervisningen:
tirsdag og torsdag, uge 33-37, kl. 17.10 - 20.00 |
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
"The Strategy Process - Concepts, Contexts, Cases - Global Fifth Edition", af Mintzberg, Lampel, Quienn & Ghoshal, Pearson Education 2014 |
Sidst opdateret den
25-04-2014