Læringsmål for kandidatspecialeforløbet er
opstillet i to aspekter. Det ene vedrører det metodiske udbytte af
arbejdet med kandidatspecialet ; det andet vedrører de elementer,
kandidatspecialet skal bestå af.
Karakteren 12 gives, når kandidatspecialet på fremragende vis, dvs.
med ingen eller få uvæsentlige mangler, lever op til følgende krav:
Metode
• Opstille og afgrænse en problemstilling under CM(psyk.)’s
fagområde, der kan behandles inden for afhandlingens rammer.
• Forklare undersøgelsesmetoden, herunder sammenhængen mellem
problemformulering, metode, teori, evt. empiri, analyse og
konklusion.
• Udvælge og bearbejde teori, der bruges til formulering af
problemet, analyse og konklusion.
• Udvælge og bearbejde primære og sekundære kilder, der anvendes i
analysen og besvarelse af spørgsmålet.
• Håndtere en iterativ proces, hvor bearbejdning af viden og
formulering af spørgsmål er gensidigt influerende.
• Forklare den overordnede sammenhæng i et videnskabsteoretisk
perspektiv.
Indhold
- Afhandlingen er styret af en for uddannelsen relevant
problemformulering udviklet af den studerende.
- Besvarelsen er afgrænset, således at afhandlingens analyser og
diskussioner er relevante, nødvendige og dækkende for at kunne
besvare problemformuleringen.
- Der er konsistens imellem problemformulering, afgrænsning,
disposition, analyse og konklusion, således at besvarelsen fremstår
logisk i lyset af problemformuleringen.
- Der er en diskussion af og begrundelse for valg og fravalg både
med hensyn til emneafgrænsning, teori, metode og empiri (hvis
empiri indgår).
- Afhandlingen bygger på den for emnet relevante
(forsknings-)litteratur.
- Afhandlingen reflekterer kritisk over de(n) valgte teori(er),
metode(r) og empiri (hvis empiri indgår) samt vurderer deres
anvendelighed for besvarelsen af problemformuleringen.
- Der er konsistens, således at valg og anvendelse af teori og
empiri indgår i et samspil med hinanden og kompletterer
vidensproduktionen (gælder empiriske kandidatafhandlinger).
- Afhandlingen diskuterer de præmisser, teorierne bygger på, og
disse præmissers betydning for, hvilken viden der kan skabes
(gælder især teoretiske afhandlinger).
- Der er dokumentation og/eller argumentation for påstande i
analyse og konklusion.
- I analysen indgår overvejelser om, hvordan afhandlingens egne
resultater ligner og/eller adskiller sig fra andre lignende
undersøgelser på området.
- Afhandlingen viser forståelse af sammenhænge inden for emnets
kontekst samt perspektiverer og generaliserer egne resultater til
andre lignende situationer uden for den aktuelle kontekst.
- Afhandlingen bidrager med et nyt perspektiv, f.eks. ved at
kendt teori anvendes på ikke tidligere undersøgt empiri, ny
(kombination af) teori anvendes på et kendt
problem.
|
Kandidatspeciale:
|
Prøvens
ECTS |
30 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve, grupper bestående af max. 3
studerende |
|
Udarbejdelsen af kandidatspecialet kan ske
individuelt eller af to eller tre studerende i fællesskab. Den
mundtlige prøve foregår som en individuel prøve af 60 minutters
varighed. |
|
Kandidatspecialet skal omfatte max. 80
normalsider for én studerende, og max. 120 normalsider for to og
tre studerende |
Opgavetype |
Kandidatspeciale |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
60 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala
Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i den
samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter det faglige
indhold tungest. |
Bestemmelser vedrørende resuméet |
Kandidatspecialet kan skrives på dansk eller engelsk.
Kandidatspecialet skal indeholde et resumé af afhandlingen
affærdiget på engelsk, hvis den er skrevet på dansk, jf.
retningslinjer i studienævnets manual og "Retningslinjer for
kandidatafhandlingskontrakter ved kandidatuddannelser på CBS".
Er Kandidatspecialet skrevet på engelsk, skal resuméet affattes på
dansk. Resuméet indgår i bedømmelsesgrundlaget.
Der vil ved bedømmelsen af kandidatspecialet blive lagt vægt på
stave- og formuleringsevne, jf. dog § 12, stk. 2. |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommertermin og Vintertermin |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
For omprøve gælder følgende
bestemmelser:
Hvis kandidatspecialet er udarbejdet af én studerende, og denne
ikke består, betragtes kandidatspecialet som ikke-acceptabel. Forud
for omprøven skal der derfor ske en fornyet gennemarbejdning af
kandidatspecialet med henblik på en forbedring af dette. Som
grundlag herfor afgiver eksaminatorerne senest ugedagen efter den
mundtlige eksamination en skriftlig kritik af kandidatspecialet .
Hvis kandidatspecialet er udarbejdet af to eller tre studerende, og
en studerende ikke består, skal vedkommende til en mundtlig
omprøve.
Hvis kandidatspecialet er udarbejdet af to eller tre studerende, og
ingen af de studerende opnår en beståelseskarakter, betragtes
specialet som helhed som ikke-acceptabel. Forud for omprøven skal
der derfor ske en fornyet gennemarbejdning af kandidatspecialet med
henblik på en forbedring af dette. Som grundlag herfor afgiver
eksaminatorerne senest ugedagen efter den mundtlige eksamination en
skriftlig kritik af kandidatspecialet .
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Prøven i kandidatspecialet bedømmes med ekstern censur og har
form af en mundtlig eksamination på grundlag af en skriftlig
afhandling.
Studienævnet fastsætter nærmere retningslinjer for det mundtlige
forsvar i en manual. Ved bedømmelsen medvirker vejlederen (hvis
flere vejledere dog alene hovedvejlederen) samt én ekstern censor.
Bedømmelsens resultat er et udtryk for en helhedsvurdering af den
skriftlige afhandling (inkl. resuméet), den mundtlige eksamination
samt den studerendes stave- og formuleringsevne, idet det faglige
indhold dog vægter tungest. Udarbejdelsen af kandidatspecialet kan
ske individuelt eller af to eller tre studerende i fællesskab. Den
mundtlige prøve foregår som en individuel prøve af 60
minutters varighed. Der afholdes ikke ordinære eksaminer i juli
måned.
|
|