2014/2015 KAN-CCMVV4027U Kreativitet i organisationer
English Title | |
Creativity in organizations |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Placering | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 40 |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 18-02-2014 |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
I den skriftlige eksamen skal den studerende med
udgangspunkt i pensumteorierne, og med inddragelse af relevant
empiri:
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven | ||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter: 2
Krav om aktiv
undervisningsdeltagelse (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Den studerende skal i løbet af undervisningen individuelt præsentere: 1. Et teoretisk perspektiv på kreativitet (indenfor pensumteorierne), og 2. En praktisk problemstilling ud fra en organisations ønske om at stimulere kreativitet. |
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Kreativitet er fornyelse. Kreativit indebærer
destruktion af noget eksisterende, og det er gennem denne kreative
destruktion at der dukker noget nyt op, og kreativitet er ikke
alene afgørende for den enkelte organisations fornyelse, men også
for samfundets udvikling.
Når noget er kreativt er det altså fordi det er anderledes end noget allerede eksisterende. Noget kan dog godt være kreativt selvom det bygger på noget allerede eksisterende. Kreativitet er derfor ikke alene frembringelsen af noget anderledes, men også en anderledes brug af noget eksisterende. Når fx viden fra et fagområde anvendes i et andet fagområde, er der tale om en fornyelse – noget kreativt – fordi det netop er et opgør med det eksisterende. Kreativitet som fornyelse findes i både nye produkter og serviceydelser, og i de processer der frembringer kreative resultater – eller frembringer de samme resultater, men på mere kreative måder. Der er siden de første systematiske analyser af kreativitet i organisationer i 1950’erne blevet forsket meget i, hvordan organisationer bedst muligt stimulerer kreativitet. Men der er langt fra enighed om, hvordan kreativitet understøttes. Noget forskning fokuserer på kognitive processer som afgørende for kreativitet, anden forskning fokuserer på hvordan sociale processer påvirker kreativitet og helt tredje forskning fokuserer på hvordan geografiske og regionale forskelle har betydning for organisationens kreativitet. Formålet med faget er at give en grundig forståelse af, hvad kreativitet er, og ikke mindst hvordan organisationer kan stimulere kreativitet. Faget er både teoretisk og praktisk, og indeholder disse fire emner:
|
||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Faget gennemføres som 11 undervisningsgange. De enkelte undervisningsgange består af forelæsninger, præsentationer og diskusioner. Derudover vil der også være oplæg fra praktikere og virksomhedsbesøg. | ||||||||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Litteraturen består af en grundbog, og en række
akademiske artikler.
Grundbog: Peter Holdt Christensen (2014). Kreative rum. København: Hans Reitzels Forlag. Foreløbige artikler:
|
Sidst opdateret den
18-02-2014