2014/2015 KAN-CCMVV1493U Business Coaching – Hvad, hvorfor og hvordan?
English Title | |
Business Coaching – Hvad, hvorfor og hvordan? |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Placering | Andet quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 60 |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Administrator: Yvonne Bjørkov - yb.marktg@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 10-04-2014 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Den studerende skal kunne:
• Beskrive, klassificere, strukturere, kombinere og anvende fagets begreber, teorier, metoder og modeller. • Udvise forståelse af Business Coachingens forskellighed fra traditionel coaching. • Analysere og kritisk forholde sig til business coachingens relevans, udførelse og resultat i en given situation på baggrund af fagets begreber, teorier, metoder og modeller. |
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Business Coaching er en struktureret samtaleform til
afklaring af og ændring af uhensigtsmæssig menneskelig
funktion/relation eller til fremme af optimal menneskelig
funktion/relation i virksomheder.
Coaching i arbejdslivet kan dels implementeres som
ledelsespraksis, og dels ved hjælp af virksomhedskonsulenter.
Fælles for begge er at de adskiller sig fra traditionel coaching
ved bl.a. den tydelige kobling til den organisatoriske kontekst,
ved at formålet med coachingen er kalibreret med organisationens
overordnede mål, samt ved at magtrelationen mellem den coachende og
den coachede kan være asymmetrisk. Implementering af Coaching i en
organisatorisk kontekst kræver derfor ikke blot indsigt i
forskellige coachingtraditioner og -teknikker, men ligeledes en
forståelse af de rammer som den organisatoriske kontekst - på godt
og ondt - sætter for coachingen.
Faget introducerer derfor til forskellige coachingtraditioner samt deres teoretiske udgangspunkt i f.eks. kognitiv psykologi, positiv psykologi, systemiske tilgange samt ledelsesteori. I forlængelse heraf belyses forskellen og udfordringerne ved hhv. ledelsesbaseret og konsulentbaseret coaching i virksomheder. I faget formidles desuden nogle grundlæggende coachingmetoder. De studerende vil således ved hjælp af øvelser opnå indsigt i Business Coachingens muligheder og begrænsninger. |
||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Undervisningen består primært af dialogundervisning og øvelser. De studerende forventes at deltage aktivt i undervisningen ved f.eks. øvelser og fremlæggelser. | ||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Ændringer i skema kan forekomme
Fredag 08.00-10.30, uge 44-50 Fredag 08.00-12.35, uge 51 |
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Vejledende litteratur: Moltke og Molly (2009) Systemisk Coaching – en grundbog.
Psykologisk Forlag, København.
|