Læringsmål |
- Kendskab til grundlæggende videnskabsteoretiske perspektiver
samt deres relation til studier i regnskab og revision
- Forståelse af grundlæggende kvalitative og kvantitative metoder
samt deres relation til studier i regnskab og revision
- Forklare hvilke faktorer der påvirker valget af
undersøgelsesdesign og dataindsamlingsteknik og hvorfor
- Forståelse af rollen af en litteraturstudie i forhold til
problemformuleringen og en undersøgelses kvalitet
- Relatere til problemformuleringens betydning og udarbejde en
klar og operationel problemformulering
- Analysere et problem udfra empiri, videnskabsteori, metode samt
den for problemet relevante teori
|
Forudsætninger for at deltage i kurset |
Obligatorisk for cand.merc.aud.-studerende
optaget på baggrund af en erhvervsøkonomisk diplomuddannelse med
speciale i regnskab og økonomistyring HD(R) eller i finansiering
HD(F) jf. uddannelsesbekendtgørelsen. |
Forudsætninger for indstilling til
prøven |
Antal obligatoriske
aktiviteter: 2
Obligatoriske
godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
2 obligatoriske hjemmeopgaver på max. 5 normalsider i grupper (3-4
studerende).
|
Prøve/delprøver |
HD-suppleringsfag:
|
Prøvens
ECTS |
20 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve, grupper bestående af max. 4
studerende |
|
Det er en forudsætning for at kunne indstille sig
til den afsluttende prøve i faget, at den studerende har fået de 2
obligatoriske hjemmeopgaver bedømt "Godkendt". Opgaverne
bedømmes alene af underviseren. De nærmere bestemmelser om
opgavernes form og øvrige vilkår vil fremgå af lektionsplanen.
Såfremt godkendelsesopgaverne ikke beståes i første forsøg vil der
blive udarbejdet to andre godkendelsesopgaver, som de studerende,
der ikke har bestået de første kan aflevere og få bedømt. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
|
Miniprojekt udarbejdet i grupper med individuel
mundtlig udprøvning i hele fagets pensum. Miniprojektet tæller med
i bedømmelsesgrundlaget, og der gives en samlet karakter for
miniprojektet og den mundtlige udprøvning (helhedsvurdering).
Miniprojektet skal udarbejdes i grupper på 3-4 studerende og skal
have et omfang på max. 10 normalsider. Vedrørende opgørelse af
sideomfang henvises der til § 20 stk 3, i 2014-studieordningen.
Der gives ikke timer til vejledning i forbindelse med
miniprojektet. |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommertermin og April |
Hjælpemidler der må
medbringes |
Uden hjælpemidler |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
For syge-/omprøven gælder det, at
de(n) studerende kan revidere det oprindelige miniprojekt eller
skrive et nyt. Den mundtlige udprøvning foregår som ved den
oprindelige prøve.
Syge-/omprøve finder sted:
Maj-Juni
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
HD-suppleringsfaget fokuserer på et hovedområde af væsentlig
betydning for det videre cand.merc.aud.-studie:
videnskabsteori/metodelære. I videnskabsteori/metodelære fokuseres
der på at give de studerende en bred forståelse af videnskabelige
paradigmer, og undersøgelsesmetoder med henblik på at sætte dem i
stand til at lave selvstændige undersøgelser i forbindelse med
studiets projekter og kandidatafhandlingen. Den teori der bruges
vil være aktuel og relevant for cand.merc.aud.-studiet.
Øvelserne i formulering af problem og dataindsamling vil relateres
til problemstillinger, der er aktuelle og relevante for
revisionsprofessionen med henblik på at give de studerende en
forståelse for aktuelle forskningsområder i revision.
|
Undervisningsformer |
Dialogbaserede forelæsninger og obligatoriske
hjemmeopgaver. |
Arbejdsbelastning |
Hjemmeopgave 1 |
150 timer |
Hjemmeopgave 2 |
100 timer |
Undervisning samt forberedelse |
100 timer |
Eksamensforberedelse |
250 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Prøven kan erstattes af tilsvarende prøve(r) ved en anden
institution, hvor kandidatuddannelsen i revision finder sted. I
tilfælde af manglende ECTS-points tilopfyldelse af kravet om 20
ECTS, kan studienævnet i særlige tilfælde give dispensation til en
mundtlig prøve med udgangspunkt i en synopsis på min. 5
sider.
|
Foreløbig litteratur |
- Ryan/Scapens/ Theobald (2002). Research methods &
methodology in finance and accounting
- Boolsen, M.W. (2008) Spørgeskema undersøgelser
- Thurén, T. (2008) Videnskabsteori for begyndere,
Rosinante Forlag, 2. Udg. 2008
- Ahrens&Chapman(2006). Doing qualitative field research in
management accounting: Positioning data to contribute to
theory
- Hopwood, A. (1998), “Exploring the modern Audit firm: An
introduction”, Accounting, Organizations and Society,
23(5/6), s. 515-516
- Harvard reference system
Og supplerende litteratur:
- Andersen, I (2008) Den skinbarlige virkelighed, 4.
udgave, Samfundslitteratur 2008.
- Justensen, L. & Mik-Meyer, N. (2010).Kvalitative
metoder i organisations-og ledelsesstudier. Hans Reitzels
forlag
- Diverse artikler
|