2014/2015
DIP-DSCMV1028U Supplier Relationships
English Title |
Supplier
Relationships |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
5 ECTS |
Type |
Valgfag |
Niveau |
Diplom |
Varighed |
Et semester |
Placering |
Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere |
60 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (SCM)
|
Kursusansvarlig |
- Kim Sundtoft Hald - Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi
(PEØ)
|
Primære
fagområder |
- Globalisering, international forretning, markeder og
studier/Globalization, International Business, markets and
studies
- Ledelse/Management
- Logistik og forsyningskæder/Supply Chain Management and
Logistics
- Markedsføring/Marketing
- Organisation/Organization
- Virksomhedsstrategi/Corporate and Business
Strategy
|
Sidst opdateret den
04-02-2015
|
Læringsmål |
Fagets formål er at give den
studerende viden, færdigheder og kompetencer inden for centrale
modeller og metoder der danner grundlag for styring og udvikling af
leverandørrelationer.
Viden:
Faget giver den studerende en forskningsbaseret viden om
leverandør-relationens centrale rolle for værdiskabelse i
organisationen.
Herudover tilvejebringer faget den studerende viden om en bred
vifte af metoder og modeller som kan bringes i anvendelse til
analyse og udvikling af virksomhedens leverandørrelationer, med
henblik på at øge den værdi der skabes gennem interaktion med
leverandører i organisationens leverandør-netværk.
Færdigheder:
Den studerendes centrale færdigheder består i at kunne:
• Forstå og vurdere forskellige typer af leverandørrelationer,
deres underliggende relations-dynamikker samt hvordan de konkret
kan skabe værdi for købervirksomheden.
• Anvende fagets modeller og metoder til analyse af virksomheders
leverandører og leverandørrelationer med henblik på at skabe
forbedret grundlag for styring og udvikling af strategiske
samarbejder.
Kompetencer:
Den studerendes centrale kompetencer består i at kunne
identificere, analysere og konstruere forslag til styring og
udvikling af leverandørrelationer.
Med denne kompetence får den studerende fundamentet til at kunne
indgå i både traditionelle og mere udviklingsorienterede opgaver
indenfor strategisk indkøb og sourcing i en arbejdsmæssig
sammenhæng. |
Prøve/delprøver |
Supplier
Relationships:
|
Prøvens ECTS |
5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve, grupper bestående af max. 4
studerende |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
|
Minimum 3 sider. Synopsis afleveres elektronisk
på CBSLearn. Mere information følger fra
studieadministrationen. |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vintertermin, Synopsis afleveres elektronisk på
CBS Learn den 3. december 2014 og mundtlige prøve afholdes den 10.
december 2014. |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Synopsis afleveres elektronisk på
CBSLearn 5. januar 2015 og mundtlig prøve den 9. januar 2015.
Rettidig framelding til eksamen fastsættes i studievejledningen på
e-campus.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Ved den mundtlige eksamen redegør de(n) studerende kort (ca. 5
minutter pr. studerende) for den udarbejdede synopsis. Der kan med
fordel medbringes uddelingskopier af powerpoint slides som kan
understøtte fremlæggelsen. Derefter stiller eksaminator spørgsmål
til såvel synopsis som den mere generelle opfyldelse af fagets
målsætninger. Der lægges vægt på, at den studerende frit kan
anvende og diskutere begreber og modeller fra hele pensum til
belysning af synopsis. Desuden skal den studerende også kunne
relatere disse begreber og modeller i forhold til hinanden.
Problemstilling/Indhold i Synopsis
Casen ”ABB and Caterpillar (A) samt casen "ABB and
Catapillar (B) - The Renaissance, Key Account Management” fra
pensum til lektion 1 udgør grundlaget for udarbejdelse af synopsis.
Konkret betyder det, at synopsis skal behandle én eller flere
teorier/modeller fra fagets pensum i forhold til casens empiriske
materiale.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Fagets indhold motiveres af at en voksende dele af
værdiskabelsen i en række værdikæder i dag sker i
leverandørnetværket og i særdeleshed gennem samarbejde med
virksomhedens vigtigste leverandører.
Fagets primære fokus er styring og udvikling af strategiske
leverandørrelationer og partnerskaber. Faget er opdelt i en række
temaer. Faget indledes med en kategorisering og definering af
forskellige typer af leverandørrelationer.
Køber-leverandørrelationen forklares gennem forskellige teoretiske
positioner så som magt-afhængighedsteori, tillidsteori og
spilteori. Faget præsenterer teorier og modeller omkring opstart og
udvikling af leverandørrelationer.
Endelig er et væsentligt tema i faget udvikling af leverandører og
leverandørrelationer. I denne del kommer vi blandt andet ind på
inddragelse/involvering af leverandører i produktudvikling samt
leverandørsamarbejder omkring forskellige typer af
effektiviserings-projekter.
|
Undervisningsformer |
Undervisningsform og pædagogik
Faget består af i alt 25 lektioner (5 ECTS). Forelæsninger,
klassedialog, case studier, ”in class” simuleringer, gruppearbejde
og præsentationer. |
Yderligere oplysninger |
Faget består af i alt 25 lektioner (5 ECTS). Undervisning ligger
lørdage kl. 09.50 - 14.45 i uge 38, 40, 43, 45 og 47
For yderligere information kontakt Institut for Produktion og
Erhvervsøkonomi
Studieadministrator: Gitte Østergaard
goe.om@cbs.dk
Fagansvarlig: Kim S. Hald
ksh.om@cbs.dk
|
Foreløbig litteratur |
Hald, K.S. (red.) (2014). Kompendium til faget Supplier
Relationships. HD i Supply Chain Management. Kompendiet
består af udvalgte bog kapitler, artikler og
cases.
|
Sidst opdateret den
04-02-2015