|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
30 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Kandidat |
Varighed |
Et semester |
Placering |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, MSc
|
Kursusansvarlig |
|
Primære
fagområder |
- Filosofi og videnskabsteori/Philosophy and philosophy of
science
- Forretningsetik, værdiledelse og CSR/Business Ethics, value
based management and CSR
- Globalisering, international forretning, markeder og
studier/Globalization, International Business, markets and
studies
- Kommunikation/Communication
- Ledelse/Management
- Markedsføring/Marketing
- Organisation/Organization
- Virksomhedsstrategi/Corporate and Business Strategy
- Økonomi, makroøkonomi og erhvervsøkonomi/Economics, macro
economics and managerial economics
- Økonomisk og organisatorisk sociologi/Economic and
organizational sociology
- Metodelære/Methodology
|
Sidst opdateret den
03-07-2014
|
Læringsmål |
Læringsmål for kandidatafhandlingsforløbet er
opstillet i to aspekter, det ene vedrører det metodiske udbytte af
arbejdet med afhandlingen, det andet vedrører de elementer
afhandlingen skal bestå af.
NB: Temarammen er "Organisationskommunikation Organisation,
Strategi og Ledelse i en global / international kontekst.
Det metodiske udbytte
Efter at have gennemført kandidatafhandlingsforløbet skal den
studerende kunne:
Håndtere en iterativ proces, hvor bearbejdning af viden og
formulering af problem er gensidigt influerende.
Formulere et problem, som kan styre og strukturere arbejdet med
kandidatafhandlingen og dens indhold.
Argumentere for formulering af de spørgsmål, der besvares for at
løse problemet.
Forklare og evaluere de metoder, der bliver anvendt besvarelsen
af spørgsmål og ved løsningen af problemet.
Udvælge og bearbejde teori, der bruges til formulering af
problem, opstilling af spørgsmål, analyse og konklusion.
Argumentere for relevansen af den anvendte teori.
Udvælge og bearbejde primære og sekundære kilder, der anvendes
til dokumentation for analyse og løsning af problemet.
Forklare og evaluere den overordnede sammenhæng mellem:
formulering af problem, valg og brug af teori, empiriindsamling og
empiribearbejdning og konklusion.
Forklare den overordnede sammenhæng i et videnskabsteoretisk
perspektiv.
Indholdskriterier:
Karakteren 12 gives, når kandidatafhandlingen på fremragende vis,
dvs. med ingen eller få uvæsentlige mangler lever op til følgende
krav:
Afhandlingen er styret af en for uddannelsen relevant
problemformulering udviklet af den studerende.
- Besvarelsen er afgrænset således, at afhandlingens analyser og
diskussioner er relevante, nødvendige og dækkende for at kunne
besvare problemformuleringen.
- Der er konsistens imellem problemformulering, afgrænsning,
disposition analyse og konklusion således, at besvarelsen fremstår
logisk i lyset af problemformuleringen.
- Der er en diskussion af og begrundelse for valg og fravalg både
med hensyn til emneafgrænsning, teori, metode og empiri (hvis
empiri indgår).
- Afhandlingen reflekterer kritisk over de(n) valgte teori(er),
metode(r) og empiri samt vurderer deres anvendelighed for
besvarelsen af problemformuleringen.
- Der er konsistens, således at valg og anvendelse af teori og
empiri indgår i et samspil med hinanden og kompletterer
vidensproduktionen.
- Der er dokumentation og/eller argumentation for påstande i
analyse og konklusion.
- I analysen indgår overvejelser om, hvordan afhandlingens egne
resultater ligner og/eller adskiller sig fra andre lignende
undersøgelser på området.
- Analysen fokuserer på et velafgrænset problem, dvs. går i
dybden og skaber syntese på baggrund af teorier og evt.
empiri.
- Afhandlingen viser forståelse af sammenhænge inden for emnets
kontekst samt perspektiverer og generaliserer egne resultater til
andre lignende situationer uden for den aktuelle kontekst.
- Afhandlingen bygger på den for emnet relevante
(forsknings)litteratur.
- Afhandlingen diskuterer de præmisser, teorierne bygger på, og
disse præmissers betydning for, hvilken viden der kan skabes.
(Gælder især for teoretiske afhandlinger).
- Afhandlingen bidrager med et nyt perspektiv, f.eks. ved at
kendt teori anvendes på ikke tidligere undersøgt empiri, ny
(kombination af) teori anvendes på et kendt
problem.
|
Forudsætninger for indstilling til
prøven |
Antal obligatoriske
aktiviteter: 2
Krav om aktiv
undervisningsdeltagelse (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Det er en forudsætning for at kunne indstilles til prøven, at den
studerende har deltaget i såvel Metodekurset samt Kick off. Såfremt
den studerende ikke har mulighed for at deltage i disse
aktiviteter, skal der afleveres et skriftligt produkt om hhv..
emnevalg og metodevalg, som skal godkendes af metodevejleder /
fagansvarlig.
|
Prøve/delprøver |
Kandidatspeciale:
|
Prøvens
ECTS |
30 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
|
Prøven er en mundtlig prøve på 45 min. på
baggrund af en skriftlig afhandling. Der afsættes 60 min. pr.
studerende, hvoraf 15 min. benyttes til feedback til den studerende
fra eksaminator og censor.
