2014/2015 KAN-CCMVV3016U Samarbejde - mellem mennesker i organisationen
English Title | |
Collaboration - between individuals in the organization |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Administrativ kontakt: Christian Scully, mail cs.smg@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 08-01-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||
Ved eksamen skal den studerende på
selvstændig vis:
|
|||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||||
Grundlæggende kendskab til organisations- og ledelsesteori. | |||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||
Der er samarbejde overalt. Det
enkelte menneske har begrænset muskelkraft og hjernekapacitet, og
det er derfor kun muligt at få arbejdspladser til at fungere ved at
arbejde sammen med andre mennesker.
Samarbejde er derfor det vigtigste fundament for enhver organisation. Samarbejde er dog langt fra lige til. For er det altid nødvendigt at samarbejde, hvem skal samarbejde, hvor lang tid skal de samarbejde, og er det nu engang bedre at samarbejde end ikke at samarbejde? Formålet med faget er at analysere og diskutere samarbejde mellem mennesker i organisationen for at besvare fire grundlæggende spørgsmål:
|
|||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||
Undervisning gennemføres som 11 lektioner á 3 timer. | |||||||||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||
Grundbog:
Peter Holdt Christensen 2012: Samarbejde mellem mennesker i organisationen. København: Hans Reitzels Forlag. Herudover en række artikler: Cascioaro, Tiziana & Miguel Sousa Lobo 2008: When competence is irrelevant: The role of interpersonal affect in task-related ties. Administrative Science Quarterly, vol. 53 (December). Cohen, Susan G. & Diane E. Bailey 1997: What makes teams work: Group effectiveness research from the shop floor to the executive suite. Journal of Management, vol. 23 (3). Erez, Miriam & Anit Somech 1996: Is group productivity loss the rule or the exception? Effects of culture and group-based motivation. Academy of Management Journal, vol. 39 (6). Harkins, Stephen G., Bibb Latané & Kipling Williams 1980: Social loafing: Allocating effort or taking it easy? Journal of Experimental Social Psychology, vol. 16 (457-465). Heath, Chip & Nancy Staudenmayer 2000: Coordination neglect: How lay theories of organizing complicate coordination in organizations. Research in Organizational Behaviour, vol. 22 (155-193). Karau, Steven J. & Kipling D. Williams 1993: Social loafing: A meta-analytic review and theoretical integration. Journal of Personality and Social Psychology, vol. 65 (4). Kerr, Norbert L. 1983: Motivation losses in small groups: A social dilemma analysis. Journal of Personality and Social Psychology, vol. 45 (4). Schnake, Mel E. 1991: Equity in effort: The ”Sucker effect” in co-acting groups. Journal of Management, vol. 17 (1). Shepperd, James A. 1993: Productivity loss in performance groups: A motivation analysis. Psychology Bulletin, vol. 113 (1). Sundstrom, Eric, Michael McIntyre, Terry Halfhill & Heather Richards 2000: Work groups: From the Hawthorne studies to work teams of the 1990s and beyond. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, vol. 4 (1). Wageman, Ruth 1995: Interdependence and group effectiveness. Administrative Science Quarterly, vol. 40 (145-180). Williams, Kipling D. & Steven J. Karau 1991: Social loafing and social compensation: The effects of expectations of co-worker performance. Journal of Personality and Social Psychology, vol. |
Sidst opdateret den
08-01-2015