2014/2015 KAN-CPSYV1402U Proceskonsultation i praksis - løsningsfokuserede og narrative tilgange til konsultativ praksis
English Title | |
Process consultation in practice - solution focused and narrative approaches to consultative practice |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Placering | Tredje quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 28 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Undervisningsadministration Mette Ellekrog (mbe.ioa@cbs.dk) | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 13-04-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||
At demonstrere en forståelse for
relevante begreber og teorier i relation til kursets
genstandsområde.
At demonstrere en forståelse for begrebers implikationer for praksis. At demonstrere praktisk know-how og samtalebaserede færdigheder til at omsætte avancerede begreber til en konkret brug i en organisatorisk kontekst. At mestre konkrete samtalegreb, spørge- og lytteteknikker og generelle praktiske færdigheder til at føre dialogiske, anerkendende samtaler. At redegøre for metodernes videnskabsfilosofiske grundlag og perspektivere det til en kritisk diskussion om metodernes styrker og svagheder på dels et teoretisk niveau, dels et praktisk, anvendelsesorienteret niveau i relation til en konkret problemstilling. |
|||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||||
Der skal skrives en motiveret ansøgning, max én A4 side. Ansøgningen sendes til Mathias Lisby mathiaslisby@hotmail.com. Deadline er d. 18. december kl. 12.00. Studerende skal samtidig tilmelde sig valgfaget elektronisk. | |||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||
Proceskonsultation i praksis - løsningsfokuserede og narrative tilgange til konsultativ praksis
Bemærk at kurset afvikles over een uge i uge 5, vinteren
'15.
Studiegruppe: Møde i studiegruppe om onsdagen, der varetages på
egen hånd.
|
|||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||
Oplæg, fælles refleksion, live-demonstration, live-supervision, træning, video. | |||||||||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||
Bemærk at litteraturlisten er foreløbig, og at der kan forekomme ændringer inden kursusstart. Anderson, H. og Goolishan, H. 1992: The Client is the Expert: A Not-Knowing Approach to therapy. Therapy as Social Construction. Eds Gergen og MacNamee. s 25-39. London, Sage.
de Shazer, S. (1991): Putting Difference to Work. Kap. 11: How Can We Know When to Stop Meeting Like This? W.W. Norton & Company, New York/London.
de Shazer, S. (1994). Words were originally magic. kap. 7: Problem talk – Solution talk. W.W. Norton & Company, New York/London.
Gergen, K. J. (1992). Organisationsteori i den postmoderne æra.
Gergen, K.J. (2011). Relationel tilblivelse. Kap. 2. Dansk Psykologisk Forlag.
Jong, P. D. & Berg, I. S. (2002): Løsningsfokuserede samtaler. Kap. 1-6. Hans Reitzels Forlag.
Pearce, B. (2007). Kommunikation og skabelsen af sociale verdener. Kap. 4-5. Dansk Psykologisk Forlag.
White, M. (2008). Kort over narrative landskaber. Kap. 2. Hans Reitzel.
Winslade, J. og Monk, G. (2000): Narrative mediation. A new approach to conflict resolution. Kap. 6.
Wittgenstein, L. (1958): Filosofiske undersøgelser. Uddrag fra bogen. |