2014/2015
KAN-CLMMO1640U Interkulturel organisationsadfærd,
forretningsadfærd og ledelse
English Title |
Interkulturel organisationsadfærd,
forretningsadfærd og ledelse |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Kandidat |
Varighed |
Et semester |
Placering |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc.
|
Kursusansvarlig |
|
Primære
fagområder |
- Sprog og interkulturelle studier/Language and Intercultural
Studies
|
Sidst opdateret den
26-08-2014
|
Læringsmål |
Undervisningens formål er at sætte de studerende
i stand til at analysere kulturforskelles betydning for ledelses-
og organisationsadfærd, internt i organisationer og mellem
organisationer ud fra interkulturelle og kommunikative synsvinkler.
De studerende skal opnå indsigt i samspillet mellem kulturforskelle
på samfundsniveau og organisationsniveau og deres betydning for
kommunikation og ledelsesadfærd, herunder deres rolle for
virksomhedssamarbejde og –sammen¬slutninger. Det er endvidere
målsætningen, at de studerende sættes i stand til at redegøre for
de teoretiske perspektiver, som ligger til grund for de metoder,
teorier og analyser som anvendes i kurset. |
Prøve/delprøver |
Interkulturel
organisationsadfærd, forretningsadfærd og
ledelse:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 2 sider |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Maj/juni |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Eksaminanden kan vælge at gå til
syge-/omprøve i samme, en forbedret eller en ny
synopsis.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Eksamen er en mundtlig individuel pensumeksamen på baggrund af
en skriftlig mini-synopsis.
Målbeskrivelse
I synopsen skal den studerende kunne
• formulere en virksomhedsrelevant problemstilling ud fra
eget valg og inden for kursets indholdsmæssige rammer
• vise hvilke af kursets teorier og metoder, som er relevante
for besvarelsen af den valgte problemstilling
• skitsere en mulig problemløsning ved hjælp af de valgte
synsvinkler, metoder og teorier.
Ved den mundtlige prøve skal den studerende kunne
• redegøre for synopsens problemstilling
• redegøre for de teorier og modeller fra pensum som er
relevante for analysen af synopsens problemstilling
• dokumentere indsigt i kursets øvrige
pensum.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Undervisningen inddrager komparativ sociologisk litteratur der
relateres til ledelses- og organisationsforhold i kulturelt
forskellige områder af verden. Der inddrages cases og teoretisk
litteratur om interkulturel ledelse og
virksomhedssamarbejde.
|
Undervisningsformer |
Forelæsninger m.v. |
Arbejdsbelastning |
Forelæsninger |
32 timer |
Forberedelse til forelæsninger |
80 timer |
Udarbejdelse af synopsis |
30 timer |
Eksamensforberedelse |
83 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Ronald Inglehart(1997): Modernization and Postmodernization.
Princeton: Princeton University Press.
|
John Kuada (1994). Managerial Behaviour in Ghana and Kenya: a
cultural perspective African Management. Ålborg: Ålborg University
Press.
|
Joyce Osland et al.(1999). Organizational Implications of Latin
American Culture. Journal of Management Inquiry 8(2)
Nina Jacob (2003). Intercultural Management. Kogan Page ed.
Debra Meyerson & Joanne Martin (1987). Cultural change: An
integration of three different views. Journal of Management Studies
24(6)
Susan C. Schneider & Jean-Louis Barsoux (2003). Managing
Across Cultures,(few chapters). London:
Pearson
|
|
Sidst opdateret den
26-08-2014