2014/2015 KAN-CCMVV1720U Talent- og karriereudvikling - dilemmaer i teori og praksis
English Title | |
Talent and career development - dilemmas in theory and practice |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Placering | Efterår, Andet quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Henrik Holt Larsen
hhl.ioa@cbs.dk
Administrator: Mette Busk Ellekrog (mbe.ioa@cbs.dk) |
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 10-04-2014 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Faget er ikke åbent for studerende, der har valgt B84 eller B84E grundet indbyrdes overlap. | ||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Faget tager udgangspunkt i det skred, der teoretisk - og i virksomhedernes praksis - er sket i opfattelsen af, hvad begreberne talent og karriere rummer. Begrebet ”grænseløs karriere” introduceres som et aktuelt teoretisk bud på en karriereopfattelse, der ikke blot ser på vertikal mobilitet mellem lederstillinger, men opfatter karriere som en bredspektret faglig og personlig udviklingsproces – på alle niveauer, i alle retninger og på alle alderstrin. Også andre teoretiske retninger analyseres, herunder især hvordan talentudvikling er blevet introduceret som et rammebegreb for en bredsporet udvikling af bl.a. specialister, generalister og eksperter i en vidensøkonomi. På den baggrund præsenteres et talent – og karrierebegreb, der betoner dynamikken og den gensidige afhængighed mellem person og organisation. | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Teoretiske hovedtemaer belyses ved dialogforelæsninger, diskussionsgrupper og studenterpræsentationer. Karriere- og talent management praksis i virksomheder belyses ved cases, gæstelærere og virksomhedsbesøg. Endelig får de studerende lejlighed til at arbejde med deres egen karrieresituation gennem psykologiske tests, reflekterende teams, individuelle opgaver o.l. Undervisningsformen gør det umuligt for studerende, der ikke kan eller vil levere den fulde arbejdsindsats, at følge faget. | ||||||||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||
Ændringer i skema kan forekomme
Fredag 08.00-11.30, uge 44-50 Fredag 08.00-12.25, uge 51 |
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Scullion, Hugh & Collings, David G. Global
talent management. Routledge, 2012
Larsen, H.H. (red.). Talentfuld talentudvikling – dilemmaer, debat og løsninger. København, 2012 (under udgivelse) Lærerfundne artikler Selvfundne artikler i CBS' forskningsbaserede tidsskriftsdatabaser |
Sidst opdateret den
10-04-2014