Afhandlingen kan udarbejdes individuelt eller af to til tre
studerende i fællesskab, og hvor én studerende max. må skrive 80
normalsider, to studerende max. 120 normalsider, tre maks. 160
normalsider. Udarbejdes afhandlingen i fællesskab, gennemføres den
mundtlige prøve som gruppeprøve med individuel karaktergivning.
Udarbejdes afhandlingen i fællesskab, gennemføres den mundtlige
prøve som gruppeprøve med individuel karaktergivning. Den mundtlige
prøve vil da være 120 (180) min. på baggrund af den skriftlige
afhandling, hvoraf 30 (45) min. benyttes til votering og feedback
fra bedømmere til studerende (2 x (3 x) 15 minutters individuel
feedback).
Afhandlingen kan skrives på dansk eller engelsk og skal indeholde
et resumé. Afhandling og forsvar skal foregå på samme sprog.
Bedømmelsen er en helhedsvurdering af den skriftlige afhandling,
resuméet, den mundtlige eksamination samt den studerendes stave- og
formuleringsevne, idet det faglige indhold dog vægter tungest.
Studienævnet fastsætter nærmere retningslinjer for det mundtlige
forsvar i manualen. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 80 sider |
|
se ovenfor for 2 eller 3 studerende |
Opgavetype |
Kandidatspeciale |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
60 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala
Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i den
samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter det faglige
indhold tungest. |
Bestemmelser vedrørende resuméet |
Resumeet skal udarbejdes på engelsk hvis afhandlingen er
skrevet på dansk, og på dansk hvis afhandlingen er skrevet på
engelsk. |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommertermin, Kontraktaflevering i
december. |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Omprøvebestemmelser: Hvis
afhandlingen er udarbejdet af én studerende og denne ikke består,
betragtes afhandlingen som ikke-acceptabel. Forud for omprøven skal
der ske en fornyet gennemarbejdning af afhandlingen med henblik på
en forbedring af denne. Som grundlag herfor afgiver eksaminatorerne
senest ugedagen efter den mundtlige eksamination en skriftlig
kritik af afhandlingen.
Hvis afhandlingen er udarbejdet af to studerende, og den ene ikke
består, skal vedkommende til en mundtlig omprøve.
Hvis afhandlingen er udarbejdet af to studerende, og begge
studerende ikke opnår en beståelseskarakter, betragtes afhandlingen
som helhed som ikke-acceptabel. Forud for omprøven skal der derfor
ske en fornyet gennemarbejdning af afhandlingen med henblik på en
forbedring af dette. Som grundlag herfor afgiver eksaminatorerne
senest ugedagen efter den mundtlige eksamination en skriftlig
kritik af afhandlingen.
Sygeprøvebestemmelser: Hvis en studerende ikke kan deltage i den
mundtlige prøve pga. sygdom, skal vedkommende til en ny mundtlig
prøve.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Seminarer: Emnevalg /ES)
Kick off (ES) og Follow up (FS) |
Emnevalgsworkshop i oktober,
Kick off i december, follw up i maj. |
Metodekursus mellem Kick off
og Follow up |
april maj |
Vejledning |
|
NB. Afhandlingen kan skrives
enten på dansk eller engelsk |
|
NB The thesis may be written
in Danish or English |
|
|
Undervisningsformer |
Kursusaktivitet:
Emnevalgsworkshop, Kick off seminar, metodekursus, follow up
seminar
Studenterarbejdstimer:
Emnevalg Kick off, follow up
Forelæsninger/workshops (inkl. forberedelse: 30 timer
Metodekursus (inkl. intro til Academic Writing)
Forelæsninger/ øvelser (inkl. forberedelse: 100 timer)
Vejledning (NB. for 1 studerende):
21 timer
Udarbejdelse af afhandling og mundtlig eksamen (inkl.
forberedelse):
674 timer
Total: 30 ECTS / 825 SAT |
Arbejdsbelastning |
se ovenfor |
30 timer |
se ovenfor |
100 timer |
se ovenfor |
21 timer |
se ovenfor |
674 timer |
total: 30 ECTS / 825 studenterarbejdsrimer |
825 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Der udarbejdes en manual til specialeforløbet (på
dansk og engelsk), den findes i Learn og på e-campus. Desuden
en lister over godkendte vejledere.
A manual for the thesis proces and a list of approved supervisors
will be provided in Learn and on e-campus.
All further important information is to be found in Learn and in
e-campus